Naar inhoud

Om digitaal de service naar zowel zorgvragers als professionals beter te stroomlijnen, liet netwerkorganisatie Huisartsen Gelderse Vallei (HAGV) haar website compleet vernieuwen door a&m impact. Vanzelfsprekend kwam het accent te liggen op volledige mobiele bereikbaarheid. Maar ook het ontwerp werd flink opgefrist, waardoor de site nu veel beter aansluit op de werkwijze en uitstraling van HAGV. Afgelopen 19 mei ging de website live.

Regionale huisartsenzorg

Zelfstandig communicatieprofessional Thilly Verhoeven werd door HAGV aangetrokken om de ontwikkeling van de nieuwe website in goede banen te leiden: ‘Huisartsen Gelderse Vallei vormt een centraal orgaan voor huisartsenzorg en bijbehorende scholing in Ede, Wageningen, Veenendaal en omstreken. Zij richt zich enerzijds op lokale inwoners die op zoek zijn naar een overzicht van alle huisartsenpraktijken of die de huisartsenspoedpost willen benaderen, en anderzijds vinden huisartsen, zorgprofessionals en gemeenteambtenaren hier afstemming en informatie over regionale zorg, ketenpartners, scholingsmogelijkheden en vacatures.’

Meerdere doelgroepen

Het bedienen van meerdere doelgroepen via één digitaal kanaal maakt je communicatie altijd complex, onderstreept Thilly. ‘De oude website was voor HAGV dan ook al langer een doorn in het hoog; het ontwerp was sowieso verouderd en omvatte bovendien een ratjetoe aan informatie. Daardoor kon je er niet goed uit opmaken waar de dienstverlening van HAGV voor stond. In de gezondheidszorg gebeurt het wel vaker dat je online teveel doelgroepen in één keer wilt bedienen, maar dat pakt in de praktijk dan nooit zo goed uit.’

Foto dateert pré-corona.

Meerdere doelgroepen

Digitaal visitekaartje

De wensenlijst die Thilly vervolgens opstelde was helder. ‘Ten eerste wilden we meer professionaliteit uitstralen en moest onze service uitgedragen worden in structuur en ontwerp. Ten tweede moest de site volledig via mobiele devices te benaderen zijn. Daarnaast zochten we naar een frisse uitstraling. Afgelopen december hadden we al een nieuwe huisstijl laten ontwikkelen en die stond klaar om uitgerold te worden. We hebben daar bewust even mee gewacht, zodat a&m impact dat als uitgangspunt kon gebruiken. Spannend, want zowel de nieuwe huisstijl als de nieuwe website werden uiteindelijk op hetzelfde moment gelanceerd.

Digitaal visitekaartje

Huisartsenspoedpost

Een bijkomstigheid is dat HAGV op gezette tijden ook als huisartsenspoedpost functioneert. Over de openingstijden en bereikbaarheid bleek de digitale communicatie voorheen niet altijd even helder. ‘We werden altijd veel te makkelijk en te vaak gebeld voor niet-spoedgevallen. Bijvoorbeeld door mensen die na hun werk nog langs wilden gaan bij een huisarts. Maar onze huisartsenpost is uitsluitend bedoeld voor spoedgevallen, en ook nog alleen buiten werktijden, in weekenden en op feestdagen. a&m impact heeft de site nu zo opgezet, dat ons nummer alleen nog prominent wordt getoond als de post daadwerkelijk open is.’

Tevreden

Thilly had al veel ervaring opgedaan met andere bureaus, maar met a&m impact vond ze het erg prettig samenwerken. ‘We hadden ook andere ontwikkelaars benaderd, maar de voorbeelden die a&m impact liet zien gaven wel de doorslag. Die sloten helemaal aan op onze wensen. Verder dachten ze goed met ons mee in het voortraject en zijn daadkrachtig in hun afspraken. Maar een ontwikkeltraject blijft natuurlijk altijd spannend, je weet nooit hoe het er aan het eind van de rit precies uit gaat zien. Gelukkig ben ik samen met HAGV erg te spreken over het resultaat waarin de huisstijl ook perfect is teruggekomen.’

Kevin en Thilly proosten thuis dat de nieuwe website in de lucht is. Alle medewerkers kregen een kaart en een ballon thuis met het nieuws dat we een nieuwe website hebben.

Tevreden

Gestructureerd

Ook het beheer van de site is makkelijker geworden. ‘Ik heb zelf met verschillende CMS-systemen gewerkt, maar dit Craft CMS is heel toegankelijk. We zetten nu ook niet meer alle berichten klakkeloos op de site, maar filteren deze eerst. En wat we publiceren zetten we in duidelijke, begrijpelijke taal, want anders haken bezoekers af. Sowieso zijn grote lappen tekst bij ons een no-go. Uitbreidingen staan ook op het programma. Zo willen we straks bijvoorbeeld nog een link leggen met het vacature- en scholingsaanbod van ons intranet.’

Vaker gevonden

Dat een nieuwe site zo snel een enorm verschil kan maken, had Thilly van te voren niet verwacht. ‘Als je alleen al naar Google Analytics kijkt, zie je dat we nu al flink hoger scoren en veel meer bezoekers trekken. De eerste week na de lancering kwamen er ook al beduidend meer open sollicitaties binnen. Dus we worden een stuk beter gevonden. De verbeterde communicatie rond onze huisartsenpost heeft ook effect en we blijven daarin natuurlijk altijd doorverwijzen. Zo hebben we op de homepage, buiten openingstijden, geautomatiseerd een opvallend noodblok staan waarin bezoekers stapsgewijs kunnen nalezen wat ze moeten doen bij een bepaalde zorg- of spoedvraag.’

Vaker gevonden

Splitsing

Tenslotte staat Thilly nog even stil bij het ontwikkelproces zelf. ‘Dat is best intensief, want dat dwingt alle communicatie goed onder de loep te nemen. Je moet bij alles stilstaan: wat wil ik precies uitdragen, aan wie en hoe? Zo kozen we uiteindelijk voor een tweedeling. De site bestaat nu uit een kanaal voor zorgvragers en eentje voor professionals, elk met eigen content en navigatie. De switch gaat via de knop rechtsboven. Daardoor is er niet alleen aan de voorkant een duidelijker onderscheid, ook aan de achterkant kunnen we de informatiestromen nu veel beter structureren. Alleen al daardoor is dit een zeer geslaagd traject geworden.’

De nieuwe website van HAGV is te vinden op www.huisartsengeldersevallei.nl. Meer weten over de ontwikkeling van deze website en de aanpak van a&m impact? Neem dan contact op met Tom Dellepoort via LinkedIn, t.dellepoort@am-impact.nl of 0314-368160.

Cookie-instellingen

a&m impact maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.