Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Innovatief ’s Heeren Loo zet nieuwe manier van werven in

Nieuwe zorgmedewerkers werven zonder ook maar een zorgvacature op je website? Hoe werkt dat dan? Met de enorme krapte op de arbeidsmarkt dachten ze bij ’s Heeren Loo: laten wij het eens totaal anders aanpakken. Niet meer solliciteren via een brief en op basis van opleiding, maar met elkaar in gesprek en kijken naar de competenties én de persoon. In juni 2023 gingen de ‘nieuwe’ werken-bij website met fors minder vacatures live. Hoe ze dat hebben aangepakt en wat het tot nu toe oplevert? Lees snel verder.

Hoe dat bij ’s Heeren Loo kenbaar werd

Ook bij ’s Heeren Loo werd het steeds moeilijker om voldoende sollicitanten te bereiken. Het team recruitment bleef maar groeien om dit te bewerkstelligen. Catherine Bolger, HR-manager bij ’s Heeren Loo, merkte daarnaast nog iets anders op bij hun eigen wervingstactiek: “De focus lag met vacatures erg op de actieve werkzoekenden. Aanknopingspunten met latent werkzoekenden misten we in onze strategie. Vergeet ook niet dat onze organisatie meer dan 400 vacatures online had staan, waardoor het voor werkzoekenden daarnaast ook lastig was de vacature te vinden die echt bij hen past. We werkten vanuit onze vacature vraag in plaats vanuit de sollicitant behoefte. Voor ons team recruiters was het duidelijk: laten we het anders aanpakken. En zo is het idee voor werving zonder vacatures ontstaan.”

Arbeidsmarktkrapte

Dat de zorg met een tekort aan medewerkers kampt, dat weten we ondertussen maar al te goed. Met veranderende zorgbehoefte, onder andere door steeds meer vergrijzing, is de laatste jaren de vraag en ondersteuning gegroeid. Terwijl het aantal medewerkers dat (langdurig) in de zorg werkt terugloopt. Een hogere werklast (zoals regeldruk en administratieve lasten) en minder werkplezier spelen daarin een grote rol. Het binnenhalen en behouden van nieuwe zorgprofessionals vormt voor steeds meer zorgorganisaties dan ook een behoorlijke uitdaging.

Reis van de sollicitant anders inrichten

Als we het hebben over ‘zonder vacatures’ dan betekent dat niet dat er helemaal geen vacatures meer open staan op de werken-bij website. Hoofdkantoorfuncties kun je nog gewoon op solliciteren via een vacature, maar voor de zorgmedewerker is het proces anders. Catherine: “Met zeventien regio’s en bijna 1000 medewerkers in ieder van die regio’s, zijn er veel vergelijkbare functies te vinden. Hoe weet je nou welke doelgroep, locatie of functie bij jou past? Met dit nieuwe wervingsproces willen we veel meer het gesprek aan gaan en gaan selecteren op basis van attitude en competenties in plaats van standaard zaken zoals diploma’s. Een uitgebreide brief en cv is daarvoor dus niet nodig, een goed gesprek daarentegen wel.”

Een sollicitatieprocedure die past bij de werknemer

Pamela de Man is inmiddels al zes jaar recruitmentspecialist bij ’s Heeren Loo, maar daarvoor was ze jarenlang zelf werkzaam als begeleider op de locatie Ermelo. Zij kan zich dan ook goed verplaatsen in de sollicitant. “We werken in een sector waar veel mensen werken die goed zijn in hun vak, maar die solliciteren als spannend en een drempel ervaren. Daarom willen we potentiële nieuwe medewerkers de kans geven om zo laagdrempelig mogelijk bij ons binnen te komen. We willen naast hen staan in hun zoektocht naar een nieuwe baan. Ik merk dat kandidaten het ontzettend fijn vinden als we met hen meedenken en hen de ruimte te geven om zelf aan te geven waar hij of zij blij van wordt, welke doelgroep bij hem of haar past en welke begeleidingsstijl iemand heeft. Aan ons als recruiters dan de schone taak om deze kandidaat op een geschikte openstaande vacature te matchen.”

Efficiëntie

Naast dat het proces voor kandidaten prettiger maakt, levert het de afdeling recruitment ook voordelen op. Catherine: “Hoe krapper de arbeidsmarkt werd hoe meer tijd het kost om een geschikte kandidaat te vinden voor een vacature en hoe meer recruiters we dus nodig hadden. Verder waren recruiters veel tijd kwijt aan vacatureteksten afstemmen met managers én voerden ze al heel veel informatieve gesprekken met potentiële kandidaten om de functie, zorgbranche en organisatie uit te leggen. Het proces is nu efficiënter ingericht. De recruiters maken nu een voorselectie door met iedere kandidaat in gesprek te gaan en zetten deze indien geschikt door naar de betreffende manager. Zo scheelt het iedereen werk én blijft er daardoor meer tijd over voor de kandidaat zelf.”

Een passende werken-bij website

Een nieuwe manier van werven introduceren aan het publiek, dat vraagt ook om goede samenwerking tussen recruitment en communicatie. Hoe zorg je er namelijk voor dat sollicitanten wel blijven reageren als ze gewend zijn een vacaturetekst te zien? Daarvoor werd het werken-bij gedeelte van de website, die a&m impact inmiddels al een aantal jaren ontwikkelt, aangepakt. Daan Derksen, projectmanager bij a&m impact, vertelt: “De werken-bij sectie was al langer onderdeel van de corporate website van ’s Heeren Loo, maar is nu een eigen site geworden. Op deze site zijn de zorgvacatures, zoals voor begeleiders, weggehaald. In plaats daarvan hebben ze één landingspagina voor begeleiders. Het idee: we zoeken altijd begeleiders en we vinden altijd wel een locatie bij je in de buurt. Op zo’n detailpagina zoomt ’s Heeren Loo heel erg in op de functie begeleider ongeacht locatie. Met zo’n landingspagina bouw je veel autoriteit op bij de zoekmachines. Verder is er vooral heel veel content toegevoegd, zoals de verhalen van medewerkers.”

Positief effect over de hele linie

Volgens Pamela gaat het effect van deze manier van werven verder dan het vinden van een geschikte kandidaat. Pamela: “Ik geloof in meer gelijkwaardigheid op kandidaat niveau. Daar bedoel ik mee dat als wij kandidaten meer en beter kunnen begeleiden in het sollicitatieproces, het voor iedereen leuker wordt. Want als een kandidaat goed op zijn plek zit, heeft dit voor onze cliënten ook positieve gevolgen.” Daarnaast hopen zij met een gedegen werving ook de uitloop bij de achterdeur terug te dringen en meer duurzame relaties op te bouwen met medewerkers, door echt samen met de kandidaat te gaan voor een goede match.

En… slaat het aan?

Pamela: “We werven nu meer dan een half jaar op deze wijze en we zien dat de kandidaten hier veelvuldig gebruik van maken. Het is een laagdrempelige manier om met ons in contact te komen en op deze manier spreken we kandidaten ook veel sneller en uitgebreider dan voorheen.” Catherine vult aan: “Naast dat het veel meer gesprekken oplevert en dat de kandidaten dit contact als waardevol ervaren, helpt het ook ’s Heeren Loo als merk op de kaart te zetten. We genereren veel positieve aandacht zoals meer bezoekers op de website, meer gesprekken en podia om ons verhaal te vertellen. Hoe dat zich uiteindelijk vertaalt naar het aantal aannames en het behoudt van medewerkers op de langere termijn, dat moet zich in de toekomst uitwijzen. Wat we wel weten is dat de stijgende lijn voor zorgpersoneel weer is ingezet sinds deze nieuwe manier van werven.”

Succesverhaal

Hoe goed het tot nu toe werkt, bewijst het verhaal van Tony Rubino, begeleider bij ’s Heeren Loo. “Ik kende ’s Heeren Loo als organisatie, want ik woon in Apeldoorn en woonzorgpark Groot Schuylenburg heeft een uitstraling die mij erg aanspreekt. Ik kwam op de website terecht en voelde me direct serieus genomen en welkom. Op een gegeven moment zag ik dat er een inloopspreekuur werd gehouden op het park zelf en daar ben ik naartoe gegaan. Daar was geen motivatiebrief of cv voor nodig, en dat sprak me erg aan. Want het blijft een lastig klusje, zo’n brief schrijven. Maar bij ’s Heeren Loo draaien ze het om; eerst kennismaken en het proces volgt daarna wel. Dat is precies wat me overtuigde. Wat volgde was een prettig en ontspannen gesprek met de recruiter, waarin ik de ruimte kreeg om te vertellen waar ik naar op zoek was. De recruiter vroeg mij letterlijk waar ik blij van werd, en wat ik nodig had.”

Na dit gesprek tijdens het inloopspreekuur werd Tony een dag erna al gebeld door een manager zorg met wie hij een vervolggesprek zou hebben. “Ik kreeg meteen een voorstel om een dag mee te lopen binnen drie verschillende woongroepen. Op die manier kon ik ervaren wat bij me paste en mocht ik zelf aangeven waar ik het liefst wilde werken. Dat was woonzorgpark Groot Schuylenburg, de woning waar ik inmiddels al 10 maanden werkzaam ben.” Als dat geen succesverhaal is!

Wil je hier meer over weten?

Inspireert het verhaal van ’s Heeren Loo jouw organisatie om het wervingsproces heel anders aan te pakken. Of ben je benieuwd hoe een werken-bij website jouw organisatie kan helpen bij het aantrekken van nieuw personeel? Neem contact met ons of 's Heeren Loo op om te sparren over de mogelijkheden.

Meer weten?

Daan weet alles over de projecten met 's Heeren Loo

Daan
Derksen
Projectmanager
[javascript protected email address]
© 2024 a&m impact