Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Hoe maak je websites en applicaties digitaal toegankelijk en geschikt voor iedereen?

In het dagelijks leven gebruiken we steeds meer websites, apps, software en digitale media. Overal is wel technologie voor ontworpen die je verder helpt. Maar wat nou als je niet met maar één druk op de knop dat kan vinden wat je nodig hebt, omdat de digitale wereld die je wil gebruiken niet digitaal toegankelijk is? Bij a&m impact creëren wij gebruiksvriendelijke websites, portalen en intranetten met als doel om deze digitaal toegankelijk te maken voor iedereen, inclusief mensen met een beperking. Wat dat betekent en hoe wij dat bewerkstelligen, vertellen we je graag in dit artikel.

Wat is digitale toegankelijkheid?

Wist je dat 27,2% van de bevolking in Nederland te maken heeft met een blijvende beperking? Dat zijn meer dan 4 miljoen mensen die altijd hulp en ondersteuning nodig hebben bij het gebruik van websites en apps. Digitale toegankelijkheid maakt jouw website, software en applicaties geschikt voor iedereen, inclusief mensen met een beperking en ongeacht hardware, software, taal, locatie of vermogens van de gebruiker. Om te bepalen wat een website en/of app toegankelijk maakt, zijn er de internationale WCAG-richtlijnen. Bijvoorbeeld is een website en/of app bedienbaar, waarneembaar en begrijpelijk. Als je de richtlijnen zo veel mogelijk nastreeft in je digitale product maak je het voor steeds meer mensen toegankelijk.

De verschillende soorten digitale beperkingen

Het gebruik van websites en applicaties is zo geïntegreerd in de samenleving dat veel mensen er niet bij stil staan dat een standaardversie niet voor iedereen toegankelijk is of kan zijn. Dat terwijl echt iedereen wel eens te maken heeft met een beperking, ook als deze niet blijvend is. Er zijn drie soorten beperkingen te onderscheiden:

  • Situationeel beperking

    Herken je dat? De zon die op je scherm schijnt, te veel rumoer in de trein waardoor je het geluid niet hoort of je handen vol hebben waardoor je telefoon niet aan kan nemen. Dat heet ook wel situationele beperking, deze verdwijnt op het moment dat de situatie veranderd.

  • Tijdelijke beperking

    Als je jouw arm breekt, last hebt van RSI of een oogontsteking oploopt, dan kan het zijn dat je jouw computer niet zoals normaal kan gebruiken. Tijdelijk ben jij dan ook beperkt in jouw toegankelijkheid tot websites, apps, software en andere media.

  • Blijvende beperking

    Als je altijd aangepaste middelen moet gebruiken, dan ben je blijvend beperkt. Denk hierbij aan een visuele, auditieve, motorieke, spraak of cognitieve beperking. Ook de groep senioren wordt vaak genoemd onder de blijvende beperkingen, omdat deze groep een grotere kans maakt op een beperking.

Wat levert digitale toegankelijkheid op?

Voorheen moesten gebruikers met een beperking zich vooral aanpassen aan hun omgeving. Nu wordt er steeds meer toegewerkt naar inclusie: hoe kan de omgeving worden aangepast aan het individu? In de zorgsector heb je vaker te maken met gebruikers met een (tijdelijke) beperking die moeite kunnen hebben met dagelijkse activiteiten. Met digitale toegankelijkheid zorg je ervoor dat zij wel toegang hebben tot de voordelen van websites en applicaties die andere groepen altijd al hebben. Maar niet alleen mensen met een (tijdelijke) beperking hebben hier profijt van. Tevens is een digitaal toegankelijke website of applicatie ook interessant voor jouw organisatie omdat het de SEO-waarde verhoogt. Je website is door iedereen te gebruiken en dus ook door iedereen te bereiken.

Tips en tricks

Een digitaal toegankelijke website of applicatie is dus noodzakelijk, maar hoe pak je dat aan? We hebben een aantal tips voor je op een rij gezet:

  • Zorg voor een goed contrast tussen de achtergrond en de tekst, dat maakt het voor mensen met een visuele beperking makkelijker te lezen. Gebruik je bepaalde kleuren, bijvoorbeeld uit jouw huisstijl, die minder leesbaar zijn? Voeg dan een contrastfunctie toe. Daarmee kunnen bezoekers zelf het contrast verhogen mochten zij daar behoefte aan hebben.
  • Maak teksten leesbaar voor alle gebruikers door titels en tussenkopjes in een groter lettertype te tonen. Willen bezoekers liever alles in een groter lettertype bijvoorbeeld omdat zij visueel of cognitief beperkt zijn? Geef hen dan de mogelijkheid om de tekstgrootte zelf aan te passen.
  • Biedt een voorleesfunctie aan zodat blinden en slechtzienden ook alle elementen van de website of applicatie kunnen vinden. Met de integratie van readspeaker of BrowseAloud op onze websites en sociaal intranet kunnen alle of geselecteerd elementen op de pagina worden voorgelezen.
  • Voeg relevante alt-teksten toe aan je afbeeldingen. Een visuele beperkte gebruiker die door middel van de voorleesfunctie door de website navigeert, krijgt middels deze alt-teksten te horen wat er op een afbeelding staat. Dat kan betekenen dat de bezoeker informatie mist óf juist onnodige informatie krijgt die hem/haar kan verwarren. Maak daarom onderscheid tussen informatieve en decoratieve afbeeldingen. Voeg bij informatieve afbeeldingen relevante alt-teksten toe en zorg bij decoratieve afbeeldingen voor een leeg alt-attribuut. Laat de alt-tekst nooit leeg, want dan wordt de bestandsnaam voorgelezen.
  • Zorg voor grote klikbare elementen met duidelijke link-teksten. Een knop met daarin alleen ‘klik hier’ geeft te weinig informatie voor mensen met een beperking. Zet er in plaats daarvan in waar de knop naar leidt. Voor mobiele gebruikers die onderweg bezig zijn op een applicatie werken grote knoppen ook, omdat zij dan minder snel mis klikken. Zo neem je ook een situationele beperking weg.
  • Creëer een duidelijke structuur op je website of applicatie waarbij je ook de relatie tussen de verschillende onderdelen beschrijft. Gebruikers met een (tijdelijke) beperking maken vaak gebruik van hulpapparatuur of gebruiken het toetsenbord om door de website te navigeren. Om de gebruiker te ondersteunen moet de structuur, de inhoud en de functionaliteit van een webpagina of app goed omgezet kunnen worden door een hulpapparaat of toetsenbord.
  • Maak je gebruik van kleuren op je website om bepaalde functies uit te lichten? Zorg er dan voor dat er ook een tekstuele uitleg bij zit óf dat het verschil tussen de kleuren te onderscheiden is door middel van bijvoorbeeld omlijning. Op die manier kunnen gebruikers die last hebben van kleurenblindheid ook het onderscheid maken tussen de twee opties.
  • Voeg ondertiteling en audiodescriptie toen aan je video’s. Voor gebruikers met een gehoorbeperking is ondertiteling een must om de inhoud te kunnen begrijpen. Met een audiodescriptie wordt ook uitgesproken wat er in beeld gebeurt, zoals iemand die een ruimte inloopt, zodat gebruikers met een visuele beperking de video kunnen volgen.
Wat doen wij voor digitale toegankelijkheid?

Bij a&m impact maken wij gebruiksvriendelijke websites, intranetten en portalen met als doel dat ze door iedereen te gebruiken zijn. Dat doen wij onder andere door de contrastfunctie in te bouwen en door de integratie van readspeaker, waarbij alles op de pagina voorgelezen kan worden. Maar ook ons CMS analyseert en optimaliseert de leesbaarheid van teksten, zo weet je zeker dat het geschikt is voor iedere gebruiker. Waarom? Omdat wij vinden dat iedereen werkzaam in de zorg of zorgzoekenden is de juiste informatie makkelijk moet kunnen vinden. Ongeacht hun beperking. Benieuwd wat wij daarin voor jouw organisatie kunnen betekenen, neem vooral contact op. Wij helpen je graag verder

© 2024 a&m impact