Jeugdzorg is een verzamelterm voor alle geboden zorg aan kinderen en jongeren, zoals jeugdbescherming, jeugdreclassering, jeugdhulp en pleegzorg. Door de verscheidenheid aan zorgvragen en -oplossingen in deze sector is er veel contact nodig tussen de verschillende betrokken partijen: instanties, zorgverleners én ouders/verzorgers. Gezamenlijk vormen zij een netwerk rondom het kind en bouwen zij een behandelplan op dat uiteindelijk het kind verder moet helpen zodat hij/zij op eigen benen leert staan. Het is daarbij belangrijk dat de zorg zo goed mogelijk aansluit bij het kind, hun behoeftes en de benodigdheden. Met onze digitale communicatieoplossingen willen wij bijdragen aan een soepele verbinding tussen de verschillende partijen om zo de jeugdzorg te verbeteren.
Hoe kan dat eruit zien?
-
Corporate website Karakter
-
Sociaal portaal Timon
-
Sociaal portaal Jeugdstem
-
Sociaal portaal iHUB
-
Corporate website Cardea
-
Sociaal portaal Mevis
Interne en externe communicatiedoelen
Als jeugdzorgmedewerker ben je constant in de weer met de jeugd en hun steeds veranderende wereldbeeld. Een nieuwe app is gelanceerd waar de jeugd veelvuldig op zit, jij weet er nog niks van, maar wellicht een aantal van je collega’s wel. Die zou je best eens willen bevragen. Of je krijgt een nieuwe cliënt die inmiddels al vele instanties is af geweest. Op papier is het dossier nauwelijks bij te houden, hoe prettig zou het werken als je alles op één plek terug kan vinden. Naast eigen werkzaamheden sta je als jeugdzorgmedewerker in contact met veel externe instanties zoals gemeenten, huisartsen, rechtbanken en de raad voor de kinderbescherming. De gegevens van een cliënt moet op een veilige manier met deze instanties gedeeld kunnen worden. Soepele communicatie via een besloten platform kan dan best wel heel fijn.
De jeugd is zelf opgegroeid met alle digitale middelen en de bijbehorende autonomie. Veel valt zelf te regelen, op te zoeken en te delen. Waarom zou je die autonomie niet ook toepassen in hun zorg? Vanaf het moment dat zij in de jeugdzorg zitten, bouwen ze een (papieren)dossier op. Op een beveiligde omgeving is het eenvoudig voor jeugdigen hun eigen dossier in te zien en het waar mogelijk bij te houden. Gewoon via de smartphone die vaak toch een vast onderdeel is van het leven van de jeugd. En als papa of mama mee wil kijken, dan is het digitaal gemakkelijk die rechten in te stellen. Ouders, of eigenlijk het hele gezin, zijn belangrijk binnen de jeugdzorg. Eigenlijk wil je voor hen allemaal een digitale plek creëren waar ze terecht kunnen.
Voordat iemand aangesloten is bij een jeugdzorginstelling, moet er natuurlijk eerst gezocht worden naar een geschikte plek. Waar voelt iemand zich prettig? Welke behandelmogelijkheden zijn er? Is de instelling enigszins in de buurt van het ouderlijk huis zodat bezoek mogelijk is? Allemaal vragen die door het hoofd van de jeugd of de ouder spoken. Passende zorg vinden is ook best een opgave. Als zorgorganisatie wil je ervoor zorgen dat in ieder geval een aantal van deze vragen makkelijk beantwoordt kunnen worden, bijvoorbeeld op een corporate website. Zo zien zorgzoekenden door de bomen in ieder geval weer een stukje bos.
Met ons sociaal intranet, een corporate website en bijvoorbeeld een cliënten/verwantenportaal kunnen de professionals in de zorg optimaal ondersteund worden in hun werkzaamheden en zich daardoor beter richten op jeugdigen, ouders/verzorgers en de samenwerkingen met andere zorgprofessionals. Ondertussen helpen wij al meer dan 20 organisaties in de jeugdzorg met hun digitale communicatie.
Succesverhalen uit de jeugdzorg
Hoe wij jouw organisatie kunnen ondersteunen
-
Alle medewerkers verzamelt op het sociaal intranetOp het sociaal intranet komen nieuws, documenten, collega’s én applicaties samen op één digitale werkplek. Hierdoor kunnen zorgmedewerkers efficiënter en leuker al hun werkzaamheden uitvoeren. Wij koppelen gemakkelijk externe applicaties met ons intranet waardoor het voor medewerkers binnen de jeugdzorgorganisaties nog eenvoudiger is om veilig cliëntdossier te bewerken en delen.
-
Zet jouw organisatie op de kaart met een Corporate websiteMet een overzichtelijke website zorg je ervoor dat jongeren en hun ouders/voogd makkelijk kunnen vinden welke behandelingen een organisatie aanbiedt. Wij creëren een corporate website die past bij de behoefte van de jeugdigen en waar zij of hun ouders zelf de passende hulp kunnen vinden. Ook maken wij aanmelden van cliënten eenvoudig via de website. Laten we die grote stap om hulp te zoeken niet nog groter maken.
-
Vind nieuwe collega's met een werken-bij websiteOm het vacature aanbod overzichtelijk te houden, kunnen wij een werken-bij website inrichten waar de vacatures van jouw organisatie gescheiden worden van de hulpvraag. Voor zowel zorgzoekenden als werkzoekenden is het zo makkelijker te navigeren. En nog een voordeel, werkzoekenden kunnen door de koppeling met AFAS eenvoudig via de website solliciteren.
-
Geef cliënten/verwanten autonomie met een cliëntenportaalDe jeugd is gewend vanaf jonge leeftijd al veel zelf te kunnen regelen, via hun laptop of smartphone. Met een cliëntenportaal geef je hen ook de mogelijkheid zelf dingen te regelen voor hun zorg én heb je als organisatie een directe manier om met hen te communiceren. Ouders kunnen in hun eigen verwantenportaal de zorg van hun kind eenvoudig op de voet volgen.
Informatiebeveiliging is belangrijk binnen de zorg. Je hebt te maken met vertrouwelijke gegevens die je veilig met collega’s, cliënten en ouders. In de jeugdzorg gaat het primair om kinderen. Veel informatie over het kind wordt dan ook uitgewisseld tussen instanties en met ouders. Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens worden kinderen beschouwd als kwetsbare groep, daarom moeten deze gegevens extra goed beveiligd worden. Om te kunnen garanderen dat alle informatie veilig opgeslagen en gedeeld kan worden op onze oplossingen, zijn we al vele jaren officieel ISO27001 en NEN7510 gecertificeerd. Wil je weten wat wij nog meer doen op het gebied van informatiebeveiliging, lees hier meer.