Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Het sociaal intranet inzetten voor meer kennisdeling

Leren en ontwikkelen, het is niet iets wat stopt zodra je van school afkomt. Het is iets wat je constant in het werkende leven blijft doen. Niet voor niets vinden wij het daarom ook een belangrijk onderdeel van de medewerkersreis. Leren en ontwikkelen gebeurt op drie manieren: door eigen ervaring, doordat collega’s van elkaar leren en door scholing. Als organisatie kun je deze manieren toegankelijker én aantrekkelijker maken. Hoe? Nou bijvoorbeeld door het sociaal intranet in te zetten!

Altijd weer wat nieuws te leren

De ontwikkelingen binnen de zorgsector gaan razendsnel. Om altijd over de juiste kennis te beschikken is goede scholing daarom heel belangrijk. Niet alleen is het bijscholing nodig voor het leren van nieuwe vaardigheden, het helpt ook kennis die al een tijdje niet is aangeboord op te frissen, houdt de kwaliteit van de zorg hoog én zorgt voor nieuwe motivatie binnen het zorgteam. Nieuwe dingen leren betekent namelijk altijd dat je een nieuwe uitdaging aangaat. Kortom, leren kan jou, om welke reden dan ook, alleen maar iets opleveren.

Kennisdeling onderling

In een workshop gegeven door Theo van den Bos van Edujet tijdens onze kennisdag 2023, gaf hij aan dat, na leren van eigen handelen, zorgmedewerkers vooral veel leren van collega’s. Daarom is het ook zo belangrijk voor organisaties om niet alleen ruimte te geven voor scholing, maar ook voor kennisdeling onderling. Dubbel zoveel leren! Het sociaal intranet is daar een perfecte plek voor. Hoe? Onder andere door:

  • Verzamelen van kennis in groepen
    Groepen zijn de perfecte manier om alles omtrent één onderwerp of in je team te bespreken, bijvoorbeeld iets wat speelt in jullie sector of waar jullie zelf meer aandacht aan willen geven. Openbare groepen met informatie die je interessant vindt, kun je ook volgen. Daarnaast is het ook in te zetten bij een (externe) cursus. Je kan een groep aanmaken die specifiek gericht is op de cursus die momenteel te volgen is. Alle cursisten kunnen in deze ene groep worden geplaatst om zo te overleggen, kennis te delen of mededelingen te doen omtrent de cursus. Handig toch, alles op één plek?
  • Samenwerken in documenten
    Met gedeelde documenten op het intranet, werk je direct allemaal in hetzelfde bestand zodat je altijd de laatste versie hebt. Denk bijvoorbeeld aan het uitwerken van een behandelplan of advies. Of wat nou als je al jouw notulen in één bestand kan verzamelen en andere medewerkers hier hun kennis aan toe kunnen voegen. Efficiënt of niet? Zo weet je zeker dat je niets essentieels hebt gemist.
  • Een veelgestelde vragen pagina
    Iedereen loopt weleens tegen problemen aan of loopt met vragen waar ze het antwoord niet op weten. Je kan natuurlijk altijd zelf op zoek gaan naar het antwoord of je vraagt het een collega. Met het antwoord op zak kun jij tenminste verder. Maar wat nou als meer collega’s met dezelfde vragen rondlopen? Maak een veelgestelde vragen pagina aan! Hier verzamel je alle antwoorden zodat iedereen die ze nodig heeft ze direct kan inzien. Met de handige zoekbalk hoef je zelfs alleen maar de term in te voeren om de vraag én het antwoord te vinden.
Bijscholing makkelijk beschikbaar

Het vinden van de juiste cursus of training kan nog best lastig zijn. Wat is er nodig voor jouw werk, waar haal je de juiste accreditatiepunten en welke opleiding is dan het beste? Niet alleen de ontwikkelingen binnen de zorg groeien, het aantal opleidingen groeit daardoor ook. Als organisatie wil je je medewerkers en vrijwilligers daarbij helpen en het eenvoudig maken om de geschikte scholingen te vinden én aan te melden. Een van de manieren waarop je dat mogelijk maakt is met een Leer Management Systeem.

  • Extern Leer Management System
    Deze software biedt zorgmedewerkers heel veel mogelijkheden. Met een Leer Management Systeem (LMS) worden alle elementen van cursussen, trainingen en scholingen op één plek verzameld. Denk aan: programma, leerdoelen, duur, prijs en het aantal accreditatiepunten. Op het sociaal intranet kunnen wij een LMS integreren. Zo hoeven medewerkers niet eens meer door te schakelen naar een extern systeem, maar openen zij het aanbod eenvoudig via de werkplek waar zij al bekend mee zijn. Het zorgt voor meer overzicht en een makkelijkere aanmeldprocedure bij medewerkers. Immers er is al een voorselectie in trainingen en cursussen gemaakt door de organisatie.
  • Intern Leer Management Systeem
    Naast het integreren van een extern LMS, hebben wij bij a&m impact ook een eigen LMS ontwikkeld. Allerlei leercontent kan in het CMS ontwikkeld en gepubliceerd worden. Denk aan pagina’s met teksten, documenten, afbeeldingen en video’s. Content kan in bepaalde (leer)paden aangeboden worden en via de rapportage per gebruiker wordt bijgehouden wat een deelnemer bekeken heeft. De content kan in een bepaald pad (leerpaden) aangeboden worden en er wordt per gebruiker bijgehouden wat diegene bekeken heeft. Met de ‘vraag en antwoord’ functionaliteit kunnen leraren toetsen samengesteld worden. De rapportagefunctie in het intranet maakt het inzichtelijk welke content gebruikers wanneer hebben bekeken én wat hun voortgang is. Alles in één systeem, wie wil dat nou niet.
Meer weten?

Wil jouw organisatie ook meer met scholing en kennisdeling doen, maar weet je niet hoe je dat aan moet pakken. Onder andere Huisartsen Gelderse Vallei maakt al succesvol gebruik van de scholingsmodule. Lees onze klantcase over hun sociaal intranet hoe zij dat hebben aangepakt. Wij kunnen ook met jouw organisatie meekijken naar de mogelijkheden. Vul het formulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

© 2024 a&m impact