Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Hey intranet, hoe heet jij?

Het sociaal intranet, als je organisatie er eenmaal aan gewend is, dan weet iedereen wel wat er mee wordt bedoeld. Maar in het begin is toch altijd even wennen: wat is het intranet? Waar staat alles? Hoe werkt het? Een voorstelrondje is dan zo gek nog niet. En waar begin je altijd mee? Inderdaad, je naam! Waarom het zo fijn is om je sociaal intranet een naam (en identiteit) te geven, vertellen we je in dit artikel.

Waarom je intranet een naam geven?

Het intranet is in essentie een IT-oplossing die jouw medewerkers gaat helpen gedurende hun werkdag. To-the-point en duidelijk, toch? Ja, duidelijk is het wel, maar het klinkt misschien niet altijd even uitnodigend, helemaal niet als jouw organisatie al meerdere IT-systemen in huis heeft gehaald om mee te werken. Dan wordt het wéér een systeem dat zorgmedewerkers moeten leren. Het intranet, dé startplek voor veel medewerkers, moet daarom juist uitnodigend zijn en voelen als de digitale compagnon waar je alles aan kan vragen. Wij vinden van wel! Het intranet toegankelijk maken, dat is eigenlijk al een hele goede reden om een naam te kiezen. Maar wij kunnen er nog wel een aantal bedenken:

  • Het maakt je intranet uniek | Jaja, ieder intranet is al uniek om dat aansluit bij de wensen en behoeften van jouw specifieke organisatie. Toch dragen veel intranetten dezelfde naam: “het intranet”. Een naam, al dan niet aansluitend bij jouw organisatie, geeft een unieke twist. Je hebt het niet zomaar over een intranet, je hebt het wel over Piet.
  • Betrokkenheid onder medewerkers verhogen | Een pakkende en aantrekkelijke naam kan de interesse en nieuwsgierigheid van medewerkers wekken, wat kan leiden tot een hogere adoptie en frequent gebruik van het intranet. Het kan ook de betrokkenheid verhogen door een positieve associatie met het platform te creëren.
  • Het intranet krijgt een eigen identiteit | Met een naam wordt je intranet net een extra collega waar je medewerkers alles aan kwijt kunnen. ‘Heb je al op Soof gekeken?’ Dat klinkt toch hartstikke gezellig. Alsof Soof je echt verder op weg heeft geholpen. In je design en communicatie kun je verder terug grijpen op die identiteit om het zo voor iedereen herkenbaar te maken.
Maar… hoe bedenk je dan een goede naam?

Als het goed is, kies je maar één keer een naam voor je intranet. Daarom is het best wel belangrijk wat je kiest. Wij helpen je op weg met een aantal tips:

  • Kies een naam met betekenis

    Soms klinkt een naam gewoon goed, dat kan ook een keuze zijn. Toch kun je ook een betekenisvolle naam bedenken die direct aantoont waarom het bij jullie organisatie past. Zo hebben wij klanten die een afkorting van hun missie gebruiken als naam of een afgeleide van de organisatienaam dat helpt direct bij het imago.

  • Ga voor balans

    Je wil niet te veel inspelen op trends als het gaat om namen. Niet alleen is de naam daardoor minder uniek, je loopt ook het risico dat het snel verouderd en daardoor niet aansluit bij de modernisering waar je met je organisatie in zit. Zoek een balans die de bedrijfscultuur weerspiegelt, toekomstbestendig is en mensen binnen je organisatie enthousiasmeert.

  • Houd het eenvoudig en makkelijk te onthouden

    Het idee van een naam geven aan je intranet is natuurlijk dat deze wordt gebruikt. Je hebt er dan ook niks aan als de naam slecht uit te spreken is of veel te lang is om te onthouden. Wij raden zeker aan om voor iets pakkends te gaan dat ook direct wordt opgepikt door de medewerkers.

  • Vraag je medewerkers voor input

    Het vinden van de juiste naam is een hele leuke manier om je collega’s te betrekken in het proces. Vaak hebben zij hele leuke originele ideeën. Daarnaast voelen collega’s op die manier ook een bepaalde betrokkenheid met het portaal omdat zij er zo een bijdrage aan hebben kunnen leveren. Hang er bijvoorbeeld een leuke prijsvraag aan en je hebt vast snel genoeg leuke aanmeldingen!

  • En onthoud: je kan niet iedereen tevreden houden

    Net als dat niet iedereen het intranet gaat omarmen, gaat de naam ook vast niet bij iedereen in de smaak vallen. Probeer dan ook niet te streven naar 100% acceptatie, maar kies iets wat de meerderheid leuk vindt. Dat is echt al meer dan genoeg.

Nog wat voorbeelden nodig?

Wij hebben wel wat voorbeelden voor je van onze klanten:

  • Niek (TSN Zorg) De naam Niek is een afgeleide van de slogan van TSN Zorg: jij bent uniek. Als organisatie staat TSN heel erg voor zijn cliënten én voor zijn medewerkers. De zorg en mogelijkheden die zij aanbieden moeten passen bij wie jij bent als individu.
  • Sovia (Viattence) Bij Viattence hebben ze meteen vanaf moment één de medewerkers betrokken, zo ook bij het bepalen van de naam voor het intranet. Sovia werd uit een wedstrijd gekozen door de meeste medewerkers. Naast dat het lekker klinkt, is het ook een afgeleide van Viattence.
  • LIV (Marga Klompé) Bij Marga Klompé hebben ze gekozen voor een naam die een afkorting is van wat voor de organisatie belangrijk is. Hun sociaal intranet LIV staat namelijk voor Leren, Inspireren en Verbinden. Dat zet toch goed de toon voor het gebruik van het intranet of niet?
  • ROP (Rijnhoven) ROP staat voor Rijnhoven Online Portaal. Een passende naam die direct duidelijk maakt waar het om gaat. De naam is door middel van een wedstrijd gekozen door de medewerkers.
  • Flo (VariantZorg) De naam is een afgeleide van Florence Nightingale, de grondlegster van de moderne verpleegkunde. Daarnaast staat het ook voor in je 'flow' zitten omdat medewerkers lekker hun werk kunnen doen dankzij Flo. Een naam die past bij de organisatie én de nieuwe werkwijze.
  • Ping (Huisartsen Gelderse Vallei) Bij Huisartsen Gelderse Vallei staat het voor Plezier, Informatie, Netwerk en Gegevens. Alleen om dat iedere keer te zeggen als ze het over het intranet hebben, dat is best een mond vol. Daarom hebben zij het afgekort tot PING.
Benieuwd geworden?

Laten we bellen!

Wil je meer weten over onze producten? Laat je telefoonnummer achter en we nemen z.s.m. contact met je op.

© 2024 a&m impact