Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Snellere communicatie met Huisartsen Gelderse Vallei dankzij nieuwe website & intranet

De digitalisering binnen de zorg heeft een flinke spurt gemaakt. Afspraken maken, online consulten; veel is al van achter de laptop en smartphone te regelen. En ook zorgverleners hebben vaker digitaal contact met collega’s en cliënten. Wil je als organisatie deze service verlenen, dan moeten de middelen daar wel voor zijn toegerust. Daarom liet Netwerkorganisatie Huisartsen Gelderse Vallei zowel hun website als interne portaal door a&m impact compleet vernieuwen en optimaliseren.

Brede dienstverlening

Huisartsen Gelderse Vallei (HAGV) vormt een overkoepelend orgaan voor huisartsenzorg in Ede, Wageningen en omstreken. Als kenniscentrum stemmen huisartsen hierbinnen de uitvoering van de huisartsenzorg af. Vanuit de gekoppelde Academy worden trainingen en scholingstrajecten verzorgd en op gezette tijden fungeert de HAGV ook als spoedhulppost. Kortom, veel doelgroepen en informatiestromen die in de vernieuwingsslag van de website en het intranet meegenomen moesten worden.

In 1 klik

‘Dat is goed gelukt,’ vertelt communicatieprofessional Thilly Verhoeven, die door de HAGV werd gevraagd beide projecten te trekken. ‘Alle communicatie naar aangesloten huisartsen zijn via het vernieuwde interne portaal nu veel efficiënter in te richten. Tegelijkertijd is de website aantrekkelijker vormgegeven en compleet in onze nieuwe huisstijl gezet. Iedereen kan nu veel sneller informatie vinden als ze bijvoorbeeld een huisarts of de spoedpoli willen bezoeken. Voor collega’s zijn de nieuwsberichten en items over regionale zorg, de scholingsmogelijkheden en ook de vacatures een stuk overzichtelijker ingericht.‘

Vertaalslag maken

In de aanloop naar beide projecten moest Thilly op zoek naar een geschikte ontwikkelpartij. Dat uiteindelijk de keuze op a&m impact viel, ging voor een groot deel op gevoel. ‘We hebben voor beide projecten meerdere partijen aan tafel gehad en je zoekt toch naar een klik. Vooral bij de website moet de ontwikkelaar je identiteit en uitstraling optimaal weten te vertalen. En ook functioneel-technisch moet het natuurlijk helemaal kloppen. Door de demo’s van a&m impact raakten we vanzelf enthousiast. Dus zo ontstond onze samenwerking.’

Meerdere loketten

Het eerste punt dat Thilly a&m impact voorlegde was de vraag hoe je verschillende doelgroepen via één kanaal goed kunt bedienen. Dat had vooral van de oude website zo’n warboel aan informatie gemaakt. Waar de dienstverlening van HAGV voor stond, was daardoor totaal niet duidelijk. ‘Nu loop je daar binnen de zorgsector al snel tegenaan, want je hebt te maken met cliënten, collega’s, doorverwijzers, lokale professionals…. en je wilt dat zij alleen de voor hen relevante informatie voorgeschoteld krijgen. Gelukkig heeft a&m impact dat goed weten op te lossen. Ook wat betreft de informatie over de spoedpost, die is nu bijvoorbeeld alleen zichtbaar als de post bij ons ook echt open is.’

Opschonen van informatie

Ook op alle mobiele devices is de HAGV nu makkelijk te bereiken. Zowel via de site als het interne portaal. Behalve dat de opmaak en indeling van beide platforms door a&m impact naar de huidige tijd zijn gebracht, is er door de HAGV zelf ook hard gewerkt om alle teksten veel beknopter en begrijpelijker op te stellen. ‘Het moest echt laagdrempelig worden. Grote stukken tekst zetten we er dus niet meer in en filteren eerst kritisch onze informatie en nieuwsitems. Die kunnen we nu zelf ook makkelijker beheren en publiceren via het achterliggende Craft CMS.’

Snelle nieuwsdeling

Dat een digitale vernieuwingsslag zo’n groot effect zou hebben, had Thilly eigenlijk niet gedacht. Hoewel beide platforms pas afgelopen mei en juni werden opgeleverd, scoren ze bijvoorbeeld met de website nu al flink hoger in Google. ‘En ook het portaal is door onze medewerkers en huisartsen goed opgepakt. De look & feel die is te vergelijken met Facebook maakt het heel laagdrempelig om het te gaan gebruiken, dat heeft er absoluut aan bijgedragen. Onze interne nieuwsberichten lopen nu ook voornamelijk via dit portaal. Dat gaat gewoon veel sneller dan dat je de nieuwsitems opspaart voor een maandelijkse nieuwsbrief. We delen nu alles direct en zo is iedereen up-to-date.’

Tevreden opdrachtgever

Zowel de website als het portaal konden in slechts een paar maanden worden gerealiseerd. De HAGV is dan ook erg tevreden over het ontwikkelproces. ‘Het team van a&m impact dacht goed met ons mee en je merkt dat ze ervaring hebben in de zorg. Verder zijn ze altijd goed bereikbaar en daadkrachtig in hun afspraken. Het blijft natuurlijk altijd spannend hoe de eindversies er uiteindelijk uit komen te zien. En of het nieuwe intranet door iedereen gebruikt gaat worden. Gelukkig ging de uitrol onder de medewerkers goed en zijn mensen enthousiast. Dat is deels ook te danken aan ons bestuur dat een groot belang hecht aan deze vernieuwing en dat ook uitdraagt.’

Kritisch kijken

Wat Thilly andere zorgorganisaties nog wil meegeven: ‘Bij de ontwikkeling van zo’n nieuwe site of portaal ontkom je er niet aan zelf ook hard aan de slag te gaan. Je moet bij vrijwel elk onderdeel stilstaan om te kijken welke boodschap je als organisatie wilt uitdragen en met welke gegevens. Verder wilden wij nadrukkelijk niet te veel muisklikken voor de sitebezoeker om bij de benodigde informatie te komen. Daarom hebben wij het idee van a&m impact overgenomen om op de site direct twee ingangen te maken; een voor professionals en een voor andere zorgvragers. Dat heeft zowel voor- als achter de schermen de informatievoorziening een stuk overzichtelijker gemaakt.‘

De nieuwe website van HAGV is te vinden op www.huisartsengeldersevallei.nl. Het portaal is alleen intern te bereiken. Meer weten over de ontwikkeling van beide platforms of een demo aanvragen? Neem dan contact op via 0314-368160 of vul onderstaand contactformulier in.

© 2024 a&m impact