Naar inhoud

Als je wilt weten of een website in zijn opzet is geslaagd, kun je eigenlijk het beste op of naast de stoel van je eindgebruiker zitten. Dat was precies hoe zorgorganisatie Elver dat aanpakte bij de vernieuwing van hun website. a&m impact zorgde voor de ontwikkeling en nam al deze bevindingen mee om de puntjes op de i te zetten.

Over Elver

Elver biedt in de regio Achterhoek, Arnhem en Laag-Soeren allerlei vormen van zorg aan mensen met een verstandelijke beperking. Dat strekt zich uit van een eigen behandelcentrum tot begeleid wonen, werken en andere vormen van dagbesteding. Omdat er sinds 2015 vrijwel niets aan de oude website was veranderd, werd het tijd voor een flinke digitale update.

Blanco beginnen

Ellen Dekker, communicatie adviseur bij Elver: ‘Op onze vorige site stond veel (verouderde) informatie. De indeling was op sommige plekken niet meer logisch en de zoekfunctie werkte niet optimaal. Verder willen we ook actiever naar buiten treden met ons aanbod. Ook gezien de krapper wordende arbeidsmarkt terwijl het aantal vacatures toeneemt. Dan moet je eigenlijk weer vanaf nul beginnen met de indeling en invulling.

Wireframes testdag

Voor Elver ontwikkelde a&m impact dan ook een compleet nieuwe opzet waarbij de focus kwam op drie pijlers: wonen, dagbesteding en het behandelcentrum. Dat werd gegoten in een nieuwe navigatiestructuur waarna voor elk onderdeel ‘wireframes’ werden opgezet; een soort prototypes. ‘We hebben deze wireframes vervolgens bij onze eindgebruikers getest. De testers waren onder andere vrijwilligers, leerlingen, bewoners, externen en toekomstige bewoners met hun ouders en verwanten. We keken samen met hen of wat wij en a&m impact hadden bedacht, ook in de praktijk klopte.’

Logisch zoeken en klikken

Een belangrijk onderdeel vormde het testen van de zoekstrategieën. ‘We hadden voor elke doelgroep een aantal vragen opgesteld en wij zaten ernaast om te zien hoe ze dat gingen aanpakken. Zo kregen ze bijvoorbeeld de opdracht ‘meld een bewoner aan’. We zagen dan meteen of we het handig hadden ingericht of juist niet. Want wat wij logisch vinden, is misschien niet zo vanzelfsprekend voor de doelgroep. We willen ze ook niet teveel laten scrollen: ze moeten in een paar muisklikken komen waar ze moeten zijn.’

Effectieve aanpassingen

Uit die dag kwamen dan ook hele relevante dingen. ‘Zo hadden wij de knop ‘zorgloket’ in eerste instantie bedacht om cliënten aan te melden. Maar de gebruikers konden dat daar helemaal niet uithalen en hadden liever iets gezien waar duidelijk ‘aanmelden’ op stond. Voor deelnemers die op zoek zijn naar werk bleek het aanbod ook onder verschillende kopjes te zijn ondergebracht. Dat moest eenduidiger. Dat soort dingen hebben dus samen met a&m impact opgepakt en verwerkt in de navigatiestructuur.’

Content updaten

Ondertussen spitte Ellen en haar collega’s ook alle content van de oude website door. ‘We hebben gekeken wat nog relevant was, selecteerden wat verwijderd kon worden en we bekeken ook welke zoekwoorden en termen relevant zouden zijn. Ook hadden we een hele analyse van welke delen van de website wel en niet werden bekeken. Bij collega’s uit het veld van wie we informatie op onze site delen, gingen we na of hun content nog klopte. Op basis van de aanpassingen die we toen terugkregen, hebben we de nieuwe gegevens ingevoerd of teksten herschreven.’

Iedereen betrokken

Uiteindelijk ontwikkelde a&m impact er een eigentijds grafisch ontwerp bij in de huisstijl van Elver. ‘We vinden het echt supermooi geworden en het past ook helemaal bij de huidige trends in webdesign. We ontvangen dan ook alleen maar positieve reacties. Ik denk dat dat mede komt omdat we iedereen bij het proces hebben betrokken. Aan het eind van het traject presenteerden we de laatste versie nog een keer aan collega’s uit verschillende organisatielagen en vroegen of ze nog wat misten. Daar kwamen wat kleine aanpassingen uit en toen konden we live.’

Zelf indelen

Ook de webbeheerders zelf zijn erg tevreden over de site. ‘We kunnen zelf de pagina’s tot op alineaniveau indelen via blokken. Daardoor hebben we alle controle over hoe alles eruit komt te zien, en dat werkt erg prettig. Lukt ons iets toch niet, dan is het lijntje naar a&m impact gelukkig kort. Voor de vacaturepagina is er bovendien ook een automatische import uit Zorgselect, dus dat is altijd up-to date.’

Website 100% van nu

Tenslotte past de sitevernieuwing helemaal bij de transitie waar Elver middenin zit. ‘We zijn momenteel druk bezig met allerlei nieuwbouw en het toekomstbestendig maken van onze faciliteiten en woningen. Binnen nu en 10 jaar wordt 80% van de huidige bebouwing vervangen door nieuwbouw. De nieuwe website ondersteunt dat niet alleen met heldere en kloppende informatie, maar ook in uitstraling. Als mensen iets over de nieuwbouw lezen en via onze site meer willen weten, krijgen ze meteen een goede indruk van wie we zijn, wat we doen en waar we voor staan.‘

Meer informatie over dit project of meer weten over de aanpak van a&m impact? Neem dan contact op met Tom Dellepoort via 0314- 368 160.

Cookie-instellingen

a&m impact maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.