Zijn hele leven bestaat uit het tegenovergestelde van digitale communicatie: dagvoorzitter Sjoerd Weikamp is namelijk een echte evenementenman. Met zijn bedrijf is hij de spil in de Nederlandse wereld van live communicatie en eventmarketing en begeeft hij zich op evenementen van bekende merken, bedrijven en organisaties. Alles in zijn leven draait dus om contact tussen mensen. Met humor, interactie en ad-rem-heid laat hij ons allen zien dat ook de toekomst van digitale communicatie begint en eindigt bij intermenselijk gedrag. Of sterker nog: het begint bij de wijze lessen uit het dierenrijk....
Neem een kijkje in de toolbox van de ontwerper en ga zelf aan de slag met een aantal ontwerpende technieken om plezier, inspiratie en draagvlak in verandertrajecten te brengen.
Verandering is vaak spannend. Hoe pak je innovatie aan en hoe krijg je iedereen mee? In deze workshop van Maartje Huinink, eigenaar van MDesignThinking, leer je hoe het denken en doen als een ontwerper je kan helpen om mensen, inzichten en ideeën te verbinden. Zodoende ontstaat er draagvlak voor innovatie. Je leert creatieve technieken toepassen om je project een inspirerende en motiverende kickstart te geven waar jouw collega’s graag aan mee willen doen.
Deze workshop is interessant voor iedereen die in of aan projecten werkt, met verandering bezig is of zoekt naar manieren om collega’s te betrekken en te enthousiasmeren om met je mee te doen.
In deze workshop gaan we aan de slag in kleine groepjes, daarom is er plek voor maximaal 48 personen. Zie je deze sessie er niet meer tussenstaan op het aanmeldformulier, dan betekent dat dat de sessie vol zit.
Wist je dat bijna een kwart van de Nederlanders een vorm van een beperking heeft? Dat zijn vier miljoen mensen die dagelijks hulp en ondersteuning nodig hebben bij het gebruik van digitale middelen, websites of apps. Oplossingen voor iedereen toegankelijk maken, blijkt echter makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe complex toegankelijkheid is, weet ook Bartiméus. Voor deze zorgorganisatie voor slechtzienden en blinden staat toegankelijkheid aan de basis van alles wat zij doen. Toch liepen ook zij tegen verbeterpunten aan toen zij het nieuwe sociaal intranet lanceerden onder medewerkers.
In deze sessie vertellen Sabine van Wanrooy (Adviseur Online Communicatie) van Bartiméus en Wouter Lenssen (Business Consultant) van Accessibility je alles over digitale toegankelijkheid. Waarom is het relevant? Welke wetten en regels moet je volgen? Wat kun je zelf al doen? Bewustwording en intrinsieke motivatie zijn daarbij heel belangrijk. Aan de hand van sprekende voorbeelden laten zij zien hoe zij dat binnen hun organisatie hebben aangepakt. Daarnaast delen zij ook 10 quick wins, waardoor jij de volgende dag al aan de slag kunt om jouw website of sociaal portaal digitaal toegankelijker te maken.
Hoe ervaren sollicitanten de sollicitatieprocedure wanneer ze bij jouw organisatie op een vacature reageren? En wat vinden jouw collega’s van hun ‘reis’ als medewerker? Onder begeleiding van Kayra Verweij (Employee Value Proposition Specialist) en Michiel Martens (Meest Invloedrijke Recruitment Marketeer van het jaar) van De Selectie ga jij aan de slag met de totale Employee Journey.
Samen gaan we kijken naar de reis van werkzoekenden: van sollicitant tot ambassadeur. Hoe ervaren zij deze reis? Wat trekt hen aan? Welke drempels komen zij tegen? En als ze eenmaal zijn aangenomen: worden gestelde verwachtingen waargemaakt? Het gaat namelijk niet alleen om het vinden van nieuwe mensen, maar ook om het binden van deze mensen aan jouw organisatie. Tevreden medewerkers staan aan de basis van een succesvolle organisatie.
Met ambassadeurs binnen je organisatie wordt het makkelijker om de juiste mensen te vinden wanneer er vacatures zijn en op deze krappe arbeidsmarkt hebben we iedereen keihard nodig. Teamwork is daarin essentieel voor het succes. Tijdens deze sessie bundelen we de krachten en creëren we met Marketing, Communicatie en Recruitment de ideale Employee Journey: van sollicitant naar ambassadeur!
Hoe hangt in jouw organisatie de vlag erbij als het gaat om werken en samenwerken? Het moge duidelijk zijn dat het werklandschap sinds 2020 drastisch is veranderd. We hebben allemaal kunnen proeven van op afstand werken. Voor sommige mensen smaakte dit naar meer, voor andere werd het juist duidelijk dat zij (minstens een paar dagen) terug naar kantoor wilden. Hoe vind je daarin een middenweg waar iedereen het beste bij gedijt?
In deze sessie gaan Christiaan Lustig en Richard Wiegers in op hoe je praktische werkafspraken maakt om, voor jezelf en met je collega's, effectiever en efficiënter (samen) te werken, ook met digitale middelen als je intranet of Microsoft 365. Dat doen zij aan de hand van een praktisch 'framework' met 3 niveaus:
- De persoonlijke gebruiksaanwijzing waarin je als medewerker expliciet maakt wie je bent, wat je nodig hebt om je beste werk te kunnen doen en je zo het beste bijdraagt aan het teamdoel.
- De teamovereenkomst waarin teams of afdelingen samen onder meer afspreken wat ze moeten doen, hoe ze willen communiceren en samenwerken, en hoe ze oog houden voor elkaars welzijn.
- Het organisatiehandboek waarin organisaties vastleggen waartoe ze bestaan, hoe ze hun klanten bedienen en hoe medewerkers en teams binnen dat kader kunnen floreren.
Tijdens deze interactieve sessies zet je zelf de eerste stappen met het invullen van een persoonlijke gebruiksaanwijzing en (indien je met collega’s bent) het begin van een teamovereenkomst. Zo heb je meteen concrete handvatten om de volgende werkdag toe te passen.
Het anders vormgeven van de zorg is momenteel een belangrijk onderwerp; overal is er een tekort aan personeel en vacatures zijn soms lastig te vervullen. Bij gehandicaptenzorgorganisatie Vanboeijen is dat niet anders. Daarom zetten zij de komende jaren extra sterk in op twee kanslijnen: het gebruik van (bewezen) zorginnovaties en het inzetten en versterken van het eigen netwerk van de bewoner of cliënt. Een van de digitale innovaties die daaraan bijdraagt, is het net vernieuwde sociaal intranet.
In deze sessie vertelt Han Buruma, projectleider bij Vanboeijen, over het doel van het intranet. Door belangrijke informatie beschikbaar te maken, communicatie tussen medewerkers te bevorderen en andere applicaties die veel gebruikt worden te integreren, wil Vanboeijen het dagelijks proces van zorgverlening te ondersteunen en waar mogelijk efficiënter te maken. Bovendien kunnen cliënten, verwanten maar ook vrijwilligers die dat willen, gebruikmaken van dit platform, wat bijdraagt aan het versterken van het eigen netwerk.
Daarnaast gaat Han ook in op de ervaring van Vanboeijen met andere digitale middelen, zoals DigiContact en spraakgestuurd rapporteren. Hoe zet je als organisatie slimme (digitale) innovaties in? Daarover gaat hij graag met jou in gesprek om elkaar te inspireren in het anders kijken, denken en doen.
Het creëren van een positieve ervaring voor je doelgroepen gedurende elke fase van de online klantreis is heel belangrijk. Maar hoe pak je dat goed aan? Nino Uijting en Niels Berendsen nemen je tijdens deze sessie mee langs alle stappen. Zo leer je:
- Verdieping in relevante theorieën die essentieel zijn voor het in kaart brengen, optimaliseren en analyseren van de (online) klantreis.
- Het uitwerken van de (online) klantreis voor specifieke campagnes.
- Concrete praktijkvoorbeelden en strategieën.
Ontdek hoe een positieve ervaring bij je doelgroep kan leiden tot een verhoogd rendement op je marketing- en communicatie-inspanningen, een verbeterde klantervaring en een grotere klanttevredenheid. In deze sessie ga je niet alleen in op de theorie, maar worden ook concrete voorbeelden en praktische strategieën gedeeld waarmee je direct aan de slag kunt binnen je organisatie.
Communicatie met cliënten en verwanten is hot topic. Goede communicatie tussen cliënten, hun verwanten en de organisatie is belangrijk voor het leveren en ontvangen van passende ondersteuning. En cliënten die goed geïnformeerd zijn, kunnen beter regie voeren op hun eigen leven. Bij veel zorgorganisatie speelt de vraag hoe ze hiermee kunnen beginnen en hoe ze het kunnen vormgeven. Tom Dellepoort van a&m impact neemt jullie graag mee in de vraagstukken die spelen bij zorgorganisaties en welke (digitale) ontwikkelingen er zijn, zoals wat wil je met wie communiceren, wie van de familie moet erbij betrokken worden en wie krijgt er welke rechten. Je loopt de sessie uit met inzichten van collega-zorgorganisaties en je bent op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
Eindelijk is het zover: na een lang en zorgvuldig ontwerpproces wordt het nieuwe intranet gelanceerd. In het begin is iedereen enthousiast, maar het gebruik onder medewerkers neemt daarna steeds verder af. Nieuws wordt minder goed gelezen en de activiteit in communities valt snel stil. Herkenbaar?
Goed gebruik van een sociaal intranet is voor veel organisaties een uitdaging. Voor zorgorganisaties helemaal vanwege het grote aantal collega’s dat niet op kantoor zit maar voornamelijk aan het bed staat. Zij maken minder gebruik van het sociaal intranet omdat ze door hoge werkdruk geen tijd hebben, minder makkelijk toegang hebben tot het intranet en, in sommige gevallen, minder affiniteit hebben met digitale tools.
Hoe zorg je ervoor dat collega’s het intranet WEL blijven gebruiken? Dat vertelt Peter Haan je in deze sessie. Hij leert je onder andere:
- Wat is het juiste gebruik van jouw intranet?
- Wat zijn de factoren die zorgen voor gebruik?
- Hoe ontwikkel je een adoptiestrategie?
- Hoe zet je content effectief in voor activatie?
- Hoe activeer jij jouw collega’s om te participeren op intranet?
Wil jij het gebruik van je intranet verhogen en ben je op zoek naar praktische handvatten om daar direct mee aan de slag te gaan? Volg dan deze sessie!
Nu de samenleving sneller verandert dan ooit, krijg je als organisatie te maken met heel wat uitdagingen. Denk aan: krapte op de arbeidsmarkt, vergrijzing, een veranderende zorgvraag, digitalisering, technologische ontwikkelingen… Toch kan het door de druk op de zorg lastig zijn om los te komen uit de waan van de dag. Maar wist je dat toekomstdenken je juist kan helpen om nu slimmere keuzes te maken?
In deze interactieve workshop, gegeven door Maartje Huinink (eigenaar MDesignThinking) en Marysa Vos (Toekomststrateeg) maak je kennis met de basis van langetermijndenken en leer je koersen naar verschillende toekomstscenario’s waarin je graag zou willen leven. Stap in een tijdmachine en transporteer jezelf naar het jaar 2040. Hoe ziet de zorgsector er dan uit? Laat je inspireren door relevante innovaties en markttrends en ga zelf aan de slag met een toekomstscenario voor de zorg.
Met elke keuze die je maakt, kies jij (on)bewust voor een bepaalde toekomst. Of dit nou wenselijk is of niet. Deze workshop is vooral interessant voor mensen die in hun dagelijkse werk met beleid, strategie en innovatie bezig zijn. Maar ook voor mensen die wat meer met het ’nu’ bezig zijn in hun werk kan het inspirerend zijn om te leren verder vooruit te kijken.
In deze workshop gaan we aan de slag in kleine groepjes, daarom is er plek voor maximaal 48 personen. Zie je deze sessie er niet meer tussenstaan op het aanmeldformulier, dan betekent dat dat de sessie vol zit.
Dit is het dan!
Hopelijk heb je met veel interesse het complete programma gelezen, zijn er sessies die je aanspreken en hebben we je enthousiast gemaakt om deel te nemen aan de interactieve kennisdag dinsdagmiddag 14 mei in Burgers' Zoo!
Aanmelden voor de editie van onze kennisdag kon tot en met 7 mei en is helaas niet meer mogelijk.