Stap je over op een nieuwe huisstijl, dan neem je daarin natuurlijk ook je online zichtbaarheid mee. Dus verfriste Zorgverlener Markenheem onlangs met hulp van a&m impact haar nieuwe website. Ook de aparte werkenbij-site werd geüpdatet naar deze nieuwe huisstijl. Een directe koppeling met AFAS zette tenslotte de puntjes op de i.
Over Markenheem
In en rond Doetinchem en Bronckhorst biedt Markenheem een breed aanbod aan verzorgingshuis- en verpleeghuiszorg. Behalve dat cliënten terecht kunnen in een van de 5 woonzorgcentra, komen er ook verpleegkundigen en verzorgenden aan huis. Inmiddels telt de zorgorganisatie 950 medewerkers die dagelijks voor de cliënten klaarstaan.
Inge Reinders, communicatieadviseur bij Markenheem: ‘Onze online presentatie was al een tijd niet zo representatief meer. Toen we afgelopen jaar overstapten op een nieuwe huisstijl, gaf dat meteen een mooie aanleiding om dat in een moeite door aan te pakken.’

Als werkgever sneller & beter vindbaar
Behalve dat de corporate website werd vernieuwd, pakte Markenheem gelijk een vernieuwing van hun aparte werken-bij website op. Inge: ‘Employer branding is bij ons een belangrijk speerpunt. Dat moet ook wel, want de markt voor goed personeel is momenteel lastig. Zo’n aparte website voor je vacatures is dan enorm effectief. Zo zijn vacante functies namelijk een stuk beter te vinden dan als ze verborgen op je corporate site staan. De site is nu helemaal aangepast voor de mobiele telefoon en dat is een enorme vooruitgang. Toekomstige medewerkers zoeken toch vaker op die manier naar een nieuwe betrekking en je kunt nu heel makkelijk online door ons aanbod scrollen.’

Daarnaast laat Markenheem het eigen personeel graag zelf vertellen waarom het werken bij Markenheem aantrekkelijk is. Inge: ‘Dat doen ze met aparte video’s en vlogs. Dat geeft een veel persoonlijker beeld van wat we doen en hoe het dagelijks reilt en zeilt, dan dat we dan vanuit een afdeling communicatie vertellen.’
Verder is de weergave van de vacatureteksten ook naar de huidige tijd getrokken. Zo staat in de linker kolom kort en overzichtelijk waar het is, hoeveel uur het betreft en hoeveel je verdient. Inge: ‘Je kunt snel screenen of de functie je wat lijkt en of je verder wilt lezen. Ook zie je gelijk hoe de verdere stappen zijn als je solliciteert. We hebben er hapklare blokken van gemaakt.’

AFAS-koppeling
Achter de schermen is de site gelinkt aan de AFAS-bedrijfssoftware. Van hieruit worden alle vacatures naar de site geüpload. De HRM afdeling van Markenheem heeft daarbij alle controle hoe deze dan op de website worden getoond. Daan Derksen van a&m impact: ‘Omdat AFAS daarvoor zelf eigenlijk geen uitgebreide opmaakmogelijkheden heeft, hebben we deze zelf aan het CMS toegevoegd. Met de bouwstenen die je nu hebt, kun je elke vacature compleet anders indelen.’
In vrijwel elke site of portaal die a&m impact voor zijn klanten ontwikkelt, is zo’n flexibele AFAS vrij eenvoudig in te bouwen. Dat gaat via een ontwikkelde koppeling. Daan: ‘Wanneer vervolgens iets binnen AFAS verandert, verandert dat in het portaal of de site automatisch mee.’
Ook Inge is blij met die directe koppeling: ‘De gegevens van de mensen die bij ons solliciteren, staan al gelijk goed in het systeem genoteerd. Dat maakt de opvolging vanuit personeelszaken ook een stuk makkelijker.’

Eigentijds, gebruiksvriendelijk en verhalend
Ook de vormgeving werd in een eigentijds jasje gestoken, net als die van de corporate website. Inge: ‘De opmaak daarvan is nu veel toegankelijker en er staan meer foto’s en ervaringsverhalen op. De inhoud is verder vrij basic. Er staat wat Markenheem doet, wat het aanbod is en je kunt je direct inschrijven voor huurappartementen, zodat je in ons systeem komt te staan.’
Ook is er een goed werkende zoekfunctie toegevoegd. Inge: ‘Voorheen hadden we wel een zoekbalkje. Toen kwam je overal terecht, maar niet waar je wou. Het is nu heel gebruiksvriendelijk en puur gericht op cliënten en mantelzorgers – vaak de kinderen die voor hun ouders voor het eerst naar passende zorg gaan zoeken.. Tenslotte is alles nu ook veel beter te bekijken op mobiel en tablet.’

Co-creatie voor online herkenbaarheid
Om beide sites zo goed mogelijk op de nieuwe huisstijl af te stemmen, werkte a&m impact nauw samen met communicatiebureau Profilers uit Doetinchem, die de huisstijlcampagne voor Markenheem coördineerde. Daan: ‘Zo zijn we samen tot een online vertaling van dat ontwerp gekomen. Dat sluit nu mooi aan op alle offline communicatie van Markenheem. We gaven de mensen van Profilers ook een eigen toegang tot het Craft CMS, de beheeromgeving van beide sites, zodat ze alle huisstijlelementen daar direct in konden plaatsen. Dat beviel ze erg goed, want ik hoorde terug dat dit CMS een van de prettigste was om mee te werken.’
Vlotte realisatie
Beide sites werden in een krappe 4 maanden ontwikkeld en online gezet. Vooral de AFAS-koppelingen wilde Markenheem vlot realiseren, zodat sollicitatieprocedures geen hinder ondervonden. Inge: ‘a&m impact wist alles goed en snel op de rit te krijgen. Je merkt daarin dat ze de zorg goed kennen, onze werkwijze snappen en ook weten hoe het bij ons achter de schermen gaat.. Binnenkort gaan we weer met ze om tafel voor ons nieuwe sociaal intranet. Dat is dan het 3e project in een half jaar. We houden graag de vaart erin!’
Meer weten?
Wil je meer weten over de achtergronden van dit project of ook als zorgaanbieder een corporate of werken-bij website laten maken? Vul dan onderstaand formulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op!