De smartphone is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Websites benaderen we nu grotendeels via de mobiel, omdat we op elk gewenst moment én op elke gewenste plek informatie online kunnen vinden. Een website die makkelijk te gebruiken is op een mobiel is dan ook een must voor iedere organisatie. Wij doken in de statistieken van onze klanten om te kijken naar het mobiele gebruik én geven je 6 simpele tips om de mobiele website nog optimaler in te zetten.
Het aantal mobiele gebruikers is in de afgelopen jaren alleen maar gestegen. Zo bezoekt 45,48% van de bezoekers de door ons ontwikkelde website deze via de mobiel, tegenover 50,26% op de desktop. Die opmars van mobiel zal alleen maar doorzetten. Het volstaat dan ook niet meer om de website simpelweg beschikbaar te maken op een mobiel. Deze moet namelijk voldoen aan de nieuwe eisen die klanten en ook Google hieraan stellen: hoge gebruiksvriendelijkheid, betere navigatie en snelle laadtijd. Als een mobiele website hier niet aan voldoet, dan heb je grote kans dat bezoekers de website snel weer verlaten. Wij helpen je graag op weg met deze 6 tips voor een optimale mobiele website.
Je wil bezoekers uiteraard zo lang mogelijk op jouw website houden. Toch is een gemiddeld websitebezoek op desktop, mobiel en tablet slechts twee minuten. Voor alleen de mobiele website ligt dit nog een stuk lager, rond de 1m20s. Ook afzonderlijke pagina’s worden op een mobiel kort gelezen. Gemiddeld spenderen bezoekers minder dan één minuut op een pagina. Dat komt vaak ook doordat mobiele gebruikers de pagina onderweg lezen en informatie zo snel mogelijk willen hebben. Door je teksten voor mobiel niet te lang te maken en belangrijke informatie bovenaan de pagina te plaatsen, zorg je ervoor dat content toch wordt gelezen.
Een mobiele telefoon is natuurlijk niet alleen bedoeld voor het opzoeken van informatie, maar beschikt over vele verschillende functionaliteiten zoals bellen of navigeren. Maak op je mobiele website gebruik van deze functionaliteiten. De meest bezochte pagina’s van onze klantenwebsites waren locaties en contact. Door de gegevens op deze pagina’s klikbaar te maken, kunnen bezoekers direct vanuit de website het telefoonnummer bellen of de navigatie instellen. Wil je bezoekers hierin helemaal tegemoetkomen, dan kun je de contactgegevens specifiek voor de mobiele website onderin vastzetten. Daardoor hoeven bezoekers niet lang te zoeken, maar kunnen zij meteen contact opnemen. Zo is je mobiele website veel gebruiksvriendelijker.
Een zoekfunctie is altijd een waardevolle toevoeging aan iedere website, daar vertelden we in dit artikel al meer over. Ook op de mobiele website wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van de zoekfunctie. Zo werd er veel gezocht op locaties, inloggen en corona. Bij al deze pagina’s is het verstandig om ze een prominentere plek op de website te geven. Bijvoorbeeld door deze op de homepagina te plaatsen, met duidelijke buttons aan te geven of aan je menu toe te voegen.
De meest gezochte zoektermen op de mobiele websites van onze zorgorganisaties waren vacatures en werken bij. Geef je vacaturepagina daarom een goed zichtbare plek op je homepagina of in je menu zodat gebruikers niet te lang aan het zoeken zijn. Hoe minder tijd zij nodig hebben om een pagina te vinden, hoe sneller ze geneigd zijn te blijven. En bonustip: zorg ook hier dat de contactgegevens zoals een telefoonnummer of emailadres klikbaar zijn. Dan kunnen potentiële werknemers direct solliciteren.
Een mobiele website bekijk je op een veel kleiner scherm dan op een desktop. Het is dan ook verstandig om de navigatiestructuur daarop aan te passen. Zorg voor een overzichtelijke menustructuur met niet te veel verschillende menuopties en knoppen. Heb je een lange lijst met submenu’s dan moet een bezoeker erg lang scrollen om bij de juiste informatie te komen, dat wil je natuurlijk voorkomen.
Een mooi gevulde website levert alleen wat op als bezoekers hem ook kunnen vinden. Uit onze statistieken blijkt dat bezoekers van de mobiele website veelal via google, direct en social media naar de website komen. Heb je wat nieuws te vermelden op je website, deel dit dan op social media om verkeer naar je website te krijgen. En vergeet ook zeker niet je content SEO-proof te maken. Dan weten bezoekers je sneller te vinden!
Door onze jarenlange focus op zorg hebben we met a&m impact inmiddels veel praktische, hands-on ervaring opgedaan. Deze kennis en ervaring delen wij graag. Wij groeien met de markt mee en weten hoe wij websites zo gebruiksvriendelijk mogelijk kunnen maken. Heeft jouw organisatie behoefte aan een mobiele website die optimaal resultaat kan behalen. Wij helpen je graag verder!