Naar inhoud

Nieuwe website Zozijn

User Stories bepalen richting nieuwe website Zozijn

Onder het motto ‘Er zijn altijd zaken die jij vanzelfsprekend acht, maar gebruikers niet’ stak Stichting Zozijn de ontwikkeling van hun nieuwe website net even anders in. Gebruikersverhalen en een representatieve klankbordgroep legden de basis voor hun nieuwe digitale presentatie. De gehele ontwikkeling was in handen van a&m impact en vanuit Zozijn werd het project begeleid door Oosterbreedte.

Over Zozijn

Zozijn biedt al 60 jaar zorg, ondersteuning en begeleiding aan een diverse cliëntengroep in Gelderland en Overijssel. Bij mensen thuis of binnen een van de ruim 150 locaties die ze onder haar hoede heeft.

Wie nu de website van Zozijn bezoekt, bijvoorbeeld als familielid of ondersteuner, krijgt meteen een goede indruk van alle mogelijkheden in zorg, hulp en dagbesteding en kan zelfs even digitaal op die plaatsen rondkijken. ‘Belangrijk’, onderstreept Hilde Peters van Oosterbreedte. ’Want het draait bij de website van Zozijn niet zozeer om cliënten binnen te halen, - dat loopt voornamelijk via zorgprofessionals -, maar vooral om helderheid en vertrouwen te scheppen over de zorgverlening. Om dat te bereiken moest vorig jaar wel de oude website compleet op de schop.’

Verouderde website

Net als bij veel andere zorginstanties stuitte Zozijn bij hun vorige website op meerdere knelpunten. Zo kon het onderliggende cms niet meer worden geüpgraded naar de technische wensen en eisen van nu, wat onder andere de webveiligheid in gevaar bracht. Ook bleek uit alle statistieken en webanalyses dat bezoekers niet lang op de site bleven en vooral de informatie over hun diensten en locaties lastig konden vinden. Hilde: ‘Het leek ons daarom het beste om de site helemaal opnieuw te laten bouwen. Daar hebben we a&m impact toen voor gevraagd.’

Focus op gebruikers

Om niet in dezelfde valkuilen te stappen als bij de vorige site wilde Hilde eerst een helder beeld hebben van alle gebruikersgroepen. ‘Het is belangrijk om te weten met welke vragen familieleden, vrijwilligers, zorgprofessionals en andere bezoekers de website van Zozijn benaderen. Dat kunnen wij wel bedenken, maar dan heb je kans de plank compleet mis te slaan. Dus vroegen we het ze zelf en hielden binnen iedere groep gebruikersinterviews. Op basis daarvan stelden we user stories op en vormden een klankbordgroep. Met die input kon a&m impact vervolgens een lijst met functionaliteiten samenstellen.

Ontwikkeling wireframe

Daan Derksen was vanuit a&m impact verantwoordelijk voor de projectleiding. ‘Het was erg fijn dat Oosterbreedte grondig voorwerk had gedaan, we konden daar meteen mee verder. Op basis van alle verzamelde informatie ontwikkelden we eerst een zogenaamd wireframe. Daarin denk je eerst de hele navigatie uit, inclusief waar alle knoppen moeten komen naar verdere informatie. Dat is dus wat anders dan een grafisch ontwerp waarbij je je concentreert op sfeer, kleur, lettertype en beeldmateriaal. Vervolgens legden we het wireframe voor aan de klankbordgroep die dat uitgebreid mocht testen.’

Navigatie live volgen

Die tests leverde a&m impact veel bruikbare informatie op. Daan: ‘We stelden allerlei zoekvragen op en konden door live de muisbewegingen te volgen precies zien hoe de testpersonen door de site navigeerden. Vanaf de homepage tot aan het binnenkijkje bij de betreffende locatie, we hadden het hele navigatiepad in beeld. Als zo’n testgroep anders zoekt dan verwacht of het doorklikken is onduidelijk, kun je dat allemaal nog bijschaven voordat je definitief met de bouw aan de slag gaat.’

Fris en duidelijk

De nieuwe website van Zozijn is inmiddels een aantal maanden live en heeft meteen zijn eerste vruchten afgeworpen. ‘De bouncerate was voorheen 68% en in de eerste maand is dat al teruggelopen naar 28%, een enorm verschil’, meldt Hilde enthousiast. ‘Verder is iedereen erg te spreken over de frisse uitstraling en heldere menustructuur. Alles klopt, alles is vindbaar en de online presentatie van de locaties is enorm verbeterd. We hebben er bovendien een aparte sectie bij over werken bij Zozijn. Niet onbelangrijk, want het vinden van goed personeel heeft binnen de zorg hoge prioriteit en ik ben blij dat dat hier zo goed uit de verf is gekomen.’

Snel schakelen

Ook over de samenwerking met a&m impact is Hilde vol lof. ‘Het was fijn dat we allemaal de vaart erin hielden. We wilden namelijk niet al te lang wachten met de lancering. Met Daan en zijn collega’s konden we wat dat betreft snel schakelen en dat werkte goed. We gaan nu met hen door om medezeggenschap.zozijn.nl op te zetten en een webshop ligt ook in de planning. Zo’n langdurige samenwerking heeft voor ons veel meerwaarde en we vinden het prettig dat a&m impact daarin proactief meedenkt. We kunnen er zo op vertrouwen dat ze ons meenemen in allerlei nieuwe digitale mogelijkheden.’

Blijven monitoren

De komende tijd houdt Oosterbreedte de online gebruikerservaringen rond de nieuwe sites nauwlettend in de gaten. ‘Laagdrempelig contact kunnen opnemen is een van de speerpunten van Zozijn. Het is dus belangrijk continu te blijven kijken hoe de website daarin presteert. En of de website daar ook het juiste middel voor blijft. Gelukkig zal a&m impact ons daarin ook scherp houden.’

Bekijk de websites op zozijn.nl en werkenbij.zozijn.nl.

Cookie-instellingen

a&m impact maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.