Wanneer je overweegt een zorg portaal te introduceren binnen je organisatie, zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. We geven je graag enkele tips om mee te nemen wanneer je een zorg portaal in gebruik gaat nemen.
Onze tips voor een goede start
-
BETREK JE MEDEWERKERS BIJ HET PROCES
Wanneer je als zorgorganisatie besluit met een zorg portaal te gaan werken, is het van belang je medewerkers te betrekken bij de invulling ervan. Zij zijn degenen die met het portaal moeten gaan werken en kunnen je dus vast vertellen wat er zeker in moet zitten.
-
ZORG VOOR GOEDE INFORMATIE
Voor je een zorg portaal gaat gebruiken, moeten cliënten, vrijwilligers, verwanten én medewerkers eerst weten dat het er is en hoe het werkt. Zorg voor duidelijke en volledige informatie zodat iedereen weet waar hij aan toe is.
-
HOUD HET EENVOUDIG
De meeste zorg portalen hebben talloze functionaliteiten en mogelijkheden. Niet iedereen heeft evenveel digitale kennis. Het kan daarom verstandig zijn eerst met één of slechts enkele functionaliteiten te starten. Wanneer iedereen daarmee kan werken, kun je dit verder uitbreiden.
-
MAAK HET WERKEN MET HET ZORG PORTAAL NOODZAKELIJK
Het werkt het beste als het gebruik van het zorg portaal wordt ingebed in het zorgproces. Op deze manier kan het de basis vormen van een structurele verandering. Waar iemand eerder geneigd was de telefoon te pakken voor bepaalde vragen of handelingen, kan dit nu digitaal worden geregeld.
-
NEEM DE TIJD
Het introduceren van een zorg portaal vraagt behoorlijk wat tijd en aandacht. Denk daarbij aan de implementatie zelf, maar ook het voorlichten en trainen van cliënten, medewerkers en andere betrokkenen. Neem hiervoor de tijd, goed werk heeft immers tijd nodig.