Het Alzheimercentrum Erasmus MC lanceerde onlangs haar nieuwe website, ontwikkeld door a&m impact. Daarop kunnen patiënten en naasten nalezen welke zorg er mogelijk is en een bezoek goed voorbereiden. Verwijzers en onderzoekcollega’s vinden er weer up-to-date informatie over scholingsactiviteiten en lopende onderzoeken. Voor het ontwikkelproces heeft het Alzheimercentrum niets dan lof: ‘We zijn in ons werk aardig kritisch, maar a&m impact sloeg met de eerste versie al de spijker op zijn kop!’
Het Alzheimercentrum begeleidt vanuit het Erasmus MC al sinds 2012 patiënten met dementieklachten. Om hen en naasten de beste zorg en begeleiding te bieden, werken hier deskundigen uit allerlei gelederen van het ziekenhuis samen, zoals geriaters, neurologen, radiologen, psychologen en klinisch genetici. Het centrum is ook gespecialiseerd in meer zeldzame vormen van dementie en erfelijkheidszaken en heeft een uitgebreid onderzoeks- en scholingsprogramma. Om dit uitgebreide aanbod aan kennis en zorg ook online goed in de etalage te zetten, werd a&m impact ingeschakeld voor het maken van een nieuwe website.
Dr. Judy van Hemmen, Coördinator Alzheimercentrum en neuropsycholoog bij het Alzheimercentrum: ‘We wilden een website die voor alle doelgroepen geschikt is, dus voor zowel patiënten als onderzoekers en zorgprofessionals. Ieder van hen moet daarop dan de eigen specifieke informatie makkelijk kunnen vinden. Dat was nogal een uitdaging, want de manier waarop je patiënten en naasten benadert, is weer anders dan waarop je dat naar zorgprofessionals, verwijzers of collega-onderzoekers doet. Op onze oude website kon dat onvoldoende en die bood ook voor het online zetten van bepaalde informatie nauwelijks plek.’
a&m impact concentreerde zich dus allereerst op de routing. ‘Het was vooral de vraag hoe je die verschillende doelgroepen via hetzelfde beginpunt dan op een handige manier naar de voor hen relevante informatie konden leiden. Daarvoor hebben de ontwikkelaars echt een mooi navigatiesysteem opgezet. Open je onze nieuwe site, dan zie je direct een ingang voor de patiënt, zorgprofessional, onderzoekers en eentje voor studenten. Dit zijn de belangrijkste groepen waar wij als centrum mee te maken hebben.’
Voor de verdere invulling van de navigatiepaden en gegevenspagina’s gingen Judy en haar team in de schoenen staan van hun doelgroep. ‘Een goed voorbeeld waarbij we dat zo hebben gedaan, is de pagina waarop we ons team presenteren (Over ons/Ons team). We zijn dat als patiënt gaan bekijken; als ik als patiënt een uitnodigingsbrief zou ontvangen, dan vind ik het fijn alvast een gezicht te hebben bij de naam van de specialist met wie ik de afspraak heb. Ook weet je graag wat meer van die persoon dan alleen een naam en functie.’
Op de nieuwe site wordt ook de wetenschappelijke tak duidelijk uitgelicht. ‘Het Erasmus MC, en dus ook ons centrum, omarmt 3 pijlers; behalve dat we uitgebreide patiëntenzorg bieden, doen we ook wetenschappelijk onderzoek en geven onderwijs. Tegelijkertijd is het ook voor patiënten interessant om te zien welke onderzoeken we hebben lopen. Als er bijvoorbeeld geen passende behandelmogelijkheden zijn, dan kunnen zij of hun naasten via de site relevante studies opzoeken en zich eventueel aanmelden voor deelname.’
Ook andere artsen en collega-instituten zijn nu sneller op de hoogte van wat het centrum allemaal onderneemt. Dat is belangrijk benadrukt Judy: ‘Bij onze onderzoeken willen we de juiste expertises betrekken en daarvoor graag samenwerken met collega’s van andere instituten. We zijn dan het beste te vinden als alles wat we doen nadrukkelijk op de website staat. Je ziet nu in één oogopslag welke studies we hebben lopen en waarvoor ze bij ons kunnen aankloppen. En ook patiënten en naasten die allerlei vragen hebben, kunnen we nu naar bepaalde pagina’s doorverwijzen voor uitleg en achtergrondinformatie. Zo kunnen zij de informatie die zij in de spreekkamer krijgen, thuis ook nog eens rustig nalezen.’
Eigenlijk vormt de site die nu is neergezet nog maar een basis, maar tot verrassing van Judy leverde a&m impact hem al completer op dan was voorzien. ‘We waren ook positief verrast toen ze de eerste versie aan ons presenteerden. Over het algemeen zijn we namelijk heel kritisch in alles wat we doen en aanpakken - die grondigheid is wel een beetje eigen aan onderzoekers -, maar het zag er gewoon meer dan goed uit. We zijn door alles heen gegaan en konden eigenlijk geen grote punten van kritiek bedenken. Ook na de lancering krijgen we alleen maar positieve reacties. Dat is toch wel een dik compliment aan het adres van het ontwikkelteam!’
De site is opgemaakt in de huisstijl van Erasmus MC, zodat duidelijk is dat het centrum daar onderdeel van is. Die herkenbaarheid zorgt ervoor dat je je als bezoeker snel thuis voelt. En nu de site online is, is er allerlei ruimte voor finetuning. Ook heeft Judy wel wat ideeën op de plank liggen om komende tijd toe te voegen. In ieder geval gaat ze de informatie voor verwijzers nog overzichtelijker maken. ‘Als ik vanuit de blik van een drukke arts daar naar kijk, dan wil je niet meer tekst gebruiken dan nodig is en iemand zo snel mogelijk naar de informatie leiden waar zij naar zoeken’. Gelukkig is de lay-out die a&m voor ons heeft opgesteld heel makkelijk aan te passen.’