Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Durf te delen op het sociaal intranet: zo stimuleer je zorgmedewerkers om actief bij te dragen

Als communicatiemedewerker speel je een sleutelrol in het stimuleren van zorgmedewerkers om actief te delen op het sociaal intranet. Veel zorgprofessionals zijn druk met hun dagelijkse werkzaamheden en vinden het soms lastig om tijd te maken voor online interactie. Toch kan het delen van kennis, ervaringen en successen juist bijdragen aan een sterkere samenwerking en een hechter team. Met deze zeven praktische tips help je zorgmedewerkers om met vertrouwen te posten op het intranet.

  • Maak duidelijk waarom delen belangrijk is

    Veel zorgmedewerkers zien het intranet als een extra taak, terwijl het juist een hulpmiddel is om werk makkelijker en efficiënter te maken. Laat zien hoe het delen van ervaringen en kennis kan helpen bij het verbeteren van zorgprocessen, het verlichten van werkdruk en het versterken van teamgevoel.

  • Houd het laagdrempelig

    Veel medewerkers twijfelen of hun bijdrage wel relevant is. Maak duidelijk dat álle ervaringen waardevol zijn, van een klein succesmoment tot een slimme werkmethode. Moedig korte, informele updates aan en laat zien dat het niet perfect hoeft te zijn. Bied aan om ook eens mee te kijken met een berichtje, dat geeft hen ook de zekerheid dat het bericht goed is.

  • Gebruik visuele content

    Beeld zegt meer dan duizend woorden, zeker in de zorg. Moedig zorgmedewerkers aan om foto’s of korte video's te delen van hun dagelijkse werk (uiteraard binnen de privacyrichtlijnen). Dit maakt het intranet aantrekkelijker en toegankelijker. Het zorgt ook direct voor inspiratie bij andere zorgmedewerkers, bijvoorbeeld als ze zien hoe een uitje de cliënten opfleurt.

  • Stel gerichte vragen om interactie te stimuleren

    Niet iedereen voelt zich geroepen om spontaan iets te posten. Bij die zorgmedewerkers kun je wel een ander soort interactie uitlokken: een reactie. Je helpt zorgmedewerkers al op weg door gerichte vragen te stellen, zoals:

    • "Hoe zorg jij voor een fijne werkdag?"

    • "Wat is een handige tip die je collega’s kunnen gebruiken?"

    • "Welke kleine overwinning heb jij vandaag behaald?"

  • Deel niet alleen successen, maar ook leermomenten

    In de zorg is leren van elkaar essentieel. Stimuleer medewerkers om niet alleen successen te delen, maar ook uitdagingen en lessen uit de praktijk. Dit helpt bij het creëren van een open, veilige cultuur waarin kennisuitwisseling centraal staat.

  • Maak gebruik van herkenbare categorieën en hashtags

    Veel zorgorganisaties werken met een intranet dat de mogelijkheid biedt om berichten te taggen. Help medewerkers door vaste hashtags of categorieën te introduceren, zodat collega’s relevante berichten makkelijker kunnen vinden. Voor collega’s is het niet alleen fijner en effectiever om alleen berichten te lezen die voor hun werk belangrijk zijn, het maakt de motivatie om te reageren ook groter. Immers ze willen ook echt iets lezen over dit onderwerp.

  • Geef het goede voorbeeld en reageer actief

    Zorgmedewerkers zullen eerder gaan delen als ze zien dat anderen dit ook doen. Plaats zelf regelmatig berichten en reageer actief op bijdragen van anderen. Geef complimenten, stel vragen en toon waardering door een like of een korte reactie te plaatsen.

Samen bouwen aan een actieve kennisgemeenschap

Door zorgmedewerkers actief te ondersteunen en te motiveren, ontstaat er een levendig sociaal intranet waar iedereen in de organisatie kennis kan delen en verbonden is met elkaar. Met inmiddels 250+ zorgorganisaties in ons portfolio weten wij als geen ander hoe het sociaal intranet optimaal kan worden ingezet in een organisatie. Wil je dat wij eens meedenken? Neem gerust contact op.

Benieuwd geworden?

Laten we bellen!

Wil je meer weten over onze producten? Laat je telefoonnummer achter en we nemen z.s.m. contact met je op.

© 2025 a&m impact