Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Persoonlijke benadering centraal bij nieuwe website Baalderborg Groep

Een eigentijdse website die de bezoeker vooral helpt met het maken van een keuze. Dat was de wens die De Baalderborg Groep a&m impact voorlegde. Dat betekende niet alleen een vernieuwing in beeld en tekst, maar vooral in functionaliteit en persoonlijke aandacht. ‘Wij willen onze cliënten online meenemen om de best passende begeleiding, zorg of een fijne woonplek te vinden. Dáár draait het allemaal om.’

Update hard nodig

Baalderborg biedt in Oost-Nederland een uitgebreid zorgaanbod inclusief thuisbegeleiding, dagbesteding en woonvormen voor jeugd en volwassenen met een beperking. Daarnaast hebben ze een tak die zich op ouderenzorg richt.

Volgens Robert van Putten, adviseur marketing & communicatie, was een websitevernieuwing hard nodig: ‘Je kon onze pagina’s niet fatsoenlijk op je tablet of smartphone bekijken en de inhoud was voornamelijk aanbodgericht. Je las vooral hoe onze organisatie in elkaar zat. Door de jaren heen heb ik het internetgebruik zien veranderen, dus het werd hoog tijd dat wij dit ook gingen aanpakken.’

De eerste stap was om de site vraaggestuurd te maken en ook via Google goed benaderbaar. Robert en collega’s namen met twee cliënten erbij figuurlijk plaats op de stoel van hun bezoeker om te analyseren hoe zo’n online zoekproces idealiter moest verlopen.

Hoe kunnen wij je helpen?

Er kwam al snel naar voren dat veel menu’s doorklikken niet handig zou zijn. ‘Je kunt het beste iemand al op de beginpagina bij de hand nemen. We hebben het nu zo gemaakt dat je kunt kiezen: ik wil wonen/dagbesteding /begeleiding thuis/begeleiding voor mijn kind/mijn klachten aanpakken. Per keuze volgt een filtering van mogelijkheden. Je moet overigens wel uitkijken dat je ook weer niet teveel ingangen en vervolgkeuzes maakt. Wij bieden alleen al in woonplekken meer dan 20 smaken. Met teveel informatie verlies je de aandacht. Daarom kom je al snel uit bij onze cliëntenservice die jou via mail of telefoon direct verder helpt.’

Niet meer scrollen

Het volgende aspect was deze entree zo aansprekend mogelijk te maken. ‘We zijn natuurlijk niet de enige aanbieder met dit zorgaanbod. Dus je moet je weten te onderscheiden om de bezoeker over te halen juist met Baalderborg contact op te nemen.’ Het startscherm werd ook een fullscreen homepage. ‘Dat hebben we heel bewust besloten. Er zijn toch maar weinigen die naar beneden scrollen. Vaak wordt de informatie er ook niet veel duidelijker op. a&m impact heeft er dus geen zware pagina van gemaakt met nieuws of andere items eronder, maar het heel helder en lean gehouden.’

Drempelvrij

Verder werd de site voorzien van de bekende drempelvrije elementen, denk aan aangepaste tekstgrootte, heldere contrasten en een voorleesfunctie. ‘Het is vanzelfsprekend dat je dat tegenwoordig aanbiedt, het wordt straks zelfs vereist. Maar we staan daar wel een beetje ambivalent in. Als mensen dergelijke ondersteuning nodig hebben, beschikken ze vaak zelf al over dergelijke tools als ze online gaan. En moderne Apple of Windows computers bieden standaard al de nodige hulpmiddelen. Daarom hebben we gekozen om het drempelvrije vooral te zoeken in een heldere, simpele toegang.’

Directe link met vacatures

Aan het systeem hing a&m impact ook verschillende koppelingen naar de software waar Baalderborg mee werkt. ‘Dat gebeurt met name met Zorgselect, waarin we de vacatures centraal beheren en die vervolgens in het werken-bij gedeelte worden getoond. Dit gaat straks overigens over in het pakket AFAS. Voordeel is dat dan ook de sollicitaties die op de site via de sollicitatiebutton binnenkomen, direct in het juiste systeem geadministreerd en afgewikkeld kunnen worden.’

Inspelen op onderscheidend imago

Aanvullend vindt de werving nu ook veel meer plaats via social media waarin belangstellenden direct worden doorgelinkt naar de site. ‘Dat ondersteunen we weer met video’s over de organisatie zodat je een beeld krijgt van waar je komt te werken. Want mensen die in de zorgverlening zitten, hoef je eigenlijk niet te vertellen wat het beroep inhoudelijk betekent. Het gaat er vooral om; waarom juist bij Baalderborg, wat is onze meerwaarde en wat maakt het hier nu zo leuk.’

Vervolgplannen smeden

Het begin is gemaakt, nu wil Baalderborg graag doorpakken. ‘Zo moeten we van een aantal locaties nog foto’s en filmpjes maken. Tijdens de ontwikkeling brak corona uit, dus we konden niet overal komen. Onze fotografen moesten het daarom met beperkte middelen doen. Daar gaan we dus mee aan de slag. En ook willen we kijken hoe we ook mensen van buiten het zorgvak in de werving kunnen bereiken. Bijvoorbeeld via het aanbieden van online beroep- en belangstellingstesten. Daar zie je nu een hele ontwikkeling in.’

Resultaat zoals beloofd

Het was een heel proces, maar Robert is blij de vernieuwing te hebben aangepakt. Dat lukte goed met a&m impact aan zijn zijde. ‘Die samenwerking is gewoon heel prettig. Waar je vaak bij IT-bedrijven tegenaan loopt, is dat ze allerlei beloftes doen die in de praktijk heel anders uitpakken. Bij a&m is dat helemaal niet zo; de communicatie loopt echt heel goed, ze zijn klantgericht en door hun kennis van de zorgsector weten ze precies waar ze over praten. Van mij krijgen ze dan ook een dikke pluim.’

De nieuwe website van de Baalderborg Groep is te vinden op www.baalderborggroep.nl. Tom Dellepoort kan alles toelichten over de aanpak en ontwikkeling en ook demo-sites laten zien. Neem contact op via t.dellepoort@am-impact.nl of 0314-368160.

© 2024 a&m impact