Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Wat is een sociaal intranet?

Een social intranet, ook wel een digitale werkplek, is een besloten platform waarop alle medewerkers in je organisatie digitaal samen komen, waar jij ze aan je organisatie bindt en boeit en dat jouw medewerkers ondersteunt in hun dagelijkse werkzaamheden. Een medewerker begint en eindigt een werkdag dan ook op het social intranet. Gedurende de dag zoekt, vindt en deelt hij of zij informatie die voor hem of voor anderen interessant is. In dit platform staat álle bedrijfsinformatie die je medewerkers nodig hebben hun werk goed te kunnen uitvoeren zodat ze niet naar nog 15 andere verschillende systemen hoeven.

Verschil tussen een traditioneel en sociaal intranet

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen een sociaal intranet en een traditioneel intranet? Dat zit hem vooral in de manier waarop met elkaar wordt gecommuniceerd. Bij een traditioneel intranet wordt het intranet vaak beheerd door één afdeling, meestal de ICT of communicatie-afdeling. De communicatie is veelal top-down: het management zendt informatie naar de medewerkers. Slechts in enkele gevallen kunnen medewerkers ook op berichten reageren. De standaard functionaliteiten van een traditioneel intranet zijn bijvoorbeeld een telefoonlijst, een nieuwsfunctie, een prikbord en eenvoudig documentbeheer. Op het sociaal intranet wordt de communicatie en interactie tussen medewerkers juist veel meer gestimuleerd.

  • Interactief en informeel
    Een sociaal intranet betrekt de medewerker veel meer in de informatievoorziening. Iedereen kan op een laagdrempelige wijze informatie delen. De tijdlijn en reactiemogelijkheden lijken erg op social media platformen zoals Facebook of LinkedIn, waardoor het eenvoudig in gebruik is en het interactief houdt.
  • Samenwerken in groepen
    Samenwerken in groepen is super eenvoudig op het sociaal intranet. Voor iedere locatie, team of project is een groep aan te maken zodat er gericht kennis gedeeld kan worden. Denk bijvoorbeeld aan vergadernotulen, foto's, linkjes, tijdlijnberichten, en documenten, die je real time kan bewerken. Altijd in contact met elkaar, maar wel alles op één plek.
  • Overal bereikbaar
    Het sociaal intranet is locatie onafhankelijk. Zo sta je als medewerker altijd in contact met je collega's en de informatie die je nodig hebt om je werk goed uit te voeren. Of je nu op locatie, vanuit huis of bij een cliënt/patiënt thuis aan het werk bent.

Voor wie is het sociaal intranet?

Het sociaal intranet dat wij bij a&m impact ontwikkelen is voor alle medewerkers in de zorg. Of je nu werkt op de vloer of het grootste deel van je dag achter de computer werkt, het sociaal intranet ondersteunt iedere medewerker bij het uitvoeren van zijn of haar werkzaamheden. Het maakt niet uit of je organisatie bestaat uit 50 medewerkers of uit 5000 medewerkers, het sociaal intranet is voor iedere organisatie die op zoek is naar een centrale plek om informatie te verzamelen en medewerkers met elkaar te verbinden. Op basis van de behoeftes en wensen van jouw organisatie is het sociaal intranet op maat aan te passen.

Hoe gebruik je het sociaal intranet?

Het sociaal intranet is voor iedereen in de organisatie. De meerwaarde per functiegroep kan echter sterk verschillen. Juist dat maakt het sociaal intranet een mooie toevoeging aan jouw organisatie. Een maatwerk product voor iedere medewerker, terwijl zij wel allemaal samen verbonden zijn op één platform.

  • Zorg
    's Ochtends voor je dienst checken wat de planning is, gedurende de dag het cliënten- of patiëntendossier openen om gegevens bij te houden en 's avonds nog even het nieuws lezen en een reactie achterlaten op het berichtje van een collega op de tijdlijn. De zorgmedewerker vindt niet alleen informatie op het sociaal intranet, maar kan door het interactieve karakter ook zelf verspreiden. Hoe een zorgmedewerker gebruik maakt van het sociaal intranet, dat vroegen we regieverpleegkundige Margret.
  • Communicatie
    De afdeling communicatie is de koning van content. Het sociaal intranet staat er vol mee. Denk aan nieuws, beleidsplannen, en proces informatie. Het sociaal intranet maakt het eenvoudig om content te delen met iedereen in de organisatie én up-to-date te houden. Nieuws kan direct met iedereen gedeeld worden en zijn er nieuwe ontwikkelingen, dan is het zo bijgewerkt. Medewerkers bereiken was nog nooit zo makkelijk. Meer weten over content op het sociaal intranet? Lees dan het artikel dat we erover schreven.
  • ICT
    Technisch gezien is het sociaal intranet een grote stap vooruit voor iedere organisatie. De ICT-afdeling speelt daar een grote rol in. Geautomatiseerde updates, betere dataveiligheid, applicaties op een plek, grip op informatiestromen; het maakt het werk van de ICT'er soepeler en verminderd vragen van medewerkers. Zo blijft er ruimte over om nog meer ontwikkelingen te onderzoeken. Welke voordelen het sociaal intranet heeft voor een ICT-medewerker, beschreven we in dit artikel.
Benieuwd geworden?

Laten we bellen!

Wil je meer weten over onze producten? Laat je telefoonnummer achter en we nemen z.s.m. contact met je op.

© 2024 a&m impact