Naar inhoud

Lancering nieuwe website onderwijstak Altra en Horizon

Hoe vind je in een woud aan scholen het juiste onderwijs voor je kind? Altra en Horizon, allebei organisaties die zowel jeugdzorg als speciaal onderwijs bieden, bundelden hun expertises en lieten a&m impact een overzichtelijke website ontwikkelen. Met uitsluitend hun gezamenlijke aanbod scholen in de etalage, aangevuld met praktische informatie en ervaringsverhalen van enthousiaste leerlingen.

​Speciaal onderwijsaanbod

Altra en Horizon bestrijken elk een eigen gebied in Noord- en Zuid-Holland en hebben samen 34 scholen onder hun hoede. Dit zijn scholen binnen het basis- en voortgezet onderwijs die gericht zijn op speciaal onderwijs. Daarbij bieden ze in hun eigen regio ook jeugdhulp. Beide organisaties werkten al samen binnen de koepel iHUB, waaraan ook zorgverleners De Opvoedpoli en De Nieuwe kans deelnemen.

​Ondergesneeuwd

Priscilla Speijer, strategisch communicatieadviseur onderwijs bij Altra en Horizon: ’Voorheen hadden beide organisaties elk een eigen website met daarop zowel hun zorgaanbod als onderwijsaanbod. Maar we zagen dat het onderwijsgedeelte werd ondergesneeuwd door het onderdeel zorg. Dat kregen we ook van ouders en leerlingen terug, ze misten een onderwijservaring. Door middel van een nieuwe website wilden we dat daarom lostrekken. Op deze manier krijgen onze twee belangrijkste doelgroepen ook daadwerkelijk het gevoel dat ze met scholen te maken hebben. Zorg is er overigens nog wel, maar onder de motorkap.’

‘a&m impact kenden we al van de ontwikkeling van het iHub portaal, dus we vroegen hen of ze dit ook voor ons wilden oppakken.’

​Onderwijs met extra aandacht

‘Belangrijk was om met de site het speciaal onderwijs een positieve uitstraling te geven,’ benadrukt Priscilla. ‘Er hangt natuurlijk toch een bepaald label aan; zo heerst het beeld dat – heel plat gezegd - op het speciaal onderwijs alleen maar domme, kansloze jongeren zitten. Dat is niet zo. Wij geloven dat ieder kind talenten heeft, maar niet alle scholen hebben de tijd en mogelijkheden die te ontdekken en tot bloei te laten komen. Wij werken met kleinere klassen en hebben geduld. Veel geduld. Op de site zie je welke niveaus we aanbieden op welke locaties.’

Directe selectie

De site is vooral gericht op ouders en leerlingen die zich voor het eerst oriënteren op het aanbod speciaal onderwijs. De focus ligt op de zoekknoppen waar per provincie en regio scholen kunnen worden geselecteerd op opleidingsniveau. Verder geeft de site achtergrondinformatie over de aanpak van Altra/Horizon en ook leerlingen komen aan bod die in video of tekst vertellen over hun eigen schoolervaringen. ‘Het ontwerp is recht door zee en zonder te veel poespas voor ouders en leerlingen. Dat houdt het overzichtelijk.’

​Intuïtief CMS

Op de website hebben alle scholen hun eigen stukje met informatie en ze houden dat zelf up-to date. Priscilla: ‘Alle scholen hebben de verantwoordelijkheid over hun eigen deel. Het gaat om 34 organisaties, dus als wij vanuit communicatie dat voor iedereen moeten bijhouden, dan zou dat een complete dagtaak worden. Gelukkig zit er een eenvoudig CMS achter waarop elke school met een eigen wachtwoord inlogt en waarin ze afgeschermd van andere scholen de eigen informatie kunnen bewerken.’


​Koppeling intranet portaal

Priscilla en haar collega’s hebben de site verder vervolmaakt met achtergrondinformatie en sprekende foto’s en video’s. ‘Het is voor ons en de scholen allemaal makkelijk bij te houden. Er zit een CMS achter dat lijkt op het werken met het sociaal intranet dat a&m impact voor iHUB ontwikkelde. Dat is heel intuïtief. Kun je daarmee overweg, dan is het bijhouden van de site beslist niet moeilijk. Verder zorgt die opzet ervoor dat we straks makkelijk informatie van onze website aan het iHub portaal kunnen koppelen.’

Geen overkill

Haar enthousiasme over het resultaat deelt Priscilla met de deelnemende scholen. ‘Ze zijn zeker blij met hun nieuwe digitale presentatie. Nu is het allemaal veel overzichtelijker en we bedelven onze bezoekers ook niet met een overkill aan informatie. Er is een mooie balans. Scholen stimuleren het verkeer naar de website door nieuws, agenda-items en nieuwsbrieven te delen op de website. Via linkjes in apps informeren ze dan ouders dat er iets lezenswaardig voor ze klaar staat. Overigens bezoeken ouders met name de site in de fase dat ze op zoek zijn naar een geschikte school. Daarom moet juist die eerste indruk goed zijn. a&m impact heeft dat uitgangspunt uitstekend weten om te zetten naar een mooi product.

Meer informatie over dit project, wil je ook een website laten ontwikkelen of treed je graag in contact met Priscilla? Stuur mij een bericht via LinkedIn, bel 0314 368 160 of kijk op https://www.am-impact.nl/

Cookie-instellingen

a&m impact maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.