Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Het sociaal intranet onder de loep: wat valt ons op aan het gebruik?

Ieder kwartaal analyseren wij alle sociaal intranetten die bij onze klanten draaien. Het geeft ons een interessant inkijkje in het gebruik bij iedere zorgorganisatie apart, maar ook welke veel bezochte pagina’s, zoekwoorden en populaire dagen overeenkomen. Maar welke conclusies trekken we uit de statistieken van het eerste kwartaal van 2023? Laten we daar eens naar kijken.

Wat gebeurt er op het sociaal intranet?

Alhoewel wij het sociaal intranet vooral ook prijzen om zijn interactiviteit, is dat niet het enige wat je er terug kan vinden. Wij zien het als dé centrale plek waar je als zorgmedewerker alles kan vinden, van informatie tot collega’s en applicaties tot nieuws en protocollen. Omdat er zoveel verschillende mogelijkheden zijn, gebruikt iedere organisatie het altijd nét op een andere manier. Toch gingen wij op zoek naar de overeenkomsten tussen al onze klanten, wat wordt er nou het vaakst gebruikt? Gemiddeld werd het sociaal intranet dagelijks door 114 mensen gebruikt. Per keer hebben deze medewerkers zo’n 2:44 minuten gespendeerd. Dat lijkt misschien kort, maar geeft ook aan dat alles snel gevonden wordt en dat zorgmedewerkers snel terug kunnen naar hun zorgtaken. Dat doen ze toch het liefst. Welke gegevens er nog meer uit onze analyse kwamen, laten we je zien in de infographic.

In de praktijk

Cijfertjes zijn interessant, maar eigenlijk alleen als je er daarna ook wat mee kan doen. Wij hebben een aantal tips voor je op een rij gezet:

  • Mobiel is booming | Een open deur, maar ieder jaar stijgt het aandeel van mobiele gebruikers. Waarom zou je nu dan niet al beginnen met jouw sociaal intranet mobiel toegankelijk te maken, dan ben je zeker voorbereid op de toekomst! Wat je kan doen voor meer mobielvriendelijkheid? De PWA-app is natuurlijk een oplossing, maar je kan ook andere stappen nemen. Zet lange lappen tekst in uitklapbare blokjes, zo hoeven medewerkers niet eindeloos te scrollen. Maak daarnaast contactgegevens klikbaar, dan kunnen medewerkers direct doorschakelen naar bellen of navigeren.
  • Peil bij medewerkers wat nieuws is | Notificaties en applicaties staan nog steeds hoog op het lijstje, maar ook nieuws. Laten we daar eens op inzoomen. Nieuws is een van de vaste widgets op de homepagina. In plaats van via een mail of in een nieuwsbrief kunnen medewerkers het nieuwe op één centrale plek vinden. Merk je juist dat nieuws niet zo goed wordt gelezen? Het intranet kun je goed gebruiken om te peilen of iets echt nieuws is of dat je vanuit management alleen denkt dat het nieuws is. Hoe vaak wordt iets gelezen? Wordt er gereageerd? Wat delen medewerkers op de tijdlijn en hoe verhoudt zich dat tot nieuws? Lastig, dat weten we, maar uiteindelijk wil je nieuws plaatsen dat relevant is voor je medewerkers.
  • Collega’s worden gezocht | Het sociaal intranet heet niet voor niets zo. Het sociale aspect is ook enorm belangrijk. In de statistieken merken we dat ook, de pagina vol met collega’s wordt goed bezocht. Dan is het wel zo leuk als het profiel goed gevuld is. Stimuleer dit dan ook bij je medewerkers: een foto, werkdagen, werklocaties en expertise. Het maakt het sociaal intranet niet alleen levendiger, maar je vindt ook makkelijker een collega die je kan helpen met een taak.
  • Maak dingen vindbaar | Zoekopdrachten blijven een interessante statistiek om te bekijken. Je kan er namelijk heel veel informatie uithalen. Op het sociaal intranet heb je de medewerkers die klikkend hun weg vinden naar informatie en medewerkers die direct de zoekbalk gebruiken. Je kan hen allebei bedienen door informatie makkelijker vindbaar te maken en op een prominente plek neer te zetten. Of, in het geval van bijvoorbeeld het coronavirus waar nog steeds veel op wordt gezocht, kun je ook een meldingenlint toevoegen op het intranet. Zo staat de informatie bovenaan elke pagina. Niet te missen dus!
Wij denken graag met je mee?

Wil je eens sparren over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Of heb je al een sociaal intranet en ben je benieuwd wat je specifiek voor jouw organisatie kan verbeteren?

© 2024 a&m impact