Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

impact op communicatie in de ouderenzorg

Een organisatie in de ouderenzorg/VVT houdt zich bezig met de zorg voor mensen boven de 65 jaar. Dit kan betrekking hebben op huisarts-, ziekenhuis- en verpleeghuiszorg. De focus ligt op ouderen de zorg geven die zij nodig hebben om hun levenskwaliteit zo hoog mogelijkheid te houden. De praktische en emotionele behoefte zijn daarbij leidend in wat voor soort zorg er wordt verleend. Op basis daarvan wordt de zorg bepaald, zoals bijvoorbeeld thuiszorg waardoor de oudere wel in zijn eigen leefomgeving kan blijven wonen. Naast zorgverleners zijn er ook veel mantelzorgers actief in de ouderenzorg. Zij hebben ook behoefte aan duidelijke richtlijnen en up-to-date informatie. Om de communicatie tussen organisaties, collega’s, cliënten, verwanten en mantelzorgers te verbeteren, bieden wij digitale communicatieoplossingen die door iedereen te gebruiken zijn.

Wij zijn jouw partner op het gebied van digitale communicatie

Interne en externe communicatiedoelen

In de ouderenzorg werk je vaak met een heel team samen om de cliënt te verzorgen. Communicatie tussen de medewerkers is ontzettend belangrijk. Bijvoorbeeld als een cliënt niet wil eten, dan wil je eigenlijk meteen kunnen schakelen met een collega die daar ervaring mee heeft. Zij weten vast wel waar je op moet letten. Gaan cliënten naar de dagbesteding, dan moet je schakelen over hoeveel aandacht een cliënt nodig heeft. En heeft een cliënt steeds meer last van gewrichten, dan wil je direct schakelen met een geschikte fysiotherapeut. Het behandelplan dat deze expert uitschrijft moet voor iedereen ook wel terug te vinden zijn. Allemaal informatie die je terug wil kunnen vinden op één centrale plek want de zorg gaat altijd door dus tijd voor langdurig zoeken is er vaak niet.

De thuiszorg is een inherent onderdeel van de ouderenzorg. Hoe langer iemand in de vertrouwde omgeving kan blijven wonen, hoe beter natuurlijk. De thuiszorg vereist wel andere taken en een andere manier van werken. Alleen al omdat je niet met alle collega’s op een locatie werkt. Contact met collega’s over werk gerelateerde en persoonlijke zaken, is dan ook wat lastiger. Als je bijvoorbeeld een cliënt hebt die steeds minder eet, hoe vind je dan een collega die daarin gespecialiseerd is? Op het sociaal intranet zoeken naar ‘diëtiek’ en je weet precies bij wie je moet zijn. Intern, of extern. Of als je gewoon wil delen dat je een tof initiatief in de wijk heb georganiseerd. Het sociaal intranet is altijd toegankelijk, waar je ook bent, waardoor het centrale punt is voor iedere collega. Ook via mobiel, als je geen computer bij de hand hebt.

Ouderenzorg gaat vaak om langdurige zorg. Een doelgroep die dan ook heel belangrijk is, is de familie en andere naasten. Zij vormen vaak een netwerk rondom de cliënt. Hen in de loep houden over wat er speelt, is dan ook uiterst noodzakelijk. Soms is de partner de zorgdrager, als ze op leeftijd zijn dan kan online ingewikkeld zijn, maar met een versimpelde versie kom je al een heel eind. Of wat als een deel van de zorg bij de kinderen ligt? Een andere generatie die veel meer met technologie heeft. Zij zijn gewend hun zorg zelf online te regelen. Voor hen kan een portaal waar ze zelf kunnen inloggen en zaken kunnen regelen, de makkelijkste weg zijn.

Maar voordat iemand zich aansluit bij een zorgorganisatie, moeten zij eerst er wel eerst in contact mee komen. Als je slecht ter been bent, dan is even op een locatie kijken niet altijd haalbaar. Stel je nou toch eens voor dat je vanuit huis een virtuele tour kan doen door de zorgorganisatie. Hoe tof is dat?! Ben je nog zoekende naar de juiste behandeling, dan kan een uitgediepte pagina met informatie de oplossing bieden. Op een website kun je dit allemaal beschikbaar maken. Als je deze digitale toegankelijkheid maakt zoals vergrote letters en knoppen kan echt iedereen hem gebruiken.

Met ons sociaal intranet, een corporate website en bijvoorbeeld een cliënten/verwantenportaal kunnen de professionals in de zorg optimaal ondersteund worden in hun werkzaamheden en zich daardoor beter richten op de cliënten, mantelzorgers/naasten en de samenwerkingen met andere zorgprofessionals. Ondertussen helpen wij al meer dan 30 organisaties in de ouderenzorg met hun digitale communicatie.

Oplossingen voor iedereen toegankelijk

Vooral in de ouderenzorg heb je te maken met een groep die last kan hebben van digitale beperkingen omdat zij daar niet zo vaardig in zijn. Ook voor hen wil je oplossingen creëren die digitaal toegankelijk zijn, zoals een website waar ze makkelijk de juiste zorg kunnen vinden of een portaal waar ze eenvoudig inzage hebben in hun eigen gegevens. Dat doen wij o.a. met een hoge contrast functie, besturing via het toetsenbord, het aanpassen van de lettergrootte en de integratie van readspeaker, waarbij alles op de pagina voorgelezen kan worden. Daarnaast analyseert en optimaliseert ons CMS de leesbaarheid van teksten, zo weet je zeker dat het geschikt is voor iedere gebruiker.

Hoe kan dat eruit zien?

  • Sociaal portaal De Zorggroep

  • Website AxionContinu

  • Sociaal portaal TSN Zorg

  • Website Viattence

  • Sociaal portaal Warande

  • Sociaal portaal Blinkers

Wat wij kunnen betekenen voor jouw organisatie

  • Bewaar het overzicht over jouw organisatie op het sociaal intranet
    Het sociaal intranet is dé digitale werkplek waar alles samenkomt; informatie, applicaties én collega’s. Het contact onderling is voor medewerkers niet alleen heel waardevol voor de teambuilding, maar ook voor de zorg die verleend wordt. Een smoelenboek helpt medewerkers de juiste collega met een specialisme te vinden en in groepen kunnen collega’s makkelijk met elkaar samenwerken. Zo communiceer je makkelijk met elkaar en bewaar je overzicht.
  • Met een corporate website geef jij een prachtig digitaal visitekaartje af
    Een corporate website is het digitale visitekaartje van de zorgorganisatie. Mensen hebben hier hun eerste kennismaking met jouw organisatie en wat jij de cliënt kan bieden qua zorg. Op een website moet je dan ook echt vanuit de doelgroep denken. In de ouderenzorg zijn dat zowel de cliënten als de verwanten. Zij maken vaak samen de keuze voor een zorgorganisatie. Vooral in de ouderenzorg heb je meerdere locaties binnen een organisatie, op een corporate website kun je die allemaal goed onder de aandacht brengen.
  • Breng jouw organisatie onder de aandacht met een werken-bij website
    Met een werken bij website spreek je andere doelgroepen aan: werkzoekenden, medewerkers, vrijwilligers en stagiaires. Ook hier geef je bezoekers een kijkje in je organisatie maar doe je dit vanuit de positie van werkgever. Daarnaast heb je hier alle ruimte om jouw aanbod aan vacatures onder de aandacht te brengen. Door een corporate en werken-bij website te scheiden van elkaar, zorg je voor meer overzicht en een betere vindbaarheid.
  • Betrek alle doelgroepen bij je organisatie met passende portalen
    Op een portaal kun je specifiek voor een bepaalde doelgroep informatie en functionaliteiten aanbieden. Om een zorgbehoevende oudere heen is vaak een netwerk actief, met het verwantenportaal houd je hen makkelijk op de hoogte van de gezondheid en voortgang van hun naaste. Een leerportaal biedt ruimte om een scholingsaanbod onder de aandacht te brengen bij jouw medewerkers, terwijl een digitaal dagbestedingsportaal ingezet kan worden voor cliënten om (online)activiteiten te volgen.
Informatie altijd veilig bij onze oplossingen

Informatiebeveiliging is belangrijk binnen de zorg. Je hebt te maken met vertrouwelijke gegevens van cliënten en patiënten die je veilig met collega’s, cliënten of verwanten wil delen. Om te kunnen garanderen dat alle informatie veilig opgeslagen en gedeeld kan worden op onze oplossingen, zijn we al vele jaren officieel ISO27001 en NEN7510 gecertificeerd. Wil je weten wat wij nog meer doen voor informatiebeveiliging, lees hier meer.

Wie gingen je voor?

© 2024 a&m impact