Naar inhoud

Nieuwe website als nieuw gezicht voor entrea lindenhout

Een nieuwe organisatie, dus ook een nieuwe uitstraling. Wie de website van entrea lindenhout benadert, wordt verwelkomd door frisse kleuren, uitnodigende teksten en een prettige bladerstructuur. Precies wat de nieuwbakken partner in jeugdzorg en speciaal onderwijs voor ogen had toen ze een pitch voor een ontwikkelaar uitschreef.

Jeugdzorg in Gelderland

Entrea en Lindenhout waren voorheen apart actief binnen de jeugdzorg en bedienden elk een deel van Gelderland en directe omgeving. In 2017 bundelden ze hun krachten in een bestuurlijke fusie en startten daarmee een fusietraject om één van de grote jeugdzorgaanbieders in de regio te worden. ‘En dan wil je natuurlijk zo goed en duidelijk mogelijk naar buiten treden’, vertelt Lian Schepers, medewerker PR en communicatie bij entrea lindenhout. ‘Met als belangrijk visitekaartje een aantrekkelijke en toegankelijke website.’

Zeven websites ineen

De organisatie had aardig wat wensen klaarliggen wat betreft functionaliteit en vormgeving. Lian: ‘Bovendien wilden we ook aparte sites voor onze vier scholen voor speciaal onderwijs, een website voor YOIN, onze hulp en begeleiding aan jonge alleenstaande vluchtelingen, en de website ikwilpleegouderworden.nl. Die sites moesten allemaal dezelfde look & feel krijgen en tóch ook een eigen gezicht houden. Via een pitchronde kwamen we uit op a&m impact die dat allemaal heeft weten te vertalen naar een allesomvattend systeem.’

één CMS

Tijn Bakker, projectmanager bij a&m impact: ‘De online presentatie bestaat nu uit één hoofddomein, entrealindenhout.nl, en vanuit daar linken we door naar de gerelateerde scholen en organisaties. Deze functioneren ook als zelfstandige domeinen en de medewerkers kunnen al deze pagina’s beheren vanuit hetzelfde CMS. Via een dropdownmenu kiezen ze welke site ze willen editen. Zo’n systeem ontwikkelen we vaker, maar het is eigenlijk voor het eerst dat we dat voor zoveel sites tegelijk hebben gedaan.’

Functionaliteit testen

Het definitieve ontwerp kreeg vorm door input van een pilotgroep. Deze pilotgroep bestond uit enkele medewerkers, ouders, pleegouders, verwijzers en cliënten. Tijn: ‘Wij adviseren dat eigenlijk altijd te doen. We kijken dan hoe verschillende gebruikersgroepen door de site navigeren en met welke vragen ze komen.’ Dat leidde bij het projectteam tot verhelderende inzichten. ‘Je wordt zo heel snel met de neus op de feiten gedrukt’, vult Lian aan. ‘Wij werken bijvoorbeeld met wijkteams; dat zijn verwijzers die cliënten bij ons kunnen aanmelden. Dat moeten ze online doen. Maar in onze eerste opzet bleek het betreffende formulier lastig te vinden. Dat hebben we dus meteen aangepakt; nu staat de aanmeldknop prominent bovenaan de site.‘

Simpeler, beter en aantrekkelijker

Ook alle andere pilotresultaten nam a&m impact mee in de verdere ontwikkeling. Hans Willems, webmaster van entrea lindenhout was daar nauw bij betrokken. ‘De inhoud is een zaak van onze communicatieafdeling, ik keek met de ontwikkelaars vooral naar de vormgeving, achterliggende techniek, alle autorisaties en de beveiliging. Onze vorige websites waren aardig uit de tijd en boden veel te veel informatie, daarom wilden we nu toe naar een visueel aantrekkelijk geheel. Met aansprekende foto’s, minder maar wel duidelijke informatie, begrijpelijke taal en een eenvoudige navigatie.’

Ik zoek…

Dat laatste punt vertaalde zich naar een bondig menu waarin de ‘Ik zoek…’-functie centraal staat. Deze helpt de bezoeker verder op weg. Tijn vult aan: ‘We zagen dat deze ingang bij alle tests veel werd gebruikt. Daarom bieden we in het menu niet te veel opties zodat er geen afleiding ontstaat. En via deze weg vindt iedereen snel wat hij zoekt.’

CMS via Craft

Een nieuwe website betekent voor webbeheerder Hans ook een nieuw CMS. ‘Voorheen beheerde ik alles in Wordpress en dat werd nu Craft. Dat kende ik nog niet, dus daar ben ik helemaal ingedoken. In gebruik is het vrij makkelijk en voor iedereen goed te snappen. In principe liggen de kleuren en structuren van de templates nu vast, maar gelukkig heb ik de mogelijkheid toch een en ander zelf aan te passen. Dat is prettig, want soms wil je iets net even anders. Daarover is met a&m impact dan prima contact.’

Dagelijks optimaliseren

De websites zijn afgelopen maart allemaal gelanceerd. Lian: ‘We zijn blij dat alles nu in de lucht is. En omdat we meteen zeven sites hebben draaien, zijn we er de eerste tijd wel zoet mee om ze te vullen en regelmatig te actualiseren. Nu merk je meteen hoe handig het is dat ze allemaal vanaf één punt zijn te benaderen. Ook houden we het gebruik nauwlettend in de gaten zodat we met die data de pagina’s kunnen blijven optimaliseren. Het is erg fijn dat we daar nu ook goede tools voor hebben.’

Digitale toekomstplannen

Nu het project voor iedereen naar tevredenheid is afgesloten, wordt er alweer druk nagedacht over volgende stappen. ‘Ook daarvoor zitten we graag weer aan tafel met a&m impact’, besluiten Hans en Lian. ‘Onze samenwerking verloopt erg prettig, het zijn enthousiaste jongens en ze weten door hun ervaring in de zorg bovendien waarover ze praten. Je merkt dat de communicatie over en weer daardoor soepel verloopt. Met zo’n aanpak bouwen we graag verder.’

Meer informatie over dit project of treed je graag in contact met Tijn, Hans of Lian? Neem dan contact op via 0314 - 368 160 of t.bakker@am-impact.nl. Zie ook: https://www.entrealindenhout.nl.

Cookie-instellingen

a&m impact maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.