Een fraai digitaal visitekaartje is mooi, maar je moet vooral snel de informatie vinden die je op dat moment nodig hebt. Vanuit alle kanalen. Voor Karakter kinder- en jeugdpsychiatrie was het heel duidelijk waar het bij de ontwikkeling van hun nieuwe website om moest draaien. ‘Geen toeters en bellen, geen overvloed aan informatie, maar gewoon to the point!’
Karakter is een academisch centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie. Met locaties in Gelderland, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg richt het zich op diagnostiek en behandeling van o.a. ADHD, autisme en gedragsstoornissen bij kinderen en jongeren van 0-18 jaar. Omdat hun vorige website verouderd was, zorgde a&m impact voor een complete update in uitstraling en functionaliteit.
Volgens oude stempel
Vooral wat betreft snelheid en vindbaarheid was er een flinke inhaalslag te maken, legt Marketing- & Communicatieadviseur Ingrid Huijser uit. ‘Onze oude webpagina’s waren opgezet in een tijd dat je nog nauwelijks zoekmachines gebruikte om specifieke informatie op te vragen. Toen opende je gewoon een site en doorliep je een complete ‘customer journey’ om bij bepaalde gegevens te komen. Je kent het wel, via de welbekende menu’s, submenu’s en lange pagina’s met tekst.’
Lastig vindbaar
Die opzet zorgde ervoor dat de interactie met Google vaak te wensen over liet. ‘Zocht je voorheen iets online op over onze dienstverlening , dan kwam je dikwijls net niet op de specifieke informatie uit die je nodig had. Ook kwamen we minder goed naar boven in de zoekresultaten van Google. Tenslotte verdienden de opmaak en indeling ook wel wat aandacht. Het was hoog tijd om dat allemaal te vernieuwen.’
Starten met gebruikersanalyse
Niet alleen a&m impact werd ingeschakeld, Ingrid ging ook met haar eigen team aan de slag. Want wil een nieuwe website effectief zijn, dan moet je wel weten wie precies jouw sitebezoekers zijn en wat ze aan content verwachten. Ingrid en haar collega’s van Marketing & Communicatie spraken verwijzers en zorgpartners, hielden een enquête onder ouders van patiënten en bevroegen jongeren die in behandeling zijn bij Karakter. ‘Daar kwam vooral uit dat ze wilden weten welke behandelingen we bieden, wat deze inhouden en hoe de behandeltrajecten over het algemeen verlopen.’
Aparte vacaturesite
Het werven van personeel vormde ook een belangrijk speerpunt, dat was binnen de oude site verstopt achter allerlei menu’s. ‘We vinden het belangrijk dat mensen ons vaker als potentiële werkgever ontdekken en ons makkelijker kunnen benaderen. Tegelijkertijd willen we onze patiënten en ouders eigenlijk niet belasten met allerlei vacatures die op de website staan, dat leidt allemaal af. Daarom heeft a&m impact een aparte ‘werken-bij’ site gerealiseerd. ’
Op werkenbij.karakter.com zijn de vacatures per type functie overzichtelijk gecategoriseerd. ‘Zo hoef je niet meer te zoeken in een lange lijst met vacatures, zoals voorheen het geval was. En nu kunnen we naast de functiebeschrijvingen ook allerlei informatie over het werk zelf kwijt, met ervaringsverhalen en alle zaken rondom de aanmeldprocedure.‘
Altijd actuele gegevens
Het systeem werd aan de back-end ook flink aangepakt. Via een koppeling met Easycruit worden alle vacatures nu ingelezen. Deze gegevens worden elk uur gerefresht en zijn dus zeer actueel. ‘Een groot verschil is dat de vacatureteksten nu op de eigen werkenbij site van Karakter staan. Voor elke vacature wordt een aparte pagina aangemaakt. Google kan die weer apart indexeren, wat de vindbaarheid vergroot.‘
Combinatie met social media
De lancering van beide sites ging vlot en er zijn al meer websitebezoekers geteld. Dat geldt ook voor het aantal vacaturebezoekers, deze zijn verdubbeld. ‘Tegelijkertijd zijn we ook behoorlijk actief geweest met acties op social media, dat helpt allemaal mee om je zichtbaarheid te vergroten.’
Minder vragen
Op kantoor had de vernieuwing ook een ander effect. ‘Voorheen kregen we bij communicatie iedere maand wel mails met vragen over de vindbaarheid van bepaalde informatie. En dat is helemaal opgehouden. Het is fijn te merken dat we erin geslaagd zijn om de informatie beter vindbaar te maken. Ook visueel ziet het er allemaal aantrekkelijker uit, met veel beelden die de content ondersteunen. Dus wij zijn heel tevreden over het resultaat.’
Daadkrachtig proces
Natuurlijk is een ontwikkelingsproces nooit echt ‘af’ omdat je steeds blijft inspelen op de actualiteit. Zo heeft Ingrid alweer wat vragen naar a&m impact gestuurd voor mogelijke aanvullingen. ‘Fijn is dat hun team snel met je meedenkt en actiegericht voor je aan de slag gaat. Zo zet je in korte tijd veel stappen. Door hun specialisatie in zorgwebsites kunnen ze ook allerlei voorbeelden tonen hoe ze bepaalde zaken bij andere organisaties hebben opgelost. Dat geeft je meteen een beeld hoe het uiteindelijk kan gaan worden.’
Bekijk de nieuwe websites van Karakter op karakter.com en werkenbij.karakter.com. Meer weten over de ontwikkeling van beide sites of interesse in een demo? Neem dan contact op met Tom Dellepoort via LinkedIn, t.dellepoort@am-impact.nl of 0314-368160.