Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Het complete programma tijdens de kennisdag 2022

Dagvoorzitter Rutger Mollee

Dagvoorzitter, presentator en Speld-comedian Rutger Mollee leidt ons door het programma en gaat tevens het gesprek met deelnemers aan. Met flair, haast kwajongensachtig en met veel vaart schakelt hij als dagvoorzitter tussen verschillende sprekers; bijzaak en hoofdzaak; oppervlakte en essentie.

Implementatie intranet AxionContinu door Joost Helbo

Hoe zette zorgorganisatie AxionContinu met haar 2200 medewerkers een compleet nieuwe werkplek incl. sociaal intranet in? Joost Helbo, nauw betrokken bij dit project, vertelt je de do's & don'ts. De sessie gaat niet over de techniek of het product. De sessie gaat wél over waarom dit project begin 2021 is uitgeroepen tot een van de 5 beste projecten van 2020. Wat was de vraag van AxionContinu? Hoe is dat aangepakt? Welke dilemma’s kwamen we als project tegen in de praktijk? Hoe is dat opgelost? Wat liep volgens verwachting en wat vooral niet? Je gaat de deur uit met een praktisch beeld bij een dergelijke implementatie én een rijtje tips om zelf toe te passen in je eigen implementatieproject. Handig!

Over Joost Helbo | Interaxy


Joost Helbo is organisatiedeskundige en vanuit die hoedanigheid project- en programmamanager. Hij is 20 jaar actief geweest in het adviesvak en heeft zich de laatste jaren toegelegd op het implementeren van (meestal complexe, vaak ICT-gerelateerde) projecten bij zorginstellingen. Hij heeft met zijn bedrijf Interaxy een aanpak die volgens hem leidt tot ‘gewoon goede implementaties’. Interaxy is een netwerkorganisatie waaronder een groep zelfstandig professionals meewerken aan dit doel.

Adoptie van intranet; niet push maar pull door Christiaan Lustig

Als de adoptie van je digitale werkomgeving moeilijk is, dan heb je het platform niet op de juiste manier ingericht. Een beste uitspraak, maar Christiaan Lustig legt je in deze sessie graag uit wat hij er precies mee bedoelt én hoe je het anders kan aanpakken. Want: hoe voorkom je dat je jouw platform bij medewerkers naar binnen duwt (push), en zorg je dat het platform jouw collega's juist aantrekt (pull)? Aan de hand van voorbeelden van zorg-, overheids-, non-profit- en andere organisaties, leert Christiaan je meer over het doel bepalen van jouw intranet, wat medewerkers écht nodig hebben en hoe je balanceert tussen interne digitale communicatie, dienstverlening en samenwerking.

Over Christiaan Lustig


Christiaan W. Lustig is onafhankelijk adviseur op het gebied van interne digitale communicatie, dienstverlening en samenwerking. Hij ondersteunt organisaties rond digital employee experience, hybride (samen)werken, intranet en de digitale werkomgeving. Hij is coauteur van het boek ‘Digital employee experience: met je medewerker voorop richting een menselijke digitale werkomgeving’ en publiceert en spreekt regelmatig in binnen- en buitenland. De afgelopen jaren werkte Christiaan voor zorgorganisaties als Lister, Slachtofferhulp Nederland en het Jessa Ziekenhuis.

​​Workshop: Customer Journey Mappen door Maartje Huinink

De wensen en behoeften van de doelgroep zijn voor iedere organisatie belangrijk, maar vooral in de zorg waar de mens nog meer centraal staat. De Customer Journey tool, een veelgebruikte techniek in design thinking, kan je helpen de behoefte van de eindgebruiker in kaart brengen en een nieuwe ervaring van de klantreis te ontwerpen. In deze energieke en creatieve workshop van Maartje Huinink leer je er alles over én ga je direct met deze tool aan de slag. Zo leer je o.a. een emotiecurve tekenen, interviewtechnieken en brainstormen volgens de crazy-4 techniek. Na de sessie nog niet uitgeleerd? Met de handige toolkit die je meekrijgt kun je de volgende werkdag nog starten met de Customer Journey van jouw organisatie.

Over Maartje Huinink | MDesignThinking


Maartje Huinink is Design Thinker. In 2007 studeerde ze af als Industrieel Ontwerper aan de TU Delft. Daar kreeg ze de principes van Design Thinking met de paplepel ingegoten. In de 12 jaren die volgden paste ze de principes toe als design research consultant en in verschillende rollen in corporate organisaties. In 2018 begon ze haar eigen bureau MDesignThinking. Met een helder proces en door toepassing van Design Thinking principes werkt ze met klanten uit uiteenlopende branches aan het ontwerpen van nieuwe producten, diensten en ervaringen. Zo introduceerde ze bijvoorbeeld Design Thinking als innovatiemethode bij Sensire.

ambitieuze corporate online campagnes; hoe doet 's Heeren Loo dat? door Sandra Teijgeler & Gerard Klein

In Nederland heeft 1 op de 17 mensen een Licht Verstandelijke Beperking (LVB). Best een aantal of niet? Veel mensen zijn zich daar echter helemaal niet van bewust, omdat een LVB niet altijd even goed te herkennen is. Wat kunnen we daar aan doen, dachten ze bij ‘s Heeren Loo. Dat werd een bewustwordingscampagne gevuld met verhalen van mensen met een Lichte Verstandelijk Beperking (LVB). In deze sessie nemen Sandra Teijgeler, corporate communicatieadviseur, en Gerard Klein, adviseur online communicatie, je mee door het hele proces van deze ambitieuze corporate online campagne. Ze vertellen je hoe zij dat hebben aangepakt, welke dingen zij hebben geleerd en wat de resultaten zijn. Ook werpen zij al een blik op de toekomst en hoe de opzet van deze campagnepagina breder ingezet kan worden.

Over Sandra Teijgeler & Gerard Klein | 's Heeren Loo


Sandra Teijgeler werkt bij ’s Heeren Loo als Strategisch Corporate Communicatieadviseur. Zij houdt zich bezig met de communicatiestrategie van ’s Heeren Loo voor zowel interne als externe communicatie. Sandra is 12 jaar werkzaam geweest als zelfstandig marketing- en communicatieadviseur. Met projecten bij o.a. Zorgverzekeraar VGZ, Nationale Nederlanden, Ohra, Rijnstate Ziekenhuis, Huisartsopleiding Nederland.

Gerard Klein is Adviseur online en Productowner bij ’s Heeren Loo. Hij houdt zich bezig met de doorontwikkeling van de digitale werkomgeving, de website en de inzet van al die kanalen voor de interne en externe communicatie. Gerard heeft ervaring opgedaan bij vele grote en kleinere organisaties met online en webtrajecten.

Privacy, AVG en Wet Digitale Overheid door Leonie Ouwersloot & Jelmer Brouwer

In deze informatieve sessie nemen Leonie Ouwersloot en Jelmer Brouwer je mee in de wondere wereld van privacyrecht en bespreken zij de nieuwste ontwikkelingen in relevante wetgeving. Daarbij zoomen ze in op het gebruik van persoonsgegevens van werknemers door werkgevers, onder meer via intranet. Want wat mag er nou precies wel en wat mag er juist niet? Waar moet je allemaal aan denken in de praktijk? Leonie en Jelmer leggen het je allemaal uit. Verder staan zij uitgebreid stil bij de Wet Digitale Overheid, die ook van toepassing zal zijn voor zorginstellingen. Wat houdt deze WDO precies en wat gaan de praktische implicaties zijn voor jouw organisatie? Na deze sessie weet je het!

Over Leonie Ouwersloot & Jelmer Brouwer | JPR Advocaten


Leonie Ouwersloot en Jelmer Brouwer zijn advocaat bij JPR Advocaten. Zij zijn onderdeel van het Team IE, ICT en Privacy. Leonie is gespecialiseerd in privacyrecht en arbeidsrecht, Jelmer is gespecialiseerd in ICT-recht met een bijzondere voorliefde voor ICT-contracten.

Aan de slag met online vindbaarheid door Coen Jansen

SEO? Wij horen je denken… daar moet ik wat mee. Dat lijkt ons nou ook een goed idee! We krijgen wekelijks vragen hierover, dus waarom geen sessie hierover tijdens deze kennisdag? Coen Jansen van APC | Achterhoek Performance Center is SEO & Content Marketeer en vertelt je de ins- en outs, tips & tricks. Hij neemt jullie daarom graag hands-on mee in zoekmachine optimalisatie ook wel SEO genoemd. Na deze sessie kan je met enkele praktische tips direct aan de slag om op je websites de online vindbaarheid van jouw organisatie te optimaliseren.

Digitale toegankelijkheid door Iacobien Riezebosch

Wist je dat 10 tot 25% van de mensen één of meerdere functiebeperkingen heeft? Het is belangrijk én wettelijk verplicht dat digitale informatie en diensten van jouw organisatie toegankelijk zijn voor iedereen, ook voor mensen met een functiebeperking zoals blindheid, cognitieve of motorische beperking. Alleen dan kan iedereen zelfstandig van jouw diensten gebruik maken. Het is misschien moeilijk om voor te stellen waar mensen met functiebeperkingen online tegenaan lopen. Daarom laat Iacobien Riezebosch je aan de hand van concrete voorbeelden uit de zorg je zelf ervaren hoe dat is. Je krijgt concrete adviezen en tips over welke stappen jij kunt zetten om de toegankelijkheid van de digitale informatie en diensten te verbeteren.

Over Iacobien Riezenbosch | Firm Ground


Iacobien Riezebosch werkt al 20 jaar op het gebied van digitale toegankelijkheid. Zij heeft zowel ervaring met het verbeteren van de toegankelijkheid van teksten, vormgeving en techniek als met wat in het proces en de organisatie nodig is om (blijvend) tot een goede website te komen. Ze schreef diverse publicaties over digitale toegankelijk en spreekt op nationale en internationale congressen. Daarnaast is Iacobien is medeoprichter van Firm Ground, het fullservicebureau voor digitale toegankelijkheid. Firm Ground ondersteunt organisaties bij het krijgen van grip op de kwaliteit en organisatie van websites met trainingen, onderzoek, advies en software. Dat doen zij ondertussen al bij meer dan 100 organisaties, waaronder ziekenhuizen, zorgverzekeraars en overheidsorganisaties. Firm Ground was bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van de CoronaMelder-app.

Workshop: Duik in je doelgroep door Maartje Huinink

Cliënten, patiënten, verwanten, medewerkers, leden; nogal een behoorlijk aantal verschillende doelgroepen die je als zorgorganisatie wil bedienen. Hoe benader je hen nou allemaal het beste? Maartje Huinink kan je er van alles over vertellen. Daarom geeft ze deze middag maar liefst twee sessies. Dat niet alleen, ze kan je de beste technieken ook meteen aanleren! In deze interactieve en creatieve workshop neemt Maartje je mee langs verschillende design thinking tools zoals doelgroep piramide, customer profile en persona’s. Aan de hand van aansprekende voorbeelden, o.a. een project bij Sensire, leer je snel inzicht krijgen in wie je doelgroep is en hoe je vanuit daar persona’s ontwikkelt. Het mooiste? Na deze workshop krijg je een toolkit mee, waardoor je de volgende dag nog aan de slag kan om jouw doelgroepen in kaart te brengen.

IT en communicatie; een gouden combi bij een digitale werkplek? door Hans Knibbe & Tamara van der Wind

In deze sessie nemen Hans Knibbe, ICT Architect en Technisch Projectmanager, en Tamara van der Wind, Content- en Community Manager van iHUB, je mee in de ontwikkeling van het sociaal portaal. Dit portaal staat centraal als dé nieuwe digitale werkplek binnen deze grote en complexe organisatie. Waar het zwaartepunt eerst lag bij de techniek, heeft communicatie inmiddels de overhand genomen. Hoe hebben zij dit project aangevlogen en hoe staat het er nu voor? Hoe hebben zij hierin de samenwerking gevonden, voor welke uitdagingen kwamen ze te staan en hoe optimaliseren zij het portaal voortdurend? Allemaal vragen waar Hans en Tamara in hun sessie het antwoord op gaan geven.

iHUB is een organisatie waar jeugdzorg, jeugd-ggz en speciaal onderwijs onder één dak worden vormgegeven. Figuurlijk, want in letterlijke zin bestaat iHUB uit vier ‘werkmaatschappijen’ met scholen en locaties (in totaal 60) verspreid over vier provincies. Drie jaar geleden werd deze iHUB opgericht en staat de teller op 2800 specialisten die verbonden zijn aan de organisatie.

© 2024 a&m impact