Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Het sociaal intranet van de zorgmedewerker

Het aantal digitale ontwikkelingen in de zorg volgt elkaar in rap tempo op. Aan de ene kant onwijs goed, want het blijkt vaak een boost voor de efficiëntie. Tegelijkertijd is het voor zorgmedewerkers best wel even schakelen; weer een nieuw systeem dat je moet leren en implementeren. Hoe zorg je als organisatie ervoor dat al die ontwikkelingen goed landen bij zorgmedewerkers? Het sociaal intranet biedt uitkomst! Maar wat heeft deze specifieke functiegroep nodig op het sociaal intranet om het werk nog makkelijker te maken? In onze serie ‘het sociaal intranet van…’ doken we eerder al dieper in op die vraag voor ICT-, HR- en Communicatiemedewerker. Vandaag kijken we naar de behoefte van de zorgmedewerker.

Hoe kan het sociaal intranet de zorgmedewerker ondersteunen?

De term zorgmedewerker is natuurlijk erg breed, afhankelijk van de organisatie of de branche waarin je werkt en de functie die je hebt, doe je hele verschillende taken. Een arts in het ziekenhuis gebruikt andere programma’s dan een verzorger in de gehandicaptenzorg en een jeugdbegeleider heeft andere informatie nodig dan een laborant. Wat zij allemaal gemeen hebben is dat zij alles op alles zetten om de beste zorg te verlenen. Hoe het sociaal intranet daarbij kan helpen, vertellen we je graag:

  • Alle applicaties bij de hand

    Het mag dan per rol verschillen welke je precies gebruikt, maar iedere zorgmedewerker heeft een aantal systemen die zij dagelijks openen om hun werk uit te voeren. Op het intranet zijn deze systemen met één druk op de knop te bereiken en met rechten en rollen is zo in te stellen dat je alleen de applicaties ziet die je écht nodig hebt. Met Single Sign On heb je daarnaast geen gehannes met wachtwoorden meer, maar direct toegang tot alles. Door onze nieuwe integratie met Nedap ONS, is schakelen tussen programma’s zelfs niet meer nodig, maar heb je alle cliëntinformatie die je nodig hebt om je werkdag te starten in één overzicht op het intranet.

  • Niet meer eindeloos zoeken

    Als zorgmedewerker voer je bepaalde handelingen uit aan de hand van een protocol. Denk aan een hygiëne-, wondzorg- en valpreventieprotocol. Tijdens het werk wil je dat er meteen bij kunnen pakken als je begint aan die handelingen. Je wil niet eerst drie verschillende applicaties af om het bestand te kunnen zoeken. Hoeft ook niet met het intranet. Met die allesomvattende zoekbalk doorzoek je nu alle kwaliteitsdocumenten: op het intranet én in externe applicaties zoals Zenya en Vilans. Kun je zo, hup, weer door met je werk.

  • Gemakkelijker delen

    Het intranet is dé manier om in contact te staan met je collega’s en informatie met elkaar te delen, wat het multidisciplinair samenwerken in de zorg bevorderd. Werk je bijvoorbeeld met een groep aan een belangrijk project en wil je testresultaten delen? Creëer een projectgroep en deel daar je bevindingen, zo kan iedereen er altijd bij. Werk je op een woonlocatie en heb je een aantal mooie foto’s van een activiteit die je met de rest van het team wil delen? Gooi ze op het intranet zodat iedereen kan meegenieten. De tijdlijn werkt net als die van bijvoorbeeld Facebook, dus het is onwijs toegankelijk voor iedereen.

  • Leer je collega’s kennen

    Wist je dat uit een van onze gebruikersonderzoeken onder zorgmedewerkers naar voren kwam dat zij eigenlijk wel heel graag meer willen weten over collega’s. Een goed gevuld profiel, dat willen zij zien. Gelukkig biedt het sociaal intranet daar alle mogelijkheid voor. Met een foto, header, biografie, werkdagen en expertise leer je je collega’s wel kennen. Alle manieren om contact te zoeken staan ook op het profiel. Helemaal handig als je iemand zoekt met een bepaalde expertise. Die kun je via het intranet zo vinden, benaderen en kennis mee delen. Geheid dat je sneller weer door kan met je werk als iemand even mee heeft gekeken.

  • Al het organisatienieuws op één plek

    Huh, is dat niet een voordeel voor alle medewerkers? Ja klopt, maar toch zetten we hem in dit lijstje erbij. Want als zorgmedewerker zit je over het algemeen minder achter de computer dan je collega’s op kantoor. Terwijl zij regelmatig even tussendoor kunnen checken, moeten zorgmedewerkers altijd tijd inruimen om bij te lezen. Hoe fijn is het dan, dat ze op het intranet het organisatienieuws in één overzicht hebben. Met labels en filters krijgen medewerkers alleen nieuws te zien wat voor hen relevant is. Zo worden zij niet overladen met berichten. Voeg je als organisatie de mailingen module toe, dan kun je zorgmedewerkers al helemaal bedienen door alle nieuwe berichten op het intranet van de afgelopen periode daarin te verzamelen.

Wat kunnen wij voor jou betekenen?

Een sociaal intranet kan voor elke functiegroep het werk efficiënter en leuker maken. Wie wil er nou niet snel informatie vinden en in contact komen met collega’s? De implementatie van een sociaal intranet omvat veel verschillende aspecten. Gelukkig hebben wij meer dan 25 jaar ervaring en hebben we inmiddels meer dan 200 zorgorganisaties geholpen. Ben je benieuwd naar wat een (nieuw) sociaal intranet voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op!

We denken graag mee

Vraag het Pieter en Kim

Kim
van Manen
Relatiemanager
Pieter
Lohuis
Relatiemanager
Benieuwd geworden?

Laten we bellen!

Wil je meer weten over onze producten? Laat je telefoonnummer achter en we nemen z.s.m. contact met je op.

© 2024 a&m impact