Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Lancering trainingsportaal voor professionals in de jeugdzorg

Stichting Jeugdinterventies lanceert trainingsportaal in de jeugdzorg

Blended learning is ideaal in te zetten voor zorgprofessionals die zich in hun vak verder willen specialiseren. Maar hoe kun je ze daarvoor de beste tools bieden in een mix van coaching, klassikale trainingen en e-learning modules? Stichting Jeugdinterventies dacht daar met hulp van a&m impact een compleet nieuwe portal voor uit.

Domein jongerenproblematiek

Als opleidingsinstituut biedt Stichting Jeugdinterventies (SJI) scholing aan professionals die werken met jongeren met probleemgedrag. De organisatie gevestigd in Oegstgeest geeft zowel individuele trainingen, groepsopleidingen als in-company cursussen aan bijvoorbeeld wijkteams, jeugdhulpverleners, coaches en medewerkers van Justitiële Jeugdinrichtingen.

Vernieuwing

Zo’n twee jaar geleden lag er de wens om de manier van het aanbieden van het cursusmateriaal te verbeteren. Joyce Rivers, marketing manager bij SJI: ‘Voorheen deden de cursisten hun huiswerk in een soort van extranet, maar dat was sterk verouderd en zou ook niet meer worden ondersteund. Omdat we bovendien wilden overgaan naar meer blended learning, namen we de stap om een nieuwe leerportal te laten ontwikkelen.’

Makkelijke adoptie

Ter oriëntatie ging het instituut te rade bij de eigen cursisten en achterhaalde wat voor portals en programma’s zij in hun dagelijks werk gebruikten. Zo kwamen ze op het spoor van a&m impact. ‘Als wij systemen en methodieken zouden introduceren die onze deelnemers al gewend waren te gebruiken, dan zou dat de implementatie alleen maar makkelijker maken. We zijn met a&m impact daarover in gesprek gegaan, gaven aan wat we precies wilden en dat kon allemaal. Toen was de keuze snel gemaakt.’

Uitrol

Na een vlotte ontwikkeling ging het systeem afgelopen najaar live en wordt momenteel getest door een eerste groep van 35 cursisten. ‘Zij zijn net zijn gestart met hun opleiding. Dat vormt voor ons de uitgelezen kans om het systeem aan de hand van hun feedback nog bij te schaven en te verbeteren. In februari, wanneer weer een nieuwe groep start, hopen we dat allemaal te hebben doorgevoerd, zodat we het verder over alle opleidingen kunnen uitrollen.’

Tijdsbesparing

Het nieuwe portaal bestaat uit een mix van functies. ‘In de eerste plaats moeten de cursisten hierin wekelijks hun huiswerk maken. Ze vullen hun opdrachten online in en dat wordt vervolgens beoordeeld door de trainer of supervisor. Voorheen gebeurde dat met losse documenten die aan beide kanten steeds werden geüpload en gedownload, dus dat scheelt nu veel handelingen en tijd.’

‘Verder houdt het per cursist alle belangrijke gegevens bij en wordt de voortgang gemonitord. Denk aan het aantal contacten per week, de gestelde tussen- en einddoelen en de evaluaties. En ook lesmateriaal, kennisitems en naslagwerken zijn er digitaal in te zien.’

Eigentijds

Kern vormt ook de actieve kennisdeling. ‘Er zijn allerlei communities op te vormen. Zo maakten we voor deze cursisten een aparte groep aan en daar posten ze dagelijks allerlei berichten op. Ze bespreken zaken over de opdrachten en delen ook met elkaar nieuwtjes over bijvoorbeeld opleidingsdagen. Omdat het allemaal geïnspireerd is op de werkwijze van onder andere Facebook, pakt de groep dat heel makkelijk op. Dit is natuurlijk ook een generatie die al gewend is met dergelijke sociale media te werken. Dan gaat zoiets vanzelf erg snel.’

Meer onderling contact

Omdat het portaal de uitwisseling tussen cursisten versterkt, komen indirect ook de betrokken jeugdzorginstanties meer met elkaar in contact. ‘De cursisten krijgen samen les, krijgen hetzelfde huiswerk, maar doen de opdrachten individueel thuis. Ze werken vaak niet bij dezelfde organisatie en voorheen was er dan eigenlijk nauwelijks contact. Maar nu zie je dat ze via de community ook over hun werkervaringen met elkaar in gesprek gaan en elkaar aanmoedigen. Dat is leuk.’

Uitbreiding mogelijk

De stichting is er blij om dat het systeem ook helemaal Future Proof is opgezet. ‘Het is een mooie basis. Als we ons blended learning programma straks willen uitbreiden, kunnen we makkelijk nog onderdelen toevoegen. En bijvoorbeeld toetsen en eindexamens integreren. De community helpt ons bovendien om de stof veel gerichter aan te bieden; de docenten en cursisten hebben namelijk veel directer contact met elkaar en cursisten durven ook veel sneller vragen te stellen. Zo kunnen we veel beter en sneller inspelen op hun leerbehoeften.’

​Alles klopt

Over het hele ontwikkelproces is iedereen ook erg tevreden. ‘Wij zijn zelf geen expert op dit vlak, dus het is fijn dat je specialisten naast je hebt staan die precies jouw wensen kunnen vertalen naar een mooi werkend geheel. De mensen van a&m impact zijn verder altijd bereikbaar en we zijn steeds goed begeleid. Telkens als er een onderdeel werd opgeleverd, dachten we: ja, dat is precies wat we willen hebben. Dat onderstreept wel dat je met een goede partij om tafel zit.’

Meer weten?

Interesse in het opleidingsportaal van Stichting Jeugdinterventies of een demonstratie zien? Tijn Bakker en Tom Dellepoort kunnen je alles vertellen over de (technische) specificaties van het portaal: https://www.am-impact.nl/contact/. Neem contact op met Joyce Rivers, via 071-20 40 766 of j.rivers@stichtingjeugdinterventies.nl, voor haar ervaring.

Benieuwd geworden?

Laten we bellen!

Wil je meer weten over onze producten? Laat je telefoonnummer achter en we nemen z.s.m. contact met je op.

© 2025 a&m impact