Zoek je als oudere voor jezelf of naaste passende zorg, dan is het prettig als je aan de hand wordt genomen om uit het aanbod aan mogelijkheden een goede keuze te maken. Daarom besloot Zorgverlening Het Baken haar nieuwe website op te zetten vanuit het oogpunt van de cliënt. De realisatie was in handen van a&m impact die meteen een Werken-bij gedeelte voor deze Gelderse zorgverlener lanceerde.
Rond Elburg, Nunspeet, Oldebroek en Hattem biedt Zorgverlening Het Baken als kleinschalige zorgorganisatie uitgebreide ouderenzorg. Dat loopt uiteen van dagbegeleiding tot specialistische behandelingen, zoals revalidatie, fysiotherapie, logopedie en ergotherapie. Ook biedt ze zorg op maat binnen verschillende kleinschalige wooncomplexen als het wonen thuis door ziekte of een beperking niet meer lukt.
Projectleider Ruud Lammers begeleidde afgelopen jaar binnen Het Baken de vervanging van de oude website. Voor hem en de werkgroep was het van meet af aan duidelijk dat de vorm en invulling van de nieuwe versie compleet anders moest: ‘Op onze oude webpagina’s was veel informatie namelijk lastig te achterhalen en de opzet vrij druk in kleur en beeld. Verder wil je dat een bezoek tot actie leidt; een aanvraag voor een rondleiding, persoonlijke informatie via de telefoon of een vraag over een vacature.’
Ook wilde hij afstappen van het traditioneel in de etalage zetten van het productaanbod (met dit zijn wij, dit bieden wij). Idealiter werd alles vraaggericht ingestoken. ‘Zowel de navigatie als inhoud zijn nu compleet beredeneerd vanuit onze doelgroep. Als bezoeker geef je aan wie je bent en wat je wilt. Vanuit dat startpunt maak je kennis met Het Baken en navigeer je snel naar de bijpassende match in zorg of hulp. Of je kunt ons aanbod van woonzorglocaties bekijken, inclusief actuele wachtlijst. Ook is alles in een rustiger kleur- en vormpalet gegoten.’
In de nieuwe webpresentatie heeft ook het behandel- & adviescentrum een centralere plek. ‘Daarbinnen bieden we gerichte, specialistische zorg en hier kun je in contact komen met bijvoorbeeld onze ergotherapeuten, diëtisten, logopedisten of een afspraak maken met een specialist ouderengeneeskunde. Voorheen hadden we wat moeite om hun aanbod op een goede én persoonlijke manier online te presenteren, maar nu heeft a&m impact dat heel mooi weten te verwerken. Zo krijg je een beter beeld wie je behandelaar kan zijn of hoe de zorg er precies uit zal zien.’
Om ook potentiële werknemers beter te kunnen werven, creëerde a&m impact een apart ‘Werken Bij’ domein. Daarop staan niet alleen alle actuele vacatures van Het Baken, maar er zijn ook ervaringsverhalen van huidige medewerkers te lezen. Verder kun je er alles terugvinden over scholing en de mogelijkheden voor Leren & Werken. ‘Zo’n subdomein heeft veel voordelen. Behalve dat we daarop net een andere tone of voice kunnen hanteren omdat dit toch een andere doelgroep betreft, is dit deel ook 1 op 1 gelinkt aan onze AFAS HRM software.’
Die koppeling voorkomt dubbel werk. Zo hoeven er geen vacatureteksten meer naar de webbeheerders te worden gestuurd. ‘Die moesten ze voorheen handmatig naar de site overzetten. De recruiter en manager registreert nu alle gegevens plus de gestelde eisen in AFAS en dit wordt dan allemaal direct op de website gepubliceerd. Of bij interne werving alleen op ons intranet, dat overigens ook door a&m impact in 2018 is ontwikkeld. Dus dat geeft een hoop tijdwinst.’
Door de centrale invoer zijn de vacatureteksten nu ook uniformer opgesteld. En de lay-out is toegespitst op wat werkzoekenden belangrijk vinden. ‘Je ziet rechts meteen de belangrijkste details; om welke locatie het gaat, hoeveel uur, het gevraagde basisniveau en het type contract. Zo kan je al in een paar seconden beoordelen of de functie passend is. Verder solliciteer je direct met de knop daaronder en die gegevens komen dan automatisch het AFAS-systeem binnen. Het is dus een belangrijk onderdeel geworden van ons wervingstraject.’
Het creëren van zo’n apart subdomein betekent dat alle vacatures ook beter te vinden zijn door zoekmachines en daaropvolgend door werkzoekende zorgprofessionals en afgestudeerden in de zorg. ‘Onze vacatures kunnen we ook makkelijker doorplaatsen op allerlei social mediakanalen. En dat verbreedt ons podium om ons goed te presenteren als fijne werkgever, bij wie je als solliciterende graag zou willen werken. Op die manier helpt het ons om ons personeelsbestand op peil te houden.’
Door corona was het vrijwel onvermijdelijk dat de ontwikkeling vertraging opliep. ‘Het is daarom mooi dat we in zo’n moeilijke tijd het project toch tot een succes hebben weten te maken. We hebben veel moeten schakelen, maar dat ging eigenlijk vlekkeloos. Daarbij hadden we als voordeel dat we intern al vrij goed wisten welke kant we op wilden met het systeem; de sitemap met doelgroepen en gewenste functionaliteiten lag als het ware al klaar. Zo konden de programmeurs van a&m impact vlot meters maken en op onze beurt profiteerden we weer maximaal van hun professionele adviezen. We kennen elkaar natuurlijk al langer van eerdere projecten en weten inmiddels heel goed met elkaars organisatie mee te bewegen. Ik denk dat het daarom ook zo goed klikt.’
Toen alles klaar was, werd de lancering met een ware easter egg actie onder de aandacht gebracht. ‘We nodigden iedereen uit om de site goed te bekijken en op zoek te gaan naar Lev (de personificatie van ‘Het Baken’) met een hart in zijn hand. Dat zette ertoe aan om de pagina’s goed rond te klikken. Had je hem gevonden, dan kon je een reactie achterlaten en het was leuk om te zien dat veel bezoekers dat inderdaad deden. Veel schreven vol lof over de nieuwe look, duidelijke indeling en persoonlijke benadering.’
Om te voorkomen dat deze nieuwe site over een aantal jaar ook weer compleet moet worden vernieuwd, is het nu zaak grip te houden op de doorontwikkeling. Ruud wil niet alleen actief meewegen met de internettrends, maar ook de site blijven lijnen aan de toekomstdoelen die Het Baken uiteenzet. ‘Uiteindelijk wil je altijd meer relevant verkeer naar je site. Daarom gaan we binnenkort ons behandelaanbod voor verwijzers uit de regio flink uitbreiden, wat kan zorgen tot meer vraag naar onze diensten. En we willen straks ook sturen op de data die uit alle Google Analytics naar voren komen. Ik vind het daarom mooi dat de site nu een wezenlijk onderdeel is geworden van onze langetermijnstrategie.’