Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Frisse uitstraling nieuwe website zet Zorggroep Achterhoek op de kaart

Zorggroep Achterhoek maakt momenteel een flinke groei door. Niet alleen in woon- en werklocaties, maar ook in een groter zorgaanbod en een toenemend aantal vacatures. Dat is allemaal terug te vinden op de nieuwe website, die a&m impact in een kort tijdsbestek wist te realiseren. ‘Het mocht allemaal wel wat volwassener, kleuriger en aansprekender, dat is fantastisch gelukt!’

Over Zorggroep Achterhoek

Zorggroep Achterhoek is een jonge organisatie die in de regio’s Doetinchem, Apeldoorn en Zutphen een uitgebreid zorgaanbod biedt voor iedereen met een licht verstandelijke beperking of met psychiatrische problematiek. Denk daarbij ambulante begeleiding, dagbesteding, begeleid wonen en behandeling. Alle dienstverlening is er op gericht de zelfredzaamheid en ontplooiing van de cliënt te stimuleren.

Verouderd visitekaartje aanpakken

Met de groei van afgelopen jaren moest ook alle communicatie van Zorggroep Achterhoek mee veranderen. De website aanpassen stond daarbij hoog op het prioriteitenlijstje. ‘Dat was ook hard nodig,’ vertelt Alexandra Deijnen, communicatiemedewerker bij Zorggroep Achterhoek. ‘We hebben met meerdere, complexe doelgroepen te maken en de zorg die we bieden is heel divers. Onze oude online pagina’s sloten daar qua content en gebruiksvriendelijkheid niet goed meer op aan.’

Goede indruk bij verkennende gesprekken

Alexandra kende Tom Dellepoort van a&m impact persoonlijk en had wel een idee wat hij mogelijk voor de Zorggroep Achterhoek kon betekenen. ‘Het eerste oriënterende gesprek met a&m impact voelde ook heel goed. Ze konden zeker een oplossing bieden voor onze wensen. De zorg is best een lastige branche, maar ze snapten meteen waar we het over hadden. En niet onbelangrijk voor ons, ze kon aanbieden dat wij wat betreft beheer altijd in controle bleven. Dat was een grote pré.’

Communicatie aanpassen aan doelgroep

Bij de ontwikkeling ging vooral de aandacht uit naar de verschillende navigatiepaden. Voor elke doelgroep is er op de site nu een aparte route met elk een eigen tone of voice. ‘Er is niet alleen een ingang voor de cliënten die we zorg bieden, maar ook een voor de stakeholders en een derde voor verwanten. Daardoor voelt iedereen zich aangesproken en kan ook makkelijker de inhoud vinden die voor hem of haar belangrijk is.’

Doelgroepen aanspreken

Die aparte benadering wilde Zorggroep Achterhoek heel bewust invoeren omdat ze hun digitale bezoekers niet wilden overladen met informatie en tekst, maar het gebruiksvriendelijk wilden houden. ‘Cliënten willen bijvoorbeeld vooral weten hoe de zorg eruit ziet, of een goede indruk krijgen van een woonplek. Voor stakeholders presenteer je in feite hetzelfde zorgaanbod, maar leg je het accent op andere relevante informatie. Zo zijn verwijzers natuurlijk meer geïnteresseerd in de zorgaanpak en gehanteerde kwaliteitssystemen en willen ze snel bij de contactgegevens voor de aanmeldingen.’

Tekst vervangen door beeld

Vanuit deze benadering is er voor cliënten ook meer gebruik gemaakt van beeld. ‘Cliënten vinden teksten lezen lastig, vooral als ze lang zijn. Daarom hebben we op hun deel allerlei widgets toegevoegd met video’s en visuele ondersteuning. Dat spreekt die groep veel meer aan. We zien dat website nu beter wordt bezocht wordt en in de feedback die we terugkrijgen horen we ook dat onze cliënten alles een stuk makkelijker kunnen vinden en vooral de video’s bekijken. Voor verwijzers en stakeholders hoef je dat soort aspecten weer minder toe te voegen.’

Aparte werken-bij website

Zorggroep Achterhoek voegde werkzoekenden als vierde doelgroep toe en zo ontstond ook de wens voor een aparte werken-bij website. ‘Overal in de zorg staan veel vacatures open en ook wij hebben nieuwe locaties geopend waar we nieuwe medewerkers voor nodig hebben. In dit werken-bij deel kunnen we belangstellenden heel gericht aanspreken en voorzien van alle relevante informatie. We zijn een jonge organisatie en zo willen we ons ook presenteren, met de nadruk op vitaliteit en flexibiliteit. Nu kunnen we ons veel beter onderscheiden.’

Efficiency in sollicitatieprocedure

a&m impact maakte hierin ook een koppeling met Zorgselect, de grote regionale vacaturebank voor zorg in Oost-Nederland. Zie je nu een vacature die je aanspreekt en je klikt op de sollicitatiebutton, dan komt je aanmelding automatisch in dat systeem terecht en pakt personeelszaken dat verder op. ‘Eerst kwamen de sollicitaties via onze mail binnen en ging de afhandeling handmatig, dat kostte best veel tijd. Ook stonden we eerder niet op Zorgselect. Nu we tussen de andere zorgorganisaties staan, worden we veel beter gezien en vaker in overweging genomen als potentiële werkplek.’

Zelf aan de knoppen

Alexandra kan nu ook zelf bepalen hoe beide sites worden gevuld. ‘In de zorg verandert er elke keer wel wat aan regelgeving of er is een belangrijk nieuwsitem. Erg fijn om dat nu allemaal zelf te kunnen toevoegen en vormgeven. Omdat beide sites technisch klaar zijn, kunnen we ons nu ook gaan focussen op het vermarkten van het geheel. Welke video’s gaan we toevoegen in ons content management systeem (cms), wat voor blogs gaan we schrijven en op welke sociale kanalen gaan we ons presenteren. Dat soort zaken.’

Vlotte doorloop

Zorggroep Achterhoek is verder blij dat de samenwerking met a&m impact zo goed uit de verf is gekomen. ‘Ze haakten eigenlijk precies op het juiste moment aan; wij waren aan het groeien en zij wisten daarin vlot mee te schakelen. Het team luistert heel goed naar je wensen en door hun ervaring in de zorgsector doorgronden ze snel welke kant je op wilt. We wilden ook nog snel opleveren en in een krap half jaar heeft a&m impact twee websites weten te realiseren die precies zijn zoals we in de ideevorming hadden bedacht. We vinden dat een topprestatie!’

De nieuwe site van De Zorggroep Achterhoek is te vinden op www.zorggroepachterhoek.nl. Het werken-bij deel betreft werkenbij.zorggroepachterhoek.nl.

© 2024 a&m impact