Hoe maak je mensen warm om bij jouw zorgorganisatie te komen werken? Natuurlijk met heldere beschrijvingen van de kwaliteiten die je zoekt. Maar net zo belangrijk is een goede impressie van de sfeer en manier van werken binnen jouw organisatie. In de werkenbij-sites die we ontwikkelen, komt dat allemaal samen, zoals binnen de wervingspagina’s voor zorgaanbieder ’s Heeren Loo.
’s Heeren Loo, aanbieder van gehandicaptenzorg, beschikte al over een online werken-bij pagina waarin de vacatures werden geïmporteerd vanuit hun recruitment software Hireserve. In de nieuwe site (www.sheerenloo.nl/werken-bij), gebeurt op de achtergrond hetzelfde, maar de manier waarop de sitebezoekers het vacatureaanbod kunnen filteren, is opnieuw gerealiseerd. Zo kan er nu veel sneller op functie-inhoud en regio/buurt worden geselecteerd. Ook is het aantal klikniveau’s verminderd waardoor alle informatie veel sneller en overzichtelijker wordt gepresenteerd.
Wat een functie precies inhoudt, kan iemand die al bij ’s Heeren Loo werkt het beste vertellen. Daarom ontwikkelden we voor een aantal functies een profiel met een matchend verhaal van de werkvloer. Tref je bijvoorbeeld een baan als begeleider, dan kun je via een persoonlijk filmpje of blog van een medewerker direct een indruk krijgen van wat hij of zij dagelijks doet. Of we laten cliënten aan het woord die vertellen hoe belangrijk de begeleider voor ze is of wat ze samen allemaal ondernemen.
Ook de huisstijl van ’s Heeren Loo komt in alle facetten naar voren. Niet alleen in kleur en indeling, maar ook in de manier waarop werkzoekers worden aangesproken. Dat is nu compleet in lijn met de corporate site waarvan het design door bureau Bolden werd ontwikkeld. Daarnaast heeft ’s Heeren Loo aan de back-end allerlei mogelijkheden om de pagina’s naar eigen zin in te delen en zijn de vacatures ook eenvoudig te koppelen aan de content-pagina’s op de corporate website. Daardoor krijg je volledige integratie.
Verder is het van belang om het solliciteren zo makkelijk mogelijk te maken. Wij realiseerden dat door op alle pagina’s en responsive platforms zogenaamde ‘sticky buttons’ te plaatsen, zodat je altijd snel kunt reageren. En uiteraard is er een ‘deelbutton’, zodat de vacature veel sneller onder de aandacht komt van vrienden, kennissen en collega’s. Ook belangrijk is dat je makkelijk contact kunt maken met de recruiter via mail of WhatsApp om meer te weten te komen over een functie.
Voor Bob Oosterbeek, Coördinator Online van ’s Heeren Loo, was de revisie van het online vacaturegedeelte dringend gewenst. ‘Het draait allemaal om de zorg voor onze cliënten en daar zoeken we goed, gemotiveerd personeel voor. Maar voor bepaalde functies is het heel moeilijk om gekwalificeerde kandidaten te krijgen, zoals geldt voor GZ-psychologen of bepaald type begeleiders. Daarom willen we veel zichtbaarder worden als interessante werkgever.’
De wervingspagina’s moet je volgens Bob dan ook zeker beschouwen als online visitekaartje. ‘Daarin wil je naast herkenbaarheid ook een bepaalde eigenheid uitstralen. Ons motto “Help op jouw manier” kwam nauwelijks terug op onze oude vacaturepagina’s, maar dat is in de nieuwe versie nu heel goed geïntegreerd. Ook de verhalen van medewerkers helpen daarbij. Die zijn overigens ook weer te delen via de bekende social media kanalen waardoor we nog meer bereik krijgen.’
Nu het framewerk van de werken-bij site eenmaal staat, is het aan ’s Heeren Loo om daar verder invulling aan te geven. Bob: ‘Het heeft een compleet nieuwe impuls aan onze employerbranding gegeven. We gaan de pagina’s nu verder optimaliseren en kunnen ze ook koppelen aan allerlei wervingscampagnes, bijvoorbeeld op Facebook, LinkedIn en Indeed. We zijn net in april hiermee live gegaan, dus het is nog te vroeg om concrete conclusies te trekken, maar ik heb zeker de indruk dat de aanpassingen al effect hebben gehad.’
We vertellen graag meer over hoe we met een vacaturesites meer impact kunnen generen.