De focus voor veel zorgmedewerkers is op goede zorg verlenen aan cliënten en patiënten. Dat gaat echter veel verder dan alleen het daadwerkelijke zorgen, je bent ook afhankelijk van vele andere zaken die het werk efficiënter, prettiger en leuker maken. Denk aan de mogelijkheden om informatie te vinden en te communiceren met collega’s over de zorg. Als deze zaken niet optimaal geregeld zijn… tja dan ontstaan er wel uitdagingen voor zorgmedewerkers. We zetten de grootste uitdagingen die wij van onze 160 zorgklanten horen voor je op een rij én vertellen je de oplossing.
Iedereen heeft wel zijn uitdagingen op werk, het hoort er ook een beetje bij. Uitdagingen kunnen zelfs leermomenten zijn voor medewerkers. Maar uitdagingen moeten het werk op de lange termijn natuurlijk niet negatief beïnvloeden. Is dat wel zo, dan is het tijd om daar een oplossing voor te vinden. Laten we daarom juist eens uitlichten waar veel zorgmedewerkers tegenaan lopen, misschien herken je er wel een paar en denk je ‘daar moet ik wat aan doen!’ Wat de meest gehoorde uitdagingen zijn?
-
Informatie? Waar dan?Het kost zorgmedewerkers nu vaak veel tijd om de juiste informatie te vinden. Niet zo efficiënt natuurlijk, want als je als zorgmedewerker bezig bent met een cliënt wil je snel kunnen vinden wat je nodig hebt. De oorzaak van die onvindbaarheid zit hem vaak in het gebrek aan een goede zoekfunctie (zelfs met meerdere zoektermen wordt niet het juiste bestand gevonden) en door de verouderde en/of dubbele content die door medewerkers wordt gedeeld, maar niet wordt geüpdatet. Ook zorgt het gebruik van verschillende systemen voor versplintering van informatie. Eén centrale plek, dat hebben medewerkers nodig!
-
Informatie is niet toegankelijk genoegDat informatie versnipperd en daardoor moeilijk vindbaar is, kan ook komen doordat deze vaak niet toegankelijk is voor de zorgmedewerkers. Zij moeten bijvoorbeeld meerdere keren inloggen, systemen werken niet intuïtief of erg langzaam of er zijn te veel beveiligingsfuncties actief. Maar ook; hoe bereiken ambulant medewerkers die veel onderweg zijn informatie als deze niet goed te vinden of lezen is op hun mobiel of tablet? Zij missen informatie omdat het niet toegankelijkheid genoeg is voor hun werksituatie. Je wil altijd én overal toegang hebben tot de belangrijke informatie.
-
Gebrek aan binding met de zorgorganisatieEen zorgorganisatie kan uit vele verschillende locaties bestaan. De binding met die locatie gaat meestal wel goed. Immers, zorgmedewerkers werken nauw met elkaar samen en zijn vaak op zichzelf en elkaar aangewezen als team. Helaas wordt hierdoor wel de binding met de organisatie gemist. Zorgmedewerkers voelen zich vaak niet verbonden met de zorginstelling. Dit komt voor een groot deel door het ontbreken van goede communicatie tussen de instelling en de medewerkers. Om binding te voelen, moeten zorgmedewerkers namelijk wel op de hoogte worden gehouden van wat er speelt.
-
Overload aan informatieZorgteams worden vaak overladen met allerlei informatie, vooral via de mail. Veel van de informatie die zij binnenkrijgen is alleen helemaal niet voor hen geschikt, bijvoorbeeld omdat zij op een andere locatie of in een andere functie werken. De informatie is simpelweg niet op maat en daardoor overbodig. Het gevolg is dat veel informatie die wél relevant is, gemist wordt omdat zorgmedewerkers onnodig veel tijd kwijt zijn met het filteren van informatie. Efficiënt is anders, vooral als je snel iets nodig hebt om je werkzaamheden uit te voeren. Het onderverdelen van informatie in groepen, locaties en functies kan al heel erg helpen.
-
Zoveel communicatiekanalenE-mail, telefoon (mobiel en vast), WhatsApp, ECD chat, Microsoft Teams en het intranet, pfoe dat is nogal een behoorlijke lijst met communicatiekanalen. Zo zie je door de (digitale) bomen het bos toch niet meer. Geen wonder dat medewerkers informatie missen of niet precies weten hoe ze iemand het beste kunnen benaderen. Want hoewel er veel communicatiekanalen zijn, is er vaak niet vastgesteld welke informatie je waar kunt delen. Hoe vaak gaat iets onbelangrijks via de mail en een actie met prioriteit via de app. Het stroomlijnen van de communicatiemiddelen, kan het allemaal veel makkelijker maken.
-
Inwerken van nieuwe medewerkersNieuwe medewerkers moeten altijd ingewerkt worden, hoe dan ook. Je kan het moeilijk een keertje overslaan omdat er geen tijd voor is. Iedere nieuwe medewerker verdient een goed inwerkproces om goed van start te gaan. Maar ja, dat kost natuurlijk best wat tijd en energie van de HR-medewerker. Het wordt door veel van hen dan ook als last ervaren, wat ertoe leidt dat inwerken vaak niet of minder goed wordt gedaan. Uiteindelijk kan dat zelfs leiden tot incidenten of het vroegtijdig vertrekken van nieuwe medewerkers. Dat wil je toch te allen tijde voorkomen, bijvoorbeeld door een geautomatiseerd proces in te zetten.
-
Communicatie met externe doelgroepenNaast interne communicatie zien we dat externe communicatie met bijvoorbeeld cliënten/patiënten, verwanten, vrijwilligers en samenwerkingspartners ook nog wel eens moeizaam verloopt. Het kost vaak veel energie en continuïteit is vaak lastig te waarborgen. Je wil eigenlijk ook voor hen één centrale plek hebben waar zij informatie kunnen vinden en delen. Zo weten zij waar zij naartoe kunnen om meer te weten te komen over de organisatie en de diensten die worden aangeboden.
Lopen jouw zorgmedewerkers nou ook tegen deze uitdagingen aan en ben jij op zoek naar de oplossing? Laat ons je helpen! Met onze digitale communicatieoplossingen kunnen wij jouw organisatie ondersteunen om het werk nog efficiënter, leuker en makkelijker te maken voor ál je medewerkers. Wil je ons sociaal intranet ook een keer bekijken? Vraag dan een gratis demo aan.