Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Middin zet de cliënt centraal op nieuwe corporate website

Voor Middin is één doelgroep het allerbelangrijkst: cliënten. De nieuwe website moest dan ook in de eerste plaats voor hen toegankelijk zijn: in woord, beeld én navigatie. Daarnaast kon het gemak van de website aan de kant van de beheerder ook wel een upgrade gebruiken: meer vrijheid om zelf dingen aan te passen en eenvoudiger koppelen met andere systemen. Met die twee doelen in gedachten bouwden en lanceerden zij eind 2023 hun nieuwe corporate website.

Over Middin

Met wonen, werken, leren, vrije tijd en voor jezelf zorgen, ondersteunt Middin mensen met een beperking of niet-aangeboren hersenletsel. De wensen en behoeften van de cliënt staan daarbij centraal: hoe kan Middin jou helpen? Helpen door nieuwe dingen te laten proberen, door aan te moedigen, door te begeleiden. Middin is er voor al haar cliënten op 180 plekken in de provincie Zuid-Holland. Het kon dan ook niet anders dan dat de cliënt het middelpunt van de aandacht zou worden op de nieuwe corporate website.

Rebranding als basis

In 2020 startte Middin met de rebranding van hun organisatie. De huisstijl werd vernieuwd en het verhaal aangescherpt. Daarna werd, door de grote vraag aan personeel, ervoor gekozen eerst de werken-bij website aan te pakken. Toen dat traject eenmaal was afgerond, kon er gestart worden met de corporate website. En dat was nodig, vertelt Roxanne Muzo, Online communicatieadviseur bij Middin: “De corporate website was namelijk ook sterk verouderd. Informatie klopte niet meer en functionaliteiten liepen achter.” Hermien Prinsen, Senior communicatieadviseur bij Middin, vult aan: “Het voordeel van een werken-bij website die al staat is dat we niet alleen qua stijl, maar ook de lessen vanuit dit traject mee konden nemen. Dat heeft ons zeker geholpen.”

Een nieuwe website van a&m impact

a&m impact creëerde eerder al het sociaal intranet van Middin. Bekende gezichten dus. Bij de keuze voor een leverancier van de nieuwe corporate website zat a&m impact dan ook weer in de pitch. Wat uiteindelijk de doorslag gaf? Roxanne: “Naast dat we ook een betere klik hadden met a&m impact, was het voor ons vooral een voordeel dat wij al bekend waren met het CMS én dat er zoveel mogelijkheden waren om zaken zelf te beheren. Voorheen hadden we altijd de bouwer nodig, dat wilden we niet meer. Wat a&m impact biedt sluit precies aan op onze wensen.”

Navigatie

Wat ze wel wilden, was een duidelijke navigatie zowel aan de beheerkant als de bezoekerskant. Roxanne: “De navigatie moet door ons goed en makkelijk te beheren zijn zodat wij de pagina’s makkelijk aan kunnen passen of items kunnen toepassen. Daarnaast moest het onderhoud van de website simpeler. Bijvoorbeeld door gekoppelde pagina’s zodat je alles op maar één plek hoeft aan te passen. Aan de voorkant moest de website door alle bezoekers makkelijk te navigeren zijn. Je wil dat zij op een logische manier tot informatie komen, maar dat lukte niet. De navigatie goed instellen en vormgeven was het eerste wat wij hebben aangepakt.”

Filterfunctie

Om het voor bezoekers nog makkelijker te maken om de juiste informatie te vinden, is op de website ook een uitgebreide filterfunctie toegevoegd. Roxanne: “Op de oude website was het stukje waar onze producten te vinden waren lastig up-to-date te houden en niet zo klantvriendelijk. Daar wilden we structuur in aanbrengen.” Tijn Bakker, projectmanager bij a&m impact legt uit: “Met de filteroplossing kunnen bezoekers aangeven waar ze naar op zoek zijn. Denk aan: het soort zorg dat zij nodig hebben, een leeftijdscategorie en regio. Zo kan men het helemaal laten aansluiten bij hun persoonlijke situatie en doelgericht informatie zoeken.”

Cliënt centraal

Of de filteroptie ervoor heeft gezorgd dat er minder content op het platform staat? Roxanne lachend: “De filter optie heeft juist voor méér content gezorgd.” Hermien vult aan: “En van de oude website is niks meegenomen. We hebben dus heel veel content geschreven. De cliënt staat bij Middin centraal, dus in de content hebben wij dat ook doorgevoerd. Wat hebben zij nodig? Niet alleen zorg, maar ook informatievoorziening valt daaronder. De teksten zijn niet alleen gericht aan de cliënt, maar ook op B1 niveau geschreven. Zo is het voor zowel cliënten als verwijzers begrijpelijk. Naast nieuwe teksten hebben we ook foto’s en films om ons verhaal en diensten te ondersteunen. Zo hebben we de website opnieuw opgebouwd.”

Zelf kunnen inrichten

Om die content een goede plek te geven, werd er veel tijd en energie gestopt in het ontwerp van de website. De huisstijl werd door een externe partij ontworpen, de website door a&m impact. Hermien: “Voor ons was het belangrijk dat wij zelf veel vrijheid kregen om iets aan te passen. Op de oude website moest iedere verandering langs de bouwer. In het CMS van de nieuwe website kunnen wij heel veel zelf.” Wat dan precies? Dat vertelt Tijn: “In ons CMS werken wij met verschillende contentblokken, zo wordt een pagina opgebouwd. Voor Middin hebben wij meerdere opties gecreëerd voor deze contentblokken. Naast tekst, afbeelding en video kun je ook denken aan: kleurgebruik, huisstijlelementen en symbool titels. Zo hebben ze alle vrijheid om een pagina zelf vorm te geven. Dat zorgt ook visueel voor wat meer speling.”

Plannen voor de toekomst

Van de oude website is qua content niks meegekomen. Locaties pagina’s ook niet, die staan op de planning voor fase 2. Roxanne: “Op de oude website stond heel veel van onze informatie op de locatiepagina’s. Die werd niet alleen door externe doelgroepen bezocht, maar ook door onze eigen medewerkers. Al die informatie is nu onderverdeeld op verschillende pagina’s dus het is voor hen wat meer zoeken. In fase 2 gaan we alle locatiepagina’s vullen. Voor basisinformatie zoals het adres van een locatie is het heel handig dat we met hetzelfde CMS werken als ons intranet, dan hoeft die informatie niet dubbel geplaatst te worden.”

Hermien vult aan: “Wat ook nog op de planning staat voor de toekomst is een koppeling maken met Entrace, het systeem dat wij gebruiken voor cliëntaanmeldingen. Door een koppeling te maken met dit systeem op onze website kan alle informatie over de aanmelding direct worden doorgestuurd naar onze afdeling klantcontact. Daarmee richten we het aanmeldproces nog efficiënter in.”

Fijne samenwerking

Kortom, genoeg plannen om de website door te blijven ontwikkelen. Gelukkig zit het met de samenwerking tussen Middin en a&m impact heel goed. Hermien: “De samenwerking met Tijn en a&m impact was gewoon heel prettig. We hebben best veel tijd gestopt in het design stuk, zodat het voor alle partijen duidelijk was hoe het eruit moest zien. Iedereen wist daardoor wie en wanneer er aan zet was.” Tijn kan dit alleen maar beamen: “De lijntjes waren en zijn vrij kort, waardoor we telkens snel konden doorpakken en snel stappen konden maken. Dat heeft geresulteerd in een mooie website en een basis waarop we verder gaan bouwen.”

Meer weten over dit project?

Vraag het Tijn

Tijn
Bakker
Projectmanager
[javascript protected email address]
Benieuwd geworden?

Laten we bellen!

Wil je meer weten over onze producten? Laat je telefoonnummer achter en we nemen z.s.m. contact met je op.

© 2024 a&m impact