Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

8 essentiële content items op het sociaal intranet

Welke content plaatst je op een sociaal intranet? Het blijft een belangrijk vraagstuk. Dat blijkt wel, want een artikel dat wij drie jaar geleden publiceerden over het onderhouden van content op het sociaal intranet, is nog steeds een van de best gelezen artikelen op onze website. Het intranet vormt voor veel organisatie de centrale plek van informatie. Als medewerkers iets willen weten, dan moet de eerste stap altijd zijn: het sociaal intranet bezoeken. Maar aan wat voor content moet je dan denken? Wij zetten de 8 belangrijkste content items voor je op een rij.

8 verschillende content items voor het intranet

Zoals je in ons eerdere artikel omtrent content management al hebt kunnen lezen, zijn er drie verschillende vormen van content te onderscheiden: automated, user generated en managed content. In dit artikel gaan we het hebben over de laatste: content die wordt geplaatst vanuit de organisatie.

  • Handleidingen

    Hoe gebruik je het intranet eigenlijk? Of een van de andere ICT-systemen waarop je als organisatie bent overgestapt? Helemaal in de zorg is er nog wel een verschil op het gebied van digitale vaardigheid. De een zal het direct snappen en klikt zo door naar de juiste informatie, de ander heeft echt wel wat handvatten nodig. Plaats dan ook handleidingen op het intranet waarin stap-voor-stap wordt uitgelegd wat je moet doen. Zo help je al je medewerkers op weg.

  • HR-informatie

    Alle relevante HR-gerelateerde informatie kan op het intranet worden verzameld. Dit omvat zaken zoals verlofaanvragen, ziekteprocedures, secundaire arbeidsvoorwaarden, en pensioeninformatie. Zorgmedewerkers kunnen hier ook documenten zoals hun arbeidsovereenkomst en jaarlijkse beoordelingsformulieren terugvinden. Dat gaat een heleboel vragen schelen én zorgt voor meer autonomie bij medewerkers.

  • Protocollen

    Uiteraard kunnen protocollen in de zorg niet ontbreken op het sociaal intranet. Met zorgprotocollen doelen we op de veiligheidsvoorschriften, hygiëneprocedures, gedragsregels, en andere belangrijke procedures die zorgmedewerkers moeten volgen om de veiligheid en kwaliteit van zorg te waarborgen. Het maakt daarbij niet uit of je ze rechtstreeks op het intranet hebt of een direct link naar een externe applicatie zoals Zenya en Vilans. Zolang je ze maar makkelijk toegankelijk maakt.

  • Nieuws

    Organisatienieuws is dé manier om al je medewerkers op de hoogte te houden van wat er gebeurt binnen de organisatie en binnen de sector. Denk aan interne ontwikkelingen, beleidswijzigingen, nieuwe initiatieven en relevante informatie voor medewerkers. Het kan ook belangrijke meldingen bevatten over veranderingen in procedures, veiligheidsinformatie en interne successen.

  • Missie en visie

    De missie en visie van de zorgorganisatie kun je mooi op het intranet uitschrijven. Het zichtbaar hebben hiervan zorgt voor meer betrokkenheid en helpt zorgmedewerkers te begrijpen hoe hun werk bijdraagt aan de bredere doelen van de organisatie. Waar doen ze het allemaal voor? Regelmatige updates over deze missie en succesverhalen kunnen hier worden gedeeld om de betrokkenheid verder te vergroten.

  • Locatie-informatie

    Informatie over de verschillende zorglocaties, inclusief plattegronden van ziekenhuizen en klinieken, parkeerinstructies, nabijgelegen faciliteiten en contactinformatie voor lokale ondersteuning. Dit is vooral nuttig voor zorgmedewerkers die op meerdere locaties werken of voor nieuwe medewerkers. Dan ga je goed voorbereid op pad!

  • Contactgegevens van collega's

    Zorgmedewerkers kunnen in het smoelenboek gemakkelijk telefoonnummers, e-mailadressen en functietitels vinden, wat de interne communicatie vergemakkelijkt. Daarnaast is het ook gewoon leuk om een knappe kop te koppelen aan een naam. En ja, dit is ook afhankelijk van hoeveel medewerkers zelf invullen op hun profiel, maar als organisatie kun je daar wel stappen in zetten. Bijvoorbeeld door deze informatie te koppelen aan AFAS, waardoor contactinformatie van collega's automatisch wordt bijgewerkt.

  • Onboarding nieuwe medewerkers

    Een uitgebreide onboarding waar nieuwe medewerkers alles kunnen vinden wat ze nodig hebben om een vliegende start te maken is een enorme meerwaarde voor je organisatie. Denk aan introductievideo's, kennismaking met teamleden, verplichte trainingsmodules en een checklist voor de eerste weken in de zorginstelling. Zo geef je hen een warm welkom én de handvatten om direct aan de slag te kunnen. Dubbele winst dus!

Kijk ook naar wat je organisatie nodig heeft

Naast deze algemene content items is het ook belangrijk dat je kijkt naar wat relevant is voor jouw organisatie en je zorgmedewerkers. Zijn er veel lopende onderzoeken of projecten, richt daar dan een pagina voor in. Organiseer je veel evenementen, zorg voor een goed gevulde kalender. Zo maak je het een relevante informatiebron voor al jouw medewerkers.

Houd content up-to-date

En denk je na dit lijstje: dat heb ik allemaal al! Super, dan ben je al goed op weg. Vergeet echter niet om regelmatig de content op je intranet te checken om te voorkomen dat er verouderde of verkeerde informatie online staat. Heb je hulp nodig bij het indelen van je content op het intranet? Wij denken graag met je mee!

Benieuwd geworden?

Laten we bellen!

Wil je meer weten over onze producten? Laat je telefoonnummer achter en we nemen z.s.m. contact met je op.

© 2024 a&m impact