Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

impact op communicatie in de huisartsenzorg

Huisartsen zijn, door hun brede medische kennis van uiteenlopende gezondheidsklachten, vaak het eerste aanspreekpunt voor patiënten. Om altijd de beste zorg te kunnen verlenen, werken huisartsen daarom bijna nooit meer alleen. Zo kan een praktijk aangesloten zijn bij een regio organisatie die bijvoorbeeld ondersteuning biedt op het gebied van ICT, arbeidsmarkt, bedrijfsvoering en kwaliteitsbeleid. Binnen een huisartsenpraktijk werkt een huisarts ook veel samen met een triagist, waarnemers, praktijkassistente of -verpleegkundige. Buiten de praktijk kan een huisarts ook samenwerken met andere zorgaanbieders met een specialisme in een zorggroep. Onze digitale communicatieoplossingen kunnen helpen bij het ontlasten van de huisartsen in hun werkzaamheden zodat zij meer tijd over houden voor goede zorg verlenen.

Succesvolle projecten in de huisartsenzorg

  • Sociaal intranet Onze Huisartsen

  • Sociaal intranet Amsterdamse huisartsenalliantie

  • Corporate website Huisartsen Gelderse Vallei

  • Sociaal intranet NEO huisartsenzorg

  • Corporate website NEO Huisartsenzorg

  • Sociaal portaal HOOGzorg

  • Corporate website Dokter Drenthe

  • Corporate website Unicum

  • Sociaal intranet Dokterszorg Friesland

Interne en externe communicatiedoelen

De huisartsenpraktijk is voor veel patiënten de dichtstbijzijnde zorgmogelijkheid. Het is het eerste aanspreekpunt als zij hulp nodig hebben, bij wat voor zorgvraag dan ook. Je prettig voelen bij een huisarts en de gehele praktijk is dan ook heel belangrijk. Hoe breng je dat gevoel goed over zodat patiënten voor jouw praktijk kiezen? Waardoor kun je de drempel om goede zorgverlening te vinden verlagen? Eigenlijk wil je gewoon een visitekaartje afleveren met informatie over je organisatie, behandelmogelijkheden en personeel. Een corporate website kan daarbij de uitkomst bieden.

Maar als kleine huisartsenpraktijk is een gelikte website niet altijd even makkelijk omdat het veel tijd en geld kan kosten. Daarnaast zijn er nog wel meer zaken die tijd en aandacht kosten, zoals werkgeverschap, zorgprogramma’s en spoedzorg. Hoe regel je al deze zaken zo goed mogelijk, maar houd je ook voldoende tijd over voor spreekuren? Om nog betere zorg te kunnen leveren, zijn huisartsenprakijken daarom aangesloten bij regio organisaties. Zij bieden ondersteuning op het gebied van arbeidsmarkt, bedrijfsvoering, kwaliteitsbeleid en communicatie. Informatie die zij leveren overstijgt de individuele huisartsenpraktijk en kan daarom veel breder worden ingezet. Hoe tof is het dan dat je als huisartsenpraktijk dan mee kan liften op hun kennis en expertise en daarnaast toch die laagdrempelig website neer kan zetten waarmee je patiënten overtuigd van jouw goede zorg?

Samenwerken is binnen de huisartsenzorg cruciaal. Zowel de samenwerking met regio organisaties, als binnen een praktijk. Een huisarts heeft dan wel brede kennis, hij schakelt intern vaak met specialisten om patiënten het beste bij te staan. Denk aan een triagist, waarnemers, praktijkassistente of -verpleegkundige. Hoe fijn is het dat iemand aan de telefoon al een inschatting kan maken van de benodigde zorg? Of als er meer mentale ondersteuning nodig is, je de praktijkondersteuner in kan schakelen. Praktijken willen intern goed kunnen overleggen om samen tot het best mogelijke behandelplan te komen. Daarvoor maken zij vaak al gebruik van applicaties zoals Zenya, Qlink en Intershift. Op het sociaal intranet kunnen wij de koppeling maken met deze applicaties om het gebruik hiervan nog makkelijker te maken.

De laatste jaren is het ook voor patiënten belangrijker geworden om zelf meer de regie hebben over hun zorgtraject. Denk bijvoorbeeld aan online afspraken maken en het inzien van hun eigen gegevens is. Daarnaast is ook e-health steeds prominenter aanwezig geworden in het behandelplan zodat patiënten zelf stappen kunnen doorlopen. Denk aan medicijnen kunnen aanvragen, , een online consult via beeldbellen of leefstijlmonitor. Zelf zaken regelen is niet alleen een voordeel voor patiënten, maar ook voor huisartsen omdat het een deel van de zorg over kan nemen. Op een patiëntenportaal kun je dit allemaal beschikbaar stellen, waardoor het een mooie aanvulling is op de face-to-face zorg die huisartsen bieden.

Met een sociaal intranet of website kunnen alle doelgroepen betrokken bij de regio organisatie, zorggroepen en huisartsenpraktijken op passende wijze ondersteund worden, zowel intern als extern. Inmiddels maken al 17 organisaties in de huisartsenzorg gebruik van onze oplossingen. Is jouw organisatiede volgende?

onze oplossingen

Wat heeft jouw organisatie nodig?

  • Een sociaal intranet waar alles samenkomt

    Op het sociaal intranet breng je alle medewerkers binnen de zorggroep of huisartsenpraktijk samen op één centrale plek. Ook als deze in twee verschillende vakgebieden werken zoals huisartsen, apothekers en praktijkondersteuners. Door de mogelijkheden om in groepen te werken op het intranet kunnen beiden in overleg met hun interne collega’s. Zo kan er efficiënter worden gewerkt en dus sneller de meest passende zorg worden verleend. Het sociaal intranet maakt het daarnaast eenvoudig om nieuws, informatie en applicaties te bereiken, zonder tussen verschillende systemen te hoeven schakelen.

  • Verbonden met alle praktijken via een sociaal extranet
    Naast een intranet dat huisartsenpraktijken intern kunnen gebruiken, kunnen wij ook een sociaal extranet maken met alle praktijken die zijn aangesloten bij een regio organisatie. Alle medewerkers hebben zo de mogelijkheid in de regio met elkaar in contact te komen, ook als zij bij een andere praktijk werkzaam zijn. Doordat wij ook een koppeling kunnen maken tussen het intranet en extranet, is content hergebruiken op beide platformen. Dat scheelt weer in dubbel werk!
  • Bezoekers informeren via een corporate website
    Een website is de eerste plek waar patiënten en verwanten op zoek gaan naar informatie over hun huisartsenpost. Denk bijvoorbeeld aan nieuws, openingstijden, contactgegevens of de mogelijkheid om een afspraak te maken.
  • Een uniforme stijl voor alle praktijken met praktijkwebsites
    De huisartsenpraktijken die aangesloten zijn bij een regio organisatie hebben vaak ook een eigen praktijkwebsite. Dat is een subdomein van de organisatie website. Vanuit de regio kan op deze praktijkwebsite ook content worden geplaatst, bijvoorbeeld nieuws. Verder is deze praktijkwebsite specifiek voor de huisartsenpraktijk ingericht, zodat patiënten alle informatie op één plek kunnen vinden.
  • Vind jouw nieuwe collega's met een werken-bij website
    Met een grote verscheidenheid aan hulpvragen die bij een regio organisaties of huisartsenpraktijk terechtkomen is overzicht heel belangrijk. Een werken-bij website kan een duidelijk onderscheid maken voor zorg- en werkzoekenden. Als organisatie kun je je op een dergelijke website ook extra goed profileren als werkgever.
Bij ons is alle informatie veilig

Informatiebeveiliging is belangrijk binnen de zorg, zo ook binnen de Eerstelijnshulpverlening. Je hebt te maken met vertrouwelijke gegevens van cliënten en patiënten die je veilig met collega’s, instanties, patiënten en verwanten wil delen. Als huisarts verwijs je regelmatig door naar een specialist, ook daar deel je informatie mee. Om te kunnen garanderen dat alle informatie veilig opgeslagen en gedeeld kan worden op onze oplossingen, zijn we al vele jaren officieel ISO27001 en NEN7510 gecertificeerd. Wil je weten wat wij nog meer doen voor informatiebeveiliging, lees hier meer.

Wie gingen je voor?

Benieuwd geworden?

Laten we bellen!

Wil je meer weten over onze producten? Laat je telefoonnummer achter en we nemen z.s.m. contact met je op.

© 2024 a&m impact