Naar inhoud

Nieuwe website Ikazia speelt slim in op wensen patiënten en bezoekers

De tijden dat iedereen vanzelfsprekend naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis gaat, is anno 2019 zo goed als voorbij. Waar je zorg afneemt, is veelal een weloverwogen keuze. Als ziekenhuis betekent dit dat je je online goed wilt profileren. Met een aantrekkelijke en toegankelijke website, met goed vindbare praktische informatie, lezersinteractie en benaderbaar via tablet en mobiel. Allemaal punten die de oude website van het Ikazia Ziekenhuis in Rotterdam niet kon afvinken. Daar werd afgelopen maanden snel verandering in gemaakt.

Kritische consument en patiënt

Je als zorgaanbieder kunnen onderscheiden, is tegenwoordig een voorwaarde. Consumenten zijn kritischer over waar ze naartoe gaan voor een behandeling en zoeken uitgebreid naar de beste specialist of therapie. De keuze voor een ziekenhuis is een kwestie van gevoel geworden voordat je er zelfs maar een stap hebt binnengezet.

Opvallen tussen zorgaanbieders

Belangrijk dus voor ziekenhuizen om daarop in te spelen, want je wilt immers zoveel mogelijk patiënten van dienst zijn. Het Ikazia Ziekenhuis in Rotterdam besloot daarom een compleet nieuwe website te laten maken. Met vooral heldere, relevante informatie voor verschillende doelgroepen en waarmee patiënten zich goed kunnen voorbereiden op een bezoek aan het ziekenhuis.

Meer ervaringsverhalen

Iman Fawzi, coördinator online communicatie bij Ikazia, licht het project toe: ‘Ons doel is om er voor te zorgen dat onze patiënten en hun naasten goed geïnformeerd zijn zodat zij zich door de informatie zekerder voelen en met meer vertrouwen beslissingen kunnen nemen. De informatie die we al online hadden, is nu flink opgeschoond; de niet-relevante content is verwijderd, informatiepagina’s zijn geclusterd en vanaf de startpagina is voor de patiënt, zorgprofessional en bezoeker meteen duidelijk waar de benodigde informatie gevonden kan worden.’

In drie klikken de juiste informatie

‘Wat navigatie betreft is er een duidelijke verbeterslag gemaakt. Iedereen die nu de nieuwe Ikazia website bezoekt, zit maximaal drie muisklikken verwijderd van dat wat hij zoekt. Dat was voorheen een stuk meer. Ook hebben we op veel pagina’s de taal en zinsstructuur aangepakt. Met korte zinnen en eenvoudiger taalgebruik, proberen we ervoor te zorgen dat de informatie voor iedereen leesbaar en toegankelijk is.’

Hoge interactiesnelheid

Ook blinkt de nieuwe site uit in snelheid. ‘Je moet vlot door alle informatie kunnen navigeren en nergens vastlopen,‘ benadrukt Iman. ‘a&m impact, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de website, heeft de site nu zo opgezet dat een aantal zaken vooraf vast worden ingeladen. Daardoor sorteert hij alle content sneller en vind je de gegevens van specifieke afdelingen of specialisten in enkele seconden.‘

Getest door slechtzienden

Toegankelijkheid van de website was een vereiste. ‘We brachten meer contrast in de opmaak aan, ontwikkelden een hoge contrast versie en kozen voor een helder, wat groter lettertype wat de leesbaarheid bevordert. De site is goed bedienbaar met een toetsenbord, benaderbaar met mobiel, tablet én met een screenreader die alle informatie, inclusief afbeeldingen, voorleest.’

Inventarisatie ideeën

Voor het realiseren van de nieuwe website ging Ikazia niet over een nacht ijs. Alle ideeën werden eerst grondig afgestemd. ‘We hebben samen met a&m impact diverse interviews gehouden met zowel personeelsleden, patiënten als bezoekers en hun om input gevraagd voor onze online presentatie. Wat vinden ze belangrijk om te weten, waar gaan ze naar zoeken en vooral, hoe gaan ze daarin te werk.’

‘Ook huisartsen en verwijzers hebben we benaderd met die vraag. De websitebouwers zijn toen met alle feedback en ons eigen wensenlijstje aan de slag gegaan. Nu de nieuwe site online is, blijven we deze groep betrokken houden en vragen hen zo nu en dan om onderdelen te beoordelen of testen.’

Fris en eigentijds

Ikazia is blij de stap naar de nieuwe site te hebben gezet. Iman: ‘Veel werk, maar de oude site was nog van 2011 en het CMS was ook sterk verouderd. De nieuwe versie mag er zijn; fris, strak, helemaal van deze tijd en we krijgen er veel complimenten over.’

Geen succes zonder klik

Het ziekenhuis is met a&m impact ook de volgende fase ingegaan: de realisatie van de vacaturesite werkenbijikazia.nl. ‘We zijn zeer tevreden over de samenwerking. Ze luisteren goed naar onze wensen en weten precies de sfeer te pakken die we willen uitstralen. Ook de korte communicatielijnen zijn prettig – net zoals wij in Ikazia graag werken – en ze zijn oprecht geïnteresseerd in hoe we alles doen. Die klik heb je echt nodig als je iets goeds wilt neerzetten.’

Meer weten over dit project of heeft u interesse in de maatwerkoplossingen die wij zorgorganisaties kunnen bieden? Neem dan contact op via 0314-368160 of a.tenhagen@am-impact.nl.

Cookie-instellingen

a&m impact maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.