Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Meer interactie op je sociaal intranet met deze tips

Als zorgorganisatie wil je dat collega’s goed, laagdrempelig en efficiënt kunnen samenwerken. Samen bereik je namelijk meer. Zeker in deze tijd. Een sociaal intranet, of beter gezegd, een digitale werkomgeving is er speciaal voor ingericht om medewerkers met de organisatie te verbinden. Deze digitale werkplek is niet alleen van de afdeling ICT of communicatie, maar van de gehele organisatie. Hoe zorg je ervoor dat het intranet meer gaat leven binnen je zorgorganisatie? We delen graag een aantal praktische tips met je die jou helpen bij het verhogen van de interactie op het social intranet.

Waar zoeken collega’s naar en wanneer?

Voordat we interactie kunnen verhogen met het social intranet, is het van belang dat we de statistieken bekijken, om het gebruik inzichtelijk te krijgen. Een populaire dag om wat meer tijd door te brengen op het intranet is de dinsdag. Hoe heet die ene collega ook alweer? Wat is zijn/haar mailadres? Zoeken naar collega’s is naast het lezen van nieuws of zoeken naar informatie binnen groepen de meest gedane activiteit. Gemiddeld besteden medewerkers iets meer dan twee en een halve minuut op een pagina op het intranet. Wil je dit verhogen, deel dan je belangrijke content voor je medewerkers op de druksbezochte momenten. Je content moet relevant en vindbaar zijn voor elke medewerker. Zorg dus voor nuttige, up-to-date, (voor iedereen) leesbare en vindbare content binnen je intranet om de betrokkenheid te verhogen. In onderstaande infographic staat schematisch weergegeven welke momenten het beste zijn om content te delen en wat bijvoorbeeld de meest bezochte pagina’s zijn.

Tips voor een succesvol sociaal intranet

Onderstaande tips geven je handvatten om je intranet levendiger te maken:

  • Luister naar de wens van je gebruiker, betrek ze bij het proces. Vraag hen om mee te denken over gebruiksvriendelijkheid, informatiebehoefte en andere verbeterpunten.
  • Laat je gebruikers vanaf het social intranet maar een keer inloggen. Zo houden ze meer tijd over voor hun eigen werk.
  • Maak alle benodigde informatie via een zoekbalk vindbaar: full-tekst zoeken door alle bestanden, tekstdocumenten en gesprekken binnen de communities.
  • Train je gebruikers: maak collega’s actieve ambassadeurs van je sociaal intranet en vraag hen om zelf iets te posten, te liken of te reageren op berichten van andere collega’s. Ook kunnen zij directe collega’s aanmoedigen om hetzelfde te doen.
  • Zorg voor relevante content. Gebruik eigen beelden, maak teksten scanbaar, schrijf voor je collega’s, deel niet alleen resultaten, maar ook waar je mee bezig bent. Maak het persoonlijk en houd het simpel

Door onze jarenlange focus op de zorg hebben we met a&m impact inmiddels veel praktische, hands-on ervaring opgedaan. Deze kennis en ervaring delen wij graag. Dus mocht je een vraag hebben of eens willen sparren over de mogelijkheden om de interactie en betrokkenheid te verhogen, schroom dan niet om contact op te nemen. Wij helpen je graag op weg!

Benieuwd geworden?

Laten we bellen!

Wil je meer weten over onze producten? Laat je telefoonnummer achter en we nemen z.s.m. contact met je op.

© 2024 a&m impact