Een van de belangrijkste doelgroepen binnen de zorg is de cliënt. Wat je doet, doe je uiteindelijk voor hen. Toch blijkt het vaak moeilijk op een goede manier met hen te communiceren. Het vergt ook een andere manier van communicatie met bijvoorbeeld makkelijker geschreven teksten en visuele elementen. Terwijl een goede communicatie cliënten zo veel kan opleveren: informatievoorziening, regie over eigen zorg en betrokkenheid.
Bij a&m impact ontwikkelen wij een cliëntenportaal dat de behoeften van de cliënt centraal stelt. Met dit gebruiksvriendelijke zorgportaal vergemakkelijk je de communicatie tussen zorginstelling en cliënt, verwant en mantelzorger, waardoor het delen van informatie, nieuws, scholing en het Elektronisch Cliënten Dossier (ECD) eenvoudig en veilig wordt.
Welke voordelen biedt een cliënten- en verwantenportaal?
-
Cliënten voelen zich minder afhankelijk
Een van de grootste voordelen van een portaal voor cliënten is dat zij niet meer afhankelijk zijn van een begeleider, verwant of mantelzorger om informatie te ontvangen. Dit vergroot de zelfredzaamheid van cliënten in hoe zij hun leven én de zorg die zij ontvangen beleven. Doordat zij zichzelf ook op de hoogte kunnen brengen door het portaal te openen, zijn ze ook meer betrokken bij de organisatie.
-
Informatie op maat
Veel cliënten hebben moeite met lezen of kunnen dit helemaal niet. Op het cliëntenportaal kun je de tekst aanpassen naar een begrijpelijke taal (niveau 1f) of gebruik maken van beelden of gesproken taal om de boodschap over te brengen. Daarnaast wil je ook dat informatie relevant is voor cliënten en hun verwanten/mantelzorgers. Het cliëntenportaal is aan te passen aan de locatie en cliënt zodat het past bij hun behoeften.
-
Cliënten komen in contact met elkaar
Wat is er nou leuker dan met gelijkgestemden in contact te komen. Dat geldt ook voor cliënten. Met een portaal geef je cliënten de mogelijkheden met anderen te communiceren en elkaar virtueel op te zoeken om dingen te delen of af te spreken. Het samenkomen in groepen kan voor iedereen rondom een cliënt, voor iedereen op een locatie of voor een huiskamer. Nodig als cliënt of verwant zelf allerlei mensen uit en behoud de regie over de content en de leden van een groep.
Hoe kan een cliëntenportaal eruit zien?
-
Homepagina
-
Delen met anderen
-
Mobiele weergaven
Functionaliteiten
-
Laagdrempelig toegang voor cliënten en verwanten
Het cliëntenportaal kan zowel met als zonder login worden aangeboden aan cliënten. Dat maakt het een laagdrempelige oplossingen die iedereen kan gebruiken. Met rechten en rollen is ook te bepalen wie toegang heeft tot bepaalde informatie en of zij mensen (zoals andere familieleden) kunnen toevoegen.
-
Koppeling met ECD
Geef verwanten volledige inzage in het zorgdossier, zorgplan en berichtenverkeer, waardoor ze een dieper begrip krijgen van de zorg die geboden wordt. Op het portaal hebben ze de mogelijkheid om zelf andere verwanten toe te voegen, waardoor een bredere kring van familieleden actief betrokken kan zijn. Deze openheid en betrokkenheid dragen bij aan een ondersteunende omgeving waarin de behoeften van onze cliënten centraal staan.
-
Integratie met Steffie en ABC Date
Niet alleen de informatie omtrent de zorg moet toegankelijk worden gemaakt voor cliënten. Ook het gebruik van DigiD, geldzaken of hoe je reist met de trein moet in begrijpelijke taal worden uitgelegd. De website www.steffie.nl maakt moeilijke onderwerpen makkelijk. Daarnaast willen cliënten ook sociale contacten van buiten de zorgorganisatie. ABC Date maakt dat mogelijk. Wij integreren beide initiatieven op het cliënten zodat alle aspecten van het leven van cliënten makkelijker worden.
-
Multi doelgroep oplossing
Cliënten zijn nooit alleen, zij worden vaak omringd door verwanten zoals familie, buurt en vrijwilligers. Het portaal biedt de mogelijkheid om al deze groepen op één plek te verzamelen, zodat iedereen altijd op de hoogte is. Ook de Centrale Cliëntenraad (CCR) krijgt via het portaal contact met de achterban van een cliënt, wat de relatie tussen deze twee doelgroepen versterkt.
-
Creëer een community
Laat je cliënten in de cliënten community met elkaar communiceren en elkaar virtueel opzoeken om dingen te delen of om af te spreken. Het samenkomen in groepen kan voor iedereen rondom een cliënt, voor iedereen op een locatie of voor een huiskamer. Nodig als cliënt of verwant zelf allerlei mensen uit en behoud de regie over de content en de leden van een groep.
-
Aanbod van e-learning
Maak een overzicht van de educatie die er wordt aangeboden zodat verwanten snel kunnen zien of er geschikte middelen zijn voor scholing zoals cursussen en trainingen die aansluiten op individuele behoeften van de cliënt. Het geeft verwanten de mogelijkheid om bij te dragen aan de groei en ontwikkeling van de cliënt.
-
Communicatie met verschillende typen cliënten
De doelgroep cliënten is natuurlijk onwijs breed en beslaat veel verschillende zorgbehoevenden mensen. Op het portaal kun je alles aanpasbaar maken voor de doelgroep die jouw organisatie bedient, denk aan de GGZ en Gehandicaptenzorg.
-
Koppelen met het sociaal intranet
De content die je deelt met je cliënten en met je medewerkers, dat wil nog wel eens overlappen. Het is mogelijk om het portaal te koppelen aan het huidige sociaal intranet en de websites, waardoor er geen dubbele content ontstaat.
Onze kennis van zorgportalen
Een cliëntenportaal voor jouw zorgsector
Met cliëntcommunicatie wordt alle communicatie met, voor en over de cliënt bedoeld. Nog te vaak wordt er over de hoofden van cliënten heen gepraat of wordt informatie te moeilijk aangeboden, terwijl je hen juist wil betrekken. Want hoe kun je ‘eigen regie’ voeren over je leven als je niet zelf over de informatie kunt beschikken die belangrijk voor je is? Daarom is het belangrijk dat er focus is op hoe er met cliënten gecommuniceerd wordt, onder andere door het taalniveau aan te passen en verschillende vormen aan te bieden, niet alleen in tekst. Daarnaast moet optimale communicatie vooral aansluiten bij de behoeften en persoonlijke wensen van cliënten. Cliëntcommunicatie is dan ook niet one-size fits all, maar aanpasbaar aan verschillende segmenten binnen deze doelgroep.
Het clientenportaal is hét platform om cliëntcommunicatie te versterken. Het is dé plek waar cliënten informatie kunnen vinden over de organisatie die hen zorg verleent, hun eigen dossier kunnen inzien of waar zij mede-cliënten kunnen spreken. Zoeken naar de juiste informatie is daarmee verleden. Zij weten: op het portaal kan ik vinden wat voor mij relevant is. Dat maakt het ook voor de zorgorganisatie makkelijker, omdat zij een vaste plek hebben waar ze de verschillende cliënten kunnen benaderen. Het portaal biedt een manier om mét in plaats van over cliënten te communiceren.
Een clientenportaal zoals hierboven besproken, is speciaal ontwikkeld voor cliënten en de care markt. In ziekenhuizen en bij huisartsen spreek je echter over patiënten. Ook voor deze doelgroep worden er speciale portalen ontwikkeld: een patiëntenportaal. Een patiëntenportaal biedt een beveiligde omgeving voor patiënten om hun medische gegevens en zorgdossier in te zien, vaak gekoppeld aan een EPD. In tegenstelling hiermee is een cliëntenportaal gekoppeld aan een ECD en is gericht op het beheren en communiceren met een selecte groep cliënten over langere termijn. Bij a&m impact richten we ons op cliëntenportalen en de veilige integratie met ECD's, terwijl we voor ziekenhuizen en huisartsen sociaal intranetten ontwikkelen, niet specifiek gericht op patiënten.