Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Betrokkenheid van gebruikers op de digitale werkplek en tips om die te verhogen

De grootste verandering die het sociaal intranet met zich mee heeft gebracht ten opzichte van het traditionele intranet is de mate van betrokkenheid onder medewerkers. Het is niet alleen een verzamelplek voor alles en iedereen binnen de organisatie, het is een platform waar iedereen een bijdrage kan leveren. Met de toevoeging van externe applicaties aan het sociaal intranet wordt het een digitale werkplek waar medewerkers alles kunnen vinden. Maar wat doen medewerkers vooral op het intranet? Hoeveel tijd spenderen gebruikers op welke pagina’s? Wij doken weer een keer in onze statistieken om te zien waar gebruikers zich mee bezig houden op het sociaal intranet het afgelopen kwartaal.

Aanwezigheid op het sociaal intranet

Wat heeft een zorgmedewerker nodig om zijn werk nog efficiënter uit te kunnen voeren? Dat is de vraag die wij altijd stellen aan het begin van een traject, maar daarna ook nog regelmatig. Want alleen wanneer het sociaal intranet, ook wel een digitale werkplek, een aanvulling is voor een medewerker, zal het ook constant gebruikt worden. Het afgelopen kwartaal spendeerden gebruikers gemiddeld 04:33 minuten op het intranet en werden er 280.324 pagina’s bekeken. Zo’n bezoek aan het sociaal intranet beslaat vaak 1 tot 3 pagina’s per sessie. Veel medewerkers zullen vanuit de homepagina de meeste werkzaamheden regelen, daar is deze ook op ingericht. Toch bekijkt een groot aantal daarnaast nog gemiddeld 1 of 2 andere pagina’s. Waar gebruikers dan hun tijden aan besteden, dat hebben we uitgezocht!

Een digitale werkplek als startportaal

In de betrokkenheidscijfers zien we terug dat veruit de meeste gebruikers tussen de 0 en 10 seconden aaneengesloten op het intranet spenderen. Dat is te koppelen aan het soort uitstappagina’s. Gemiddeld verlaten gebruikers het intranet het vaakst via de applicatiepagina . De digitale werkplek heeft een pagina waar medewerkers alle organisatiespecifieke en persoonlijke applicaties in één overzicht heeft. Vanuit die pagina worden zij doorgestuurd naar het externe systeem dat zij nodig hebben voor hun werkzaamheden. Verder wordt het intanet ook vaak verlaten via de notificaties en collega’s. Een korte betrokkenheidsduur betekent dus niet automatisch dat het intranet zijn doel niet behaald. Het betekent juist dat de gebruiker snel kan vinden wat hij nodig heeft en dat het intranet een overzichtelijk startportaal vormt.

Vanuit de organistatie én onderling betrokkenheid creëren

De digitale werkplek functioneert dus voor veel medewerkers als portaal naar de externe applicaties die zij gebruiken tijdens hun werkdag. Maar het sociaal intranet is vooral ook een plek waar informatie wordt opgeslagen. Voor een grote groep medewerkers duurt een sessie op het intranet dan ook gemiddeld 10 tot 30 minuten. In die tijd zijn veel bezochte pagina’s: notificaties, collega’s, applicaties, nieuws en groepen. De eerste drie zijn tevens de belangrijkste uitstappagina’s, maar de laatstgenoemde twee houden medewerkers langer op het intranet. Dit zijn de pagina’s waar nieuwsberichten over de organisatie en de zorgsector te lezen zijn en waar medewerkers naartoe gaan om samen te werken. Het aantal paginaweergaven en de gemiddelde tijd op de pagina’s laat goed zien hoe betrokken medewerkers zijn.

Nieuws wordt gedeeld vanuit de organisatie zoals bijvoorbeeld de communicatie- of hr-afdeling, zij plaatsen content die door medewerkers wordt gelezen. Gemiddeld werden deze nieuwspagina’s 18.986 keer gelezen. Door het sociale aspect op het intranet, is er de mogelijkheid om te reageren op nieuwsartikelen. Daardoor verhoog je niet alleen de betrokkenheid, maar ook de gemiddelde tijd die medewerkers op een nieuwspagina zitten. Zij zullen het artikel gerichter lezen omdat ze ook een reactie achter kunnen laten. Gemiddeld spenderen medewerkers 01:40 minuten op nieuwspagina’s.

Groepen zijn de plek waar collega’s samenkomen en samenwerken. Interactie is hier dan ook noodzakelijk omdat het niet vanuit management gestuurd wordt. Met 28.705 paginaweergaven trekken de groepenpagina’s 1/10 van alle paginaweergaven. In een groep spenderen gebruikers gemiddeld 01:52 minuten, wat bijna de helft van de gemiddelde sessieduur is. Het is dan ook een essentieel onderdeel van het intranet.

De betrokkenheid verhogen op jouw digitale werkplek

Terwijl veel collega’s de digitale werkplek gebruiken voor werkzaamheden en voor makkelijke toegang tot applicaties, is het ook goed om het een plek te maken waar medewerkers langer bij stil staan. Het is, met name na vorig jaar, namelijk ook de plek waar de binding met de organisatie ontstaat én waar je die onderhoudt. Wij geven je enkele suggesties voor meer betrokkenheid op het sociaal intranet:

  • Houd content behapbaar

    Medewerkers hebben niet altijd even veel tijd om alle nieuwe content op het intranet te lezen, vooral niet als dit lange lappen tekst zijn. Het is beter om vaak te uploaden en wat kortere berichten, dan is het makkelijker voor medewerkers om altijd bij te blijven omdat zij dit tussen werkzaamheden door kunnen doen. Wil je er écht zeker van zijn dat iedereen alle updates leest? Met onze mailingen module stuur je gemakkelijk de meest recente content in een nieuwsbrief richting alle (of en aantal) medewerkers.

  • Stimuleer reactie

    Om mensen gebonden te houden aan de content die vanuit de organisatie wordt geplaatst, is er de mogelijkheid reacties te plaatsen. Maak daar gebruik van! Post eens een vraag of start een discussie waarmee je medewerkers aan het denken zet. Zo verhoog je de tijd die een medewerker op een pagina doorbrengt.

  • Breng collega’s in contact

    Online samenwerken is in de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Niet alleen tussen het management en medewerkers, maar vooral ook tussen collega’s onderling. Dat is ook te zien aan het aantal paginaweergaven op groepenpagina’s. Stuur nog meer aan op het gebruik van groepen voor samenwerken én als plek om samen te komen.

  • Zorg voor afwisselende content

    We snappen het, het intranet is voornamelijk een digitale werkplek. Toch is het leuk om ook wat luchtigere content te delen. Deel dan ook vooral ook eens nieuws dat een lach op het gezicht brengt en maak groepen aan waar je leuke verhalen deelt of bijvoorbeeld een groep voor marktplaats. Net als op de werkvloer creëer je zo sfeer en wordt het intranet een plek waar medewerkers naar terug willen keren.

  • Blijf als organisatie ook altijd betrokken

    Interactie is niet iets wat je bereikt en daarna gemakkelijk op hetzelfde niveau kan vasthouden. Als je meer betrokkenheid onder medewerkers wil, dan zal je dit als organisatie moeten blijven voeden. Plaats regelmatig content, reageer op vragen en blijf altijd op de hoogte van wat er onder medewerkers speelt. Dat is waardevolle input die je als organisatie op het intranet kan toepassen.

Een digitale werkplek inzetten voor jouw organisatie?

De betrokkenheid van medewerkers op het intranet heeft vooral te maken met of zij kunnen vinden wat ze nodig hebben. Of dit nu informatie, een applicatie of contact met collega’s is. Het sociaal intranet moet hen ondersteunen in hun werkzaamheden en behoeftes. Merk jij dat jouw medewerkers ook behoefte hebben aan een digitale werkplek die past bij hoe zij graag werken? Met 25 jaar ervaring en meer dan 200 zorgorganisaties in ons klantenportfolio, kunnen wij je helpen. Neem vrijblijvend contact op, dan laten we je zien hoe wij dit voor jouw organisatie kunnen inrichten!

© 2024 a&m impact