Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

impact op communicatie in de kinderopvang

Peuterspeelzaal, dagopvang, kinderdagverblijf, BSO, gastouderopvang: het zijn allemaal opvangmogelijkheden voor kinderen die vallen onder de term kinderopvang. In welke vorm het wordt verleend is afhankelijk van de leeftijd van het kind (0-18 jaar) en de tijden waarop het nodig is. Terwijl informele opvang bij familie en vrienden veel voorkomt, zijn de digitale communicatieoplossingen van a&m impact gericht op de formele kinderopvang. Deze vorm van opvang wordt aangeboden door een bedrijf, alleen tijdens werkdagen en door medewerkers met een passend diploma. Hoewel de aandacht vooral uitgaat naar het kind, is eigenlijk het hele gezin gebaad bij goede gestroomlijnde opvang. Met betere communicatie in de kinderopvang willen wij kinderen, ouders én medewerkers ondersteunen zodat zij allemaal het beste uit zichzelf kunnen halen.

Externe en interne communicatiedoelen

Bij een kinderopvang ligt de primaire focus op kinderen. De communicatie binnen de kinderopvang is echter vooral gericht aan ouders. In je communicatie zijn zij een primaire doelgroep om op te focussen. Dat begint al voordat kinderen aangesloten zijn bij jouw organisatie. Met de terugloop van kinderopvangcentra hebben de ouders ze voor het uitkiezen. Door de bomen zien zij het bos niet meer. Jullie organisatie is echter niet zomaar een kinderopvang, maar hebben de beste pedagogische medewerkers in dienst. Hoe maak je dat kenbaar aan je doelgroepen?

Op het moment dat ouders hun kind hebben aangemeld, wordt communicatie nog belangrijker. Iedere dag dat het kind naar de opvang wordt gebracht is er bij de overdacht al contact tussen de medewerker en ouder. Maar hoe communiceer je met de ouders als zij gescheiden zijn of een van hen geen gezag heeft? Dan zie je ze niet dagelijks, maar zij hebben altijd recht op informatie omtrent hun kind. Verder moeten ook het pedagogisch beleid, GGD-inspectierapport of een geplande ouderavond, moeten allemaal inzichtelijk zijn voor ouders. Dat soort belangrijke informatie terugzoeken in een nieuwsbrief is daarvoor te omslachtig. Hoe fijn als je ouders naar één digitale plek kan doorverwijzen voor al deze informatie.

Al die informatie die ouders binnen krijgen, moet door medewerkers worden bijgehouden. Een behoorlijke administratieve rompslomp naast je primaire taken als begeleider? Zoveel tijd heb je niet, dat moet toch soepeler kunnen? Dat incident wat er vandaag op de groep gebeurde was nieuw, maar hebben jij en je collega goed opgelost. Zouden er meer collega’s tegenaanlopen? En stel een nieuw beleid is van kracht gegaan, maar het zit nog niet helemaal in je routine. Snel de informatie kunnen vinden, kan dan zo veel tijd schelen. Binnen no-time kun je je werk weer goed uitvoeren.

Met een sociaal intranet, digitale werkplek, website of portaal zorgen wij ervoor dat de communicatie gemakkelijker wordt. Voor medewerkers én externe doelgroepen, zoals de ouders van kinderen die je via een portaal kan benaderen. Met TintelTuin hebben wij meteen een eersteklas kinderopvang in ons portfolio. Wordt jouw organisatie de volgende? We helpen je graag verder!

Wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen

  • Alles op één plek met het sociaal intranet
    Een kwaliteitshandboek, protocollen, intakeformulieren; een kleine greep aan de informatiebronnen die medewerkers gebruiken tijdens hun werkdag. Hoe handig zou het zijn om dat allemaal op één plek te hebben waar je zeker weet dat ze up-to-date zijn? En wat van de kennis die pedagogische medewerkers zelf in huis hebben, die is toch te waardevol om niet te delen? Op het sociaal intranet komt alles samen waardoor de communicatie in de kinderopvang versoepelt wordt en werk sneller en efficiënter kan worden uitgevoerd. Daarnaast koppelen wij ook met een kindvolgsysteem zodat je bijna niet door hebt dat je schakelt tussen twee systemen en in één klik door kan gaan met je werk.
  • Externe doelgroepen bereiken met een corporate en werken-bij website
    De zoektocht naar passende kinderopvang begint voor ouders vaak op het internet. Een mooie, functionele én vindbare corporate website zet jouw organisatie goed op de kaart en maakt het voor ouders makkelijk om de beste keuze te maken. Vooral als je er beelden en ervaringen van kinderen en ouders aan toevoegd. Daarnaast weten we allemaal hoe lastig het is om gekwalificeerd personeel te vinden. Met een werken-bij website heb je alle ruimte om jouw organisatie als fijne werkgever ten toon te stellen aan potentiële medewerkers.
  • Voor iedere specifieke groep een portaal
    Een portaal is de perfecte manier om een specifieke belangrijke groep op de hoogte te houden van nieuws en andere lopende zaken van de organisatie. Zoals communicatie met ouders in de kinderopvang, die de voortgang van hun kind in de gaten willen houden of oudere kinderen die zelf op de hoogte gehouden willen worden van wat er speelt. Het maakt informatievoorziening overzichtelijk en toegankelijk. Zo houd je alle doelgroepen verbonden met je organisatie.
  • Een portfolio aan bestanden met de beeldbank
    Beelden van je kind zijn altijd ontzettend waardevol, maar wat is nou een veilige manier om deze te delen? Met de beeldbankoplossing die wij creëren, kun je al het beeldmateriaal, foto’s, video’s, Office sjablonen en drukwerk op één centrale plek verzamelen, beheren en met medewerkers en externen delen. In het geval van kinderen zit je natuurlijk nog meer met privacy. Door middel van een formulier geven ouders eenvoudig toestemming om de beelden ook breder in te zetten.
Alle informatie veilig opgeslagen

Informatiebeveiliging is belangrijk binnen de zorg. Je hebt te maken met vertrouwelijke gegevens van collega’s, ouders en kinderen. Ouders vertrouwen kinderopvangcentra met de gegevens van hun kind en verwachten ook op de hoogte gehouden te worden van wat er speelt. Veel informatie over het kind wordt dan ook uitgewisseld. Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens worden kinderen beschouwd als kwetsbare groep, daarom moeten deze gegevens extra goed beveiligd worden. Om te kunnen garanderen dat alle informatie veilig opgeslagen en gedeeld kan worden op onze oplossingen, zijn we al vele jaren officieel ISO27001 en NEN7510 gecertificeerd. Wil je weten wat wij nog meer doen op het gebied van informatiebeveiliging, lees hier meer.

Zij gingen je voor

© 2024 a&m impact