Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

impact op communicatie in de GGZ

De geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg zijn een belangrijke schakel in de zorgketen. Een organisatie voor GGZ biedt hulp aan volwassenen, kinderen en ouderen bij psychische problemen en bij ernstige psychische en psychiatrische ziektes. De focus ligt op de kracht en mogelijkheden van mensen, mét de hulp van professionals. Naast cliënten zijn hun naasten en ook andere professionals van belang. Een goede communicatie tussen deze partijen is cruciaal. Maar minstens zo belangrijk zijn de overige samenwerkingen in de zorgketen. Alleen zo blijft de kwaliteit van zorg hoog. Onze digitale communicatieoplossingen dragen hieraan bij en maken ruimte voor goede zorg.

Samen gaan wij impact maken op de digitale communicatie

Interne en externe communicatiedoelen

In de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) variëren de zorgbehoeften sterk, van lichte ondersteuning tot complexe psychische problematiek. Digitalisering is essentieel om iedereen passende zorg te kunnen bieden, ongeacht de aard van de hulpvraag. Online platforms, zoals een zorgportaal, kunnen bijvoorbeeld bij lichte klachten een luisterend oor bieden of programma's aanreiken voor het aanpakken van mentale uitdagingen. Voor cliënten die reguliere zorg nodig hebben, kunnen digitale hulpmiddelen een mooie aanvulling zijn op hun face-to-face afspraken met een hulpverlener. Denk aan een cliëntenportaal waarmee je zelf inzicht hebt in je afspraken, voorgeschreven medicatie en je voortgang in het behandeltraject.

Zelf zaken uitzoeken en regelen begint voor veel cliënten al bij het vinden van een passende voor hun zorgbehoeften. Hoe je als organisatie invloed kan hebben op die keuzes? Door een ijzersterke corporate website in te richten! ‘Wat zijn de wachttijden?’, ‘Hoe zit het met e-health?’, en ‘Is deze instelling aangesloten bij mijn zorgverzekeraar?’ Allemaal vragen die spelen bij zorgzoekenden. De antwoorden kun jij eenvoudig ondervangen op jouw website. Door informatie toegankelijk te maken voor iedereen, verlaag je daarnaast ook de drempel naar het vinden van goede zorg. Om al die cliënten de juiste zorg te bieden, heb je goed personeel nodig. In de krappe arbeidsmarkt is dat nog wel eens lastig. Met een werken-bij website overtuig je werkzoekenden van jouw organisatie.

Een tekort aan personeel op de werkvloer, vraagt daarnaast ook om een efficiëntere manier van werken. En dat zit hem niet in korte afspraaktijden, maar in taken die van ondergeschikt belang zijn aan zorgverlening te versoepelen. Een melding maken, protocol zoeken, hulpmiddel reserveren of administratie bijwerken; je wil dat dat zo min mogelijk tijd kost. Een sociaal intranet kan daarbij helpen omdat het echt ingericht is vóór de professionals o.a. door te koppelen met toolings die zij al gebruiken zoals: Nexis, GGZ Ecademy, Avinty, AFAS Software en TOPdesk. Dat maakt het werk vele malen efficiënter.

Ook in de GGZ ontstijgt een zorgvraag nog wel eens het specialisme van een zorgprofessionals. Hulpvragen staan niet altijd op zichzelf. Hoe mooi is het dan om collega’s via het sociaal intranet te kunnen zoeken die een bepaald specialisme hebben. Zo werk je samen met om het behandelproces voor de cliënt te verbeteren. Maar samenwerkingen vinden ook plaats over de muren van de organisatie heen, bijvoorbeeld met de school of wijkverpleging. Ook die communicatie en zorgverdeling wil je vergemakkelijken met een intra- of extranet. Zo werk je samen naar een passend zorgplan toe.

Met onze digitale communicatieoplossingen ondersteunen wij alle verschillende doelgroepen binnen de GGZ. Websites voor alle externe communicatie met zorgzoekenden en potentiële medewerkers. En voor de interne communicatie een sociaal intranet of portaal, afhankelijk van de doelgroep. Allemaal dragen ze bij aan één ding: meer tijd over houden voor het verlenen van goede zorg. Inmiddels maken al meer dan xx GGZ-organisaties gebruik van onze communicatieoplossingen. Is jouw organisatie de volgende?

Een greep uit onze communicatieoplossingen

  • Sociaal portaal Mondriaan

  • Sociaal portaal Lister

  • Website RIBW Overijssel

  • Sociaal portaal GGNet

  • Sociaal portaal Mentaal Beter

  • Sociaal portaal Vicino

  • Sociaal portaal GGZ Oost-Brabant

Oplossingen die passen bij jouw organisatie

  • Een sociaal intranet zorgt verbinding binnen jouw organisatie
    Met een sociaal intranet (of digitale werkplek) stimuleer je online de onderlinge verbinding en samenwerking tussen de collega's. Ongeacht op welk device je werkt en op welke plek je werkt. Daarnaast kan op het social intranet veilig het aantal documenten en protocollen van het kwaliteitshandboek beter vindbaar, doorzoekbaar en overzichtelijker worden weergegeven.
  • Benader jouw externe doelgroepen met een corporate website
    Met een corporate website heb je als doel te informeren en het behandelaanbod en de verschillende centra beter af te stemmen op en te profileren naar de verschillende doelgroepen. De doelgroepen zijn algemeen publiek waaronder: cliënten, familie, professionals en vrijwilligers. Wij verwerken ook de wachttijden voor GGZ-zorg op de website.
  • In de zoektocht naar nieuw personeel is een werken-bij website een must
    Bekwame nieuwe medewerkers vind je niet altijd even makkelijk, maar hoe makkelijk vinden zij jouw organisatie? Met een werken-bij website spreek je specifiek deze doelgroep aan en zorg je voor een soepel lopende sollicitatieprocedure.
  • Zet een portaal in om iedere doelgroep apart te bedienen
    Opleidingen en scholingen zijn een belangrijke bron voor vernieuwing en inspiratie. De scholing kan optimaal worden afgestemd op mogelijkheden van teams, personen en professionele groepen in bijvoorbeeld een leerportaal. Professionals geef je externe toegang tot (delen van) het portaal.
Alle gegevens veilig bewaard en gedeeld

Informatiebeveiliging is belangrijk binnen de zorg. Je hebt te maken met vertrouwelijke gegevens die je veilig met collega’s, cliënten of verwanten wil delen. Om te kunnen garanderen dat alle informatie veilig opgeslagen en gedeeld kan worden op onze oplossingen, zijn we al vele jaren officieel ISO27001 en NEN7510 gecertificeerd. Wil je weten wat wij nog meer doen op het gebied van informatiebeveiliging, lees hier meer.

Zij gingen jullie voor

Benieuwd geworden?

Laten we bellen!

Wil je meer weten over onze producten? Laat je telefoonnummer achter en we nemen z.s.m. contact met je op.

© 2024 a&m impact