Om na te gaan of een nieuwe corporate website voldoet aan de verwachtingen van de opdrachtgever - en vooral die van de eindgebruiker -, maken we bij a&m impact vrijwel altijd gebruik van wireframes. We werken daarmee de complete webstructuur en doorloop uit. Zo merk je al snel of je als ontwikkelaar op het goede spoor zit, zoals we deden bij de nieuwe website van Zorgaanbieder Sherpa.
Een wireframe kun je zien als een prototype van een te bouwen website die je al in een vroeg stadium opzet. Hiermee kun je testen of uitgedachte navigatiestructuren en indelingen ook in de praktijk goed werken. De focus ligt daarbij niet op de vormgeving. Uiteraard moet een site passen bij het imago, de uitstraling en de werkwijze van een organisatie, maar nog belangrijker is dat de bezoeker ook alle informatie gemakkelijk en snel kan vinden.
Hoe effectief wireframes zijn, vertelt Daan Derksen, projectmanager bij a&m impact. Hij paste de methodiek onlangs toe bij Sherpa. ‘De website van deze zorgaanbieder van gehandicaptenzorg in ‘t Gooi, Eemland en Vechtstreek moest volledig worden gemoderniseerd. Toen we met hen overeenstemming hadden over de nieuwe indeling en de navigatiepaden, hebben we dat omgezet naar een werkend online klikmodel. Dus zonder toeters en bellen, maar wel met de volledige menu’s en informatiepagina’s. Dit model werd vervolgens getest door een aantal eindgebruikers van Sherpa, met cliënten als belangrijkste persona’s.’
Om te zorgen dat de testers niet lukraak de wireframen doorliepen, kregen zij concrete opdrachten om bepaalde informatie op de site op te zoeken. Daan: ‘Zo kun je heel goed nagaan wat wel en wat niet werkt en je merkt al snel of alles voor iedereen wel duidelijk en logisch is. De uitkomsten neem je dan mee in de definitieve ontwikkeling van de site.’
Binnen Sherpa trok communicatieadviseur Marloes Overmars de website ontwikkeling. Niet eerder had ze op zo’n manier een webproject benaderd, maar ontdekte al snel de meerwaarde van de wireframes. ‘De opzet van onze site is best complex, want we richten ons op een brede groep persona’s; cliënten, verwanten, medewerkers, vrijwilligers en verwijzers. Die wil je in je externe communicatie allemaal bedienen vanuit dezelfde centrale website. Tijdens het testen stelden we een aantal representanten van deze groepen dezelfde vragen. Die gingen er niet alleen over of ze hun weg op de site goed konden vinden, maar ook of de gekozen opzet wel paste bij de uitstraling van onze organisatie. Je moet je vooral als cliënt en betrokkene meteen welkom voelen.’
Bij Sherpa kon meteen ook een eerste versie van de vormgeving worden meegenomen in de tests en dat bleek nuttig. Marloes: ‘De nieuwe site heeft een hoofdmenu dat na het aanklikken uitklapt. Dat hadden we eerst opgemaakt in een mooie donkere huisstijlkleur met transparante foto’s. Bij de testrondes bleek dat voor een deel van de cliënten dit veel te donker en slecht leesbaar was, daar kom je dan gelukkig bijtijds achter. Uiteindelijk is er gekozen voor een lichter ontwerp, dat veel toegankelijker is.’
Marloes: ‘Voor de site hebben we voor alle content externe tekstschrijvers ingeschakeld met als primaire opdracht: het taalgebruik en de zinsconstructies voor iedereen begrijpelijk en prettig leesbaar te maken, maar ook om SEO technisch een grote slag te maken. Nadat alle content was toegevoegd, hebben we bij de eindtesten ook nog even extra naar het taalgebruik gekeken. Een goed voorbeeld betrof de interpretatie van zinnen en woorden. Zo werd er al gewezen op de term “activiteiten”. Voor ons duidelijk, maar voor cliënten kan dat van alles zijn. Als je iets gaat doen, kijk je gewoon op de kalender, gaven zij aan tijdens de laatste testronde. Dat was inderdaad veel logischer.’
Verder kreeg de uiteindelijke site van Sherpa vanaf de homepage diverse ingangen specifiek voor cliënten. Marloes: ‘Cliënten kunnen nu direct naar de informatie navigeren die voor hen relevant is. Denk aan een onderdeel als ‘Sherpa beweging’ of ‘vrije tijd’, dat als startpunt dient voor alles wat te maken heeft met dat onderwerp. Deze onderdelen hebben, in overleg met de afdeling Communicatie, elk een eigen beheerder. Zij hebben van Daan en mij een aparte training voor het beheer gehad, dat nu in Craft CMS is opgezet. Door delen van het contentbeheer uit handen te geven, kun je een website perfect inbedden binnen de organisatie en is het niet meer iets waar alleen onze afdeling Communicatie zich mee bemoeit.’
De stapsgewijze aanpak en de uitgebreide praktijktests hebben voor Sherpa dan ook een geslaagd project opgeleverd. Marloes: ‘Vanwege corona hebben we natuurlijk wel wat vertraging gehad, maar we zijn echt heel tevreden met de nieuwe site. We krijgen er veel complimenten over en mensen voelen zich door het design, dat echt bij Sherpa past, welkom! Het belangrijkste is dat iedereen nu makkelijk zijn weg erop kan vinden. Dat is echt enorm verbeterd en daar draait het uiteindelijk allemaal om.’
Op www.sherpa.org is de nieuwe site van Sherpa te vinden. Meer weten over hoe wij de ontwikkeling van nieuwe websites aanpakken via wireframes?