Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

De wet digitale overheid, wat moet je daarover weten?

Nu Nederland steeds meer digitaliseert, is het heel belangrijk dat alles wat online wordt gedeeld veilig en overzichtelijk gebeurt. In 2020 werd daarom de nieuwe Wet Digitale Overheid aangenomen door de Tweede Kamer. Deze wet moet ervoor zorgen dat er veilig en betrouwbaar kan worden ingelogd voor (semi-)overheidsinstanties waaronder de zorg- en onderwijssector. Dat klinkt behoorlijk relevant voor zowel jouw organisatie als voor ons, of niet? Maar wat houdt deze nieuwe wet precies in? Waarom is het zo belangrijk voor jouw organisatie? En niet onbelangrijk, wanneer gaat deze wet in? Laten we daar eens induiken!

wet digitale overheid, wat houdt dat in?

De Wet Digitale Overheid (WDO) moet zorgen voor een hogere mate van informatiebeveiliging voor (semi-)overheidsinstanties waaronder de zorg- en onderwijssector. Specifiek gaat deze wet in op het veilig inloggen op de dienstverlening van deze instanties, bijvoorbeeld bij de online belastingaangifte of de e-healthmodules voor aanvullende zorg. De overheid stelt met deze wet zorg- en onderwijsaanbieders verplicht om alleen nog elektronische identificatiemiddelen (eID) met een betrouwbaarheidsniveau substantieel of hoog te gebruiken. De nieuwe authenticatiemiddelen moeten publieke dienstverleners zoals zorgaanbieders meer zekerheid geven over iemands identiteit. Alleen dan ben je volgens de overheid écht goed beschermd.

​belangrijk voor zorg- en onderwijsorganisaties

Iedere zorg- of onderwijsorganisatie die gebruik maakt van digitale communicatieoplossingen met een inlog heeft te maken met de WDO. Zodra de WDO in werking treedt, is alleen inloggen met een wachtwoord niet meer voldoende om de veiligheid van al deze gegevens op een intranet of portaal te garanderen. Een eID, zoals DigiD of ander private inlogmiddel met een hoog betrouwbaarheidsniveau, is volgens de WDO vereist om zo de toegang tot al deze gegevens veiliger te maken.

wat betekent de wdo voor jouw organisatie?

De inwerkingtreding van de WDO stond gepland voor 1 juli 2022, maar er worden nog een paar laatste wijzigingen in het wetsvoorstel aangebracht. Dit zal enkele maanden in beslag nemen. Wanneer dat is afgerond, zal het gewijzigde wetsvoorstel alsnog in werking treden. Vanaf dat moment is het verplicht voor jouw organisatie om o.a. de volgende zaken te regelen:

  • De digitale diensten moeten worden ingedeeld op betrouwbaarheidsniveau (met voor ieder niveau een apart inlogmiddel);
  • Als organisatie geldt een acceptatieplicht voor toegelaten inlogmiddelen;
  • De informatiebeveiliging moet op orde zijn;
  • Als aanbieder moet je meebetalen aan de gebruikte inlogmiddelen.

De WDO zal gefaseerd in werking treden en gaat pas gelden als een instantie technisch en organisatorisch klaar is om aan te sluiten. Voor de zorg is afgesproken dat er trapsgewijs naar het hoogste betrouwbaarheidsniveau toegewerkt gaat worden. Wij houden de ontwikkelingen rondom de WDO en de stappen die moeten worden gezet in ieder geval goed in de gaten.

wil je meer weten?

Ook al is de wet momenteel nog niet van kracht, het is wel al een goed moment om je er als organisatie al wel in te verdiepen. Ook de website van de Rijksoverheid kan jouw organisatie al een heel eind op weg helpen. Wil je dat wij ook even meekijken of even sparren? Neem dan gerust contact met ons op via onderstaand formulier.

Benieuwd geworden?

Laten we bellen!

Wil je meer weten over onze producten? Laat je telefoonnummer achter en we nemen z.s.m. contact met je op.

© 2024 a&m impact