Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Nieuwe websites Viattence maken focus op cliënt én werkzoekende in de zorg mogelijk

Zowel het zorglandschap als de arbeidsmarkt veranderen flink. Nu en in de toekomst. Vooral dan is het zaak om als zorgorganisatie online flink in de kijker te staan. Een punt dat ouderenzorgaanbieder Viattence vrijwel meteen opperde toen ze a&m impact de opdracht gaf voor het maken van een nieuwe corporate site. Er werd dus gelijk doorgepakt en ook een aparte website gelanceerd die compleet gericht is op de werkzoekenden in de zorg. ‘We hebben nu meer mogelijkheden om ons ook als werkgever goed te profileren’.

Over Viattence

Viattence biedt verschillende vormen van ouderenzorg op de Veluwe tussen Zwolle en Apeldoorn. Dat loopt uiteen van zorg en ondersteuning aan huis tot het bieden van een veilige woonomgeving binnen een van de zorglocaties. Omdat de website van Viattence sinds 2013 nauwelijks was veranderd, werd het hoog tijd voor een grondige update. Daisy van Emst, Communicatieadviseur bij Viattence: ‘Bovendien bleek onze site ook niet helemaal veilig meer en was deze niet compatible met alle huidige tablets en smartphones. Daarom benaderden we a&m impact.’

Splitsing

Omdat Viattence puzzelde met de verschillende doelgroepen die ze online zo goed mogelijk wilden bedienen, maakte a&m impact niet een maar twee websites: de corporate site viattence.nl die vooral gericht is op (naasten van) bewoners en cliënten die zorg vragen en een aparte site voor zorgprofessionals (in spé) en vrijwilligers: werkenbij.viattence.nl. Voor die laatste website legde a&m impact een directe XML-koppeling met EasyCruit, het systeem waarin Viattence alle vacatures aanmaakt en beheert. ‘Onze oude website was vooral een verzamelbak waar informatie voor verschillende doelgroepen door elkaar stond. Nu kunnen we op deze aparte werken-bij website niet alleen onze vacatures kwijt, maar is er ook ruimte voor informatie over wie Viattence als werkgevers is. Ook kunnen we bezoekers beter informatie geven over werk-leertrajecten binnen Viattence en hen een kijkje achter de schermen geven door het delen van mooie ervaringsverhalen van medewerkers, leerlingen en vrijwilligers.’

Speerpunt

Viattence is niet de eerste zorgorganisatie die dat zo aanpakt. Van Emst: ‘De arbeidsmarkt - en zeker in zorg - is krap. De verwachting voor de toekomst is dat er steeds meer ouderen bij komen, bovendien worden we in Nederland gemiddeld ouder. Dubbele vergrijzing dus. De beroepsbevolking – dus de mensen die voor die ouderen kunnen zorgen – wordt verhoudingsgewijs dus kleiner. Dan moet je er als zorgorganisatie dus écht wel uitspringen om in beeld te komen bij potentiële nieuwe kandidaten. Niet alleen voor nu, maar in de toekomst helemaal. Met het oog daarop is de werken-bij site net even anders in kleur en opmaak. Ook passen we de veel directere aanspreekvorm ‘je’ toe in plaats van het ‘u’ dat we normaliter gebruiken voor (potentiële) bewoners, cliënten en hun naasten. Beide websites hebben dus een eigen identiteit, doelgroep en inhoud. Tóch zie je wel meteen dat ze beiden bij elkaar horen, wel zo prettig.’

Makkelijke navigatie

Ook over de vormgeving en navigatie van beide sites werd goed nagedacht. ‘Je wilt in uitstraling meteen goed en professioneel overkomen en iedereen snel de correcte informatie bieden. Ook staan er op de homepage een aantal veelgebruikte snelkoppelingen en is het zoekvak altijd in beeld als je een specifiek onderwerp zoekt. Dat laatste blijkt voor ons ook heel handig, want door al die zoektermen naast elkaar te leggen, kunnen we analyseren aan welke informatie of snelkoppelingen er nog behoefte is. Daarnaast hebben beide sites allerlei drempelvrije elementen, zoals een contrastfunctie en een ReadSpeaker.’

Conversieverhogende foefjes

Daisy: ‘Samen met a&m impact hebben we er wat slimmigheidjes in verwerkt. Stel, je bekijkt een vacature op onze werkenbij-website. Je leest ‘m, denkt er even over na en sluit vervolgens de browser. Later in de week blijft de vacature door je hoofd spoken en je besluit toch nog eens in het vacature-overzicht te kijken of de vacature er nog tussen staat. Lang zoeken is niet nodig, want de laatst bekeken vacature staat voor jou namelijk helemaal vooraan in het overzicht met de button ‘Ben je nog geïnteresseerd?’ Dat zijn subtiele dingen die misschien niet meteen opvallen, maar die wel bijdragen aan een hogere conversie.’

Tijdsbesparing

Die handige extra’s treft Daisy ook in het achterliggende CMS. Dat werkt bovendien een stuk makkelijker en sneller dan de vorige beheersoftware. ‘Wat is het prettig dat we nu (in tegenstelling tot bij het vorige CMS) alvast allerlei pagina’s kunnen opmaken en zo kunnen instellen dat ze op een bepaalde datum automatisch online gaan - en ook weer offline gaan na een vastgelegde dag of termijn. Wel zo efficiënt! En als je als bezoeker nu het contactformulier op de site invult, vink je meteen aan waarover je informatie wilt, zoals zorgadvies, marketing & communicatie of werken bij Viattence. Dat bericht gaat vervolgens direct naar de betreffende afdeling die jouw vraag kan beantwoorden. Voorheen kwam dat allemaal centraal binnen, dus dat scheelt heel wat doorstuurwerk. Bovendien heeft de bezoeker sneller antwoord!’

Vooruitkijken

Beide websites gingen afgelopen zomer live en nu er een mooie basis staat, kijkt Viattence alvast uit naar mogelijke doorontwikkelingen. ‘We zijn erg tevreden met het resultaat en het is helemaal geworden zoals verwacht. Ook mijn collega’s en de leden van de Raad van Toezicht waren erg enthousiast over het moderne jasje en het gebruiksgemak. Wat we in toekomst wellicht nog willen, is een chatfunctie zodat je direct meteen een collega kunt spreken, een automatische jobalert en het nóg slimmer kunnen filteren binnen de vacatures. En hoe mooi zou het zijn als je virtueel alvast binnen zou kunnen kijken in onze woonlocaties?!’

Getrakteerd

Dat a&m impact de webbouw voor de zorg helemaal in de vingers heeft, kon Daisy tijdens dit project goed merken. ‘Ze weten waar we als organisatie dagelijks mee bezig zijn en de onderlinge sfeer was prettig en informeel. Ook is het een jong team, net als dat van ons, en kunnen we supersnel schakelen. Verder hadden ze voor veel van onze vragen pasklare oplossingen omdat ze zoiets al eerder bij andere organisaties hadden weten te tackelen. Om de livegang te vieren, ontvingen we bovendien een groot pakket van ze met een lekkere traktatie voor al onze collega’s. Dat zijn kleine dingetjes, maar met beslist groots effect!’

Meer weten over dit project?

Tijn deelt het graag

Tijn
Bakker
Projectmanager
[javascript protected email address]
© 2024 a&m impact