Als zorgorganisatie heb je verschillende doelgroepen die je website bezoeken; denk aan cliënten, patiënten, verwanten en potentiële medewerkers. De website vult zich zo al snel met een grote hoeveelheid aan informatie. Al deze groepen willen de voor hen relevante informatie snel, makkelijk en doelgericht kunnen vinden. Een duidelijke websitenavigatie is daarin stap één, maar wat doe je als bezoekers het niet lukt de juiste route naar informatie te vinden? Om te voorkomen dat bezoekers je website verlaten zodra zij vastlopen, is er één onderdeel dat een must is voor iedere website: de zoekfunctie. Waarom dat zo is, leggen we je hier uit!
Een zoekfunctie op een website dient meerdere doelen. De functionaliteit geeft bezoekers de mogelijkheid onafhankelijk van de website navigatie te opereren. Zo kunnen zij de informatie makkelijk vinden zonder dat zij daarvoor de websitestructuur eerst moeten kennen of eindeloos allerlei pagina’s af moeten gaan. Voor bezoekers kan dit een enorme tijdswinst opleveren. Daarnaast levert een zoekfunctie bezoekers dé oplossing als zij vastlopen. Zij vertrekken sneller als na lang zoeken de juiste informatie nog steeds niet is gevonden. Een zoekopdracht invoeren is de laatste mogelijkheid om toch op de juiste plek te komen. Op het moment dat jij je bezoekers voorziet van meerdere weg, maakt dat je website ook gebruiksvriendelijker.
Niet alleen voor bezoekers, maar ook voor jouw organisatie levert het hebben van een zoekfunctie een voordeel op. Een zoekfunctie zorgt ervoor dat wanneer bezoekers hier gebruik van maken, ze langer op de website blijven. De tijd die een bezoeker op jouw website doorbrengt is goed voor conversie, maar ook voor een betere online vindbaarheid. Uit de statistieken blijkt dat bezoekers gemiddeld 1:50 minuut de website bekijken. Bezoekers die een zoekopdracht hebben ingevuld zijn daarna gemiddeld nog 2:30 minuutlanger aanwezig op de website. In die extra tijd bekijken zij meerdere pagina’s die verbonden zijn aan het gezochte onderwerp. Hoe langer bezoekers op de website zijn, hoe aannemelijker het is dat de content op jouw website aansluit bij hun behoefte.
Het is niet alleen relevant om te weten hoe lang bezoekers op je website aanwezig zijn, maar ook wat zij er hopen te vinden. Waar wordt voornamelijk op gezocht? Dit geeft niet alleen inzicht in welke informatie het meest relevant is voor de doelgroep, maar ook over de vindbaarheid van bepaalde informatie. Gemiddeld levert de zoekfunctie 1303 unieke zoekopdrachten op in een tijd van 90 dagen. Dit zijn verschillende bezoekers die een, voor hen, nieuwe zoekopdracht invoeren. Uit onze statistieken komt naar voren dat bezoekers voornamelijk zoeken op vacature, inloggen en stage. Naast sectorbrede zoekwoorden wordt er ook gezocht op specifieke content zoals dagbesteding, autisme, neurologie etc. Als je weet waar je bezoekers naar zoeken, dan kun je daar gerichte content voor maken.
Dat een zoekfunctie een meerwaarde is voor je website, mag duidelijk zijn. Maar hoe haal je daar het maximale uit? Wij hebben wel een 4 concrete tips voor je:
- Check de navigatie van je website. Als er vaak dezelfde zoekopdracht wordt ingevoerd kan dat betekenen dat er veel interesse in het onderwerp is of dat de informatie moeilijk te vinden. Zo wordt er op websites vaak gezocht naar vacatures. Welke route moeten bezoekers afleggen willen zij van de homepage naar de pagina over vacatures komen? Is dit makkelijk te doen of zijn er obstakels waar zij tegenaan lopen? Kijk of het mogelijk is een kopje vacatures kan toevoegen aan de menubalk of laat ons een externe werken bij website creëren die volledig ingericht is op vacatures binnen jouw organisatie.
- Plaats de zoekfunctie op een duidelijke plek. Bezoekers gebruiken de zoekfunctie over het algemeen voor twee redenenen: ze willen onafhankelijk zijn van de websitestructuur of ze lopen vast en dit biedt de oplossing. Vooral in het laatste geval is het belangrijk dat bezoekers in ieder geval de zoekfunctie kunnen vinden zodat zij hun weg kunnen vervolgen. Een zoekfunctie wordt vaak bovenin naast het menu van de website geplaatst. Bezoekers zullen hem daar dan ook verwachten, dus plaats hem goed zichtbaar in beeld.
- Maak je zoekfunctie geavanceerd met verschillende functionaliteiten. Om ervoor te zorgen dat bezoekers nog beter de juiste resultaten vinden, kun je je zoekfunctie uitbreiden met functionaliteiten zoals automatisch aanvullen, filters en clusteren. Ook als bezoekers niet precies weten wat ze zoeken of de verkeerde spelling gebruiken, komen ze terecht bij de juiste resultaten omdat jouw website ze daar al naartoe stuurt.
- Maak je content vindbaar. Content waarin vaak gebruikte zoektermen terugkomen, komen bovenaan te staan in de resultaten. Als bezoekers ‘geen resultaten’ zien bij een zoekopdracht, dan vertrekken zij snel weer. Dat terwijl de content onder een andere benaming misschien wel op je website staat. Zorg ervoor dat je tijdens het schrijven van content de meest gebruikte zoektermen in je achterhoofd houdt zodat deze naar boven komt bij een geplaatste zoekopdracht.
Door onze jarenlange focus op zorg hebben we inmiddels veel praktische, hands-on ervaring opgedaan. Deze kennis en ervaring delen wij graag. Dus mocht je een vraag hebben of eens willen sparren over de mogelijkheden om je zoekfunctie te optimaliseren, schroom dan niet om contact op te nemen. Wij helpen je graag op weg!