Geïnteresseerd?
Een cliëntenportaal is tegenwoordig haast onmisbaar voor iedere zorgorganisatie. Of het nu gaat om gehandicaptenzorg, ouderenzorg of een ander soort zorg, een cliëntenportaal kan een mooie investering zijn om de communicatie met je cliënten te verbeteren. Wat een cliëntenportaal precies is en wat je er allemaal mee kan, vertellen we je graag.
Wat is een cliëntenportaal?
Een cliëntenportaal is een beschermde, digitale omgeving, waarin de cliënt – en eventueel ook de wettelijk vertegenwoordiger – zijn of haar zorgdossier en andere relevante informatie kan bekijken. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om de communicatie, betrokkenheid en afstemming met de personen uit het sociaal netwerk van de cliënt te versterken.
Cliëntenportaal voor de zorg
Als zorginstelling wil je op een goede manier communiceren richting je cliënten. Daarnaast is het belangrijk om bij te dragen aan de zelfstandigheid van cliënten en hen zo veel mogelijk de eigen regie te laten behouden. Bij eigen regie hoort ook toegang tot eigen informatie. Maar hoe voorzie je hen nu van de juiste informatie? Waar krijgt een cliënt mee te maken en hoe kun je het best nieuws en vacatures van de organisatie delen? De ideale oplossing hiervoor is de implementatie van een gebruiksvriendelijk cliëntenportaal.


Ons cliëntenportaal
Met het cliëntenportaal wat wij voor de zorg hebben ontwikkeld, communiceer je makkelijk en veilig met je cliënten. Als zorginstelling kun je hier heel eenvoudig nieuwsberichten, evenementen, vacatures en cursussen plaatsen. Daarnaast kunnen de cliënten en hun naasten met één druk op de knop naar het zorgdossier in het ECD (Elektronisch Cliënten Dossier).
Voordelen cliëntenportaal
Een cliëntenportaal biedt diverse voordelen. We noemen hieronder de belangrijkste.
- Koppel het cliëntenportaal aan je website of intranet
Het is mogelijk het cliëntenportaal te koppelen aan het huidige intranet en de website, waardoor je geen dubbele content hoeft te onderhouden. Daarnaast kan het cliëntenportaal volledig in de eigen huisstijl worden vormgegeven.
- Bepaal zelf welke informatie de cliënt kan zien
Niet alle informatie is relevant voor de cliënt. Bepaal zelf welke informatie beschikbaar is voor de cliënt. We kunnen ons voorstellen dat dit per cliënt kan verschillen, dit kan daarom per cliënt worden ingesteld.
- Geef de cliënt realtime inzage in het zorgdossier
Met een cliëntenportaal geef je de cliënt realtime inzage in zijn of haar zorgdossier. De cliënt – en eventueel ook zijn of haar mantelzorger – kan op elk gewenst moment het dossier bekijken.
- Minder overhead en meer transparantie
Doordat de cliënt zelf zijn of haar zorgdossier kan bekijken wanneer hij wil, creëer je minder overhead en zorg je op deze manier voor transparantie binnen je zorgorganisatie.
- Bied je cliënten een veilige omgeving
De cliënten loggen in op een beveiligde omgeving, waar hun persoonlijke gegevens gewaarborgd zijn. Door onze kritische kijk op veiligheid (we hebben een ISO 27001 en NEN7510 certificering) staan alle gegevens op een veilige plek.
Aan de slag met een cliëntenportaal
Wanneer je binnen je zorgorganisatie besluit aan de slag te gaan met een cliëntenportaal, is het belangrijk goed stil te staan bij de keuze voor een cliëntenportaal en de inrichting hiervan. Een cliëntenportaal is geen kant-en-klaar product. Elk portaal wordt aangepast aan de wensen van de zorginstelling en de doelgroep.
Functionaliteiten cliëntenportaal
-
Actueel nieuwsZorg ervoor dat je cliënten altijd op de hoogte zijn van corporate én regionaal nieuws van de zorgorganisatie.
-
Link naar cliëntdossierLaat je cliënten direct doorklikken naar het cliëntdossier in het ECD (Elektronisch Cliënten Dossier) via een single sign-on link. Kies als organisatie welke informatie de cliënt te zien krijgt.
-
Vacatures voor cliëntenBekijk vacatures in de buurt en stuur hier gemakkelijk een bericht over.
-
CursussenLaat je cliënten zien welke interessante cursussen er beschikbaar zijn. Ook is het mogelijk voor de cliënt om zich via het cliëntenportaal direct aan of af te melden voor een cursus.
-
EvenementenHoud je cliënten op de hoogte van evenementen die georganiseerd worden op de locatie(s) of in de regio. De cliënt kan zich ook op eenvoudige wijze via het cliëntenportaal aanmelden voor een evenement.
-
Overzichtelijke tijdlijnBiedt de cliënt een overzichtelijke tijdlijn waar alle belangrijke informatie voor de cliënt te vinden is.
-
Cliënten communityLaat je cliënten in de cliënten community met elkaar communiceren en elkaar virtueel opzoeken om dingen te delen of om af te spreken.
Verschil tussen cliëntenportaal en patiëntenportaal
Een cliëntenportaal zoals hierboven besproken, is speciaal ontwikkeld voor cliënten en de care markt. In ziekenhuizen en bij huisartsen spreek je echter over patiënten. Ook voor deze doelgroep worden er speciale portalen ontwikkeld: een patiëntenportaal. Een patiënten portaal is een beveiligde omgeving waarin een patiënt inzicht heeft op zijn eigen medische gegevens en zorgdossier. Op zo'n portaal wordt vaak gekoppeld aan een EPD (elektronisch patiëntendossier). In dit systeem kunnen zorgprofessionals medische gegevens opslaan, verwerken en uitwisselen met de patiënt. Op een cliëntenportaal wordt juist gekoppeld met een ECD (elektronisch cliëntendossier). Waar een ECD gericht is op het langdurig een selecte groep cliënten bij te houden en ermee te communiceren, is een EPD gericht op patiënten én collega’s van informatie voorzien. Echt wel een verschil dus. Bij a&m impact richten wij ons enkel op het cliëntenportaal en de veilige koppeling die wij maken met een ECD. Voor ziekenhuis en huisartsen ontwikkelen wij wel een sociaal intranet of medewerkersportaal, maar geen portaal specifiek voor patiënten.
Veilig gekoppeld met intranet en website
Met het cliëntenportaal wat wij voor de zorg hebben ontwikkeld, communiceer je makkelijk en veilig richting je cliënten. Als zorginstelling kun je hier heel eenvoudig corporate en regionaal nieuws, evenementen, vacatures en cursussen plaatsen. Het is mogelijk om het portaal te koppelen aan het huidige intranet en de website, waardoor er geen dubbele content ontstaat. Door onze kritische kijk op veiligheid (ISO 27001 en NEN7510) staan alle gegevens op een veilige plek.
Toch liever een ander soort portaal?
Over a&m impact
a&m impact is specialist op het gebied van digitale communicatie in de zorg. We hebben als team één gezamenlijk doel: de allerbeste worden in ons vakgebied en hiermee zo veel mogelijk zorginstellingen van Nederland ondersteunen bij digitale communicatie.
Onze focus ligt op de zorgsector, omdat wij geloven dat je moet doen waar je goed in bent en waar je je goed bij voelt. Met inmiddels bijna 25 jaar ervaring en meer dan 100 zorginstellingen als klant, weten we als geen ander wat de zorgsector inhoudt en wat er allemaal komt kijken bij het runnen van een zorgorganisatie. We lopen geregeld mee met zorgmedewerkers om op de hoogte te blijven van actuele ontwikkelingen en putten hier altijd weer nieuwe inspiratie uit waardoor we onze digitale oplossingen kunnen blijven verbeteren.
Demonstratie cliëntenportaal
Ben je benieuwd wat een cliëntenportaal kan bijdragen binnen jouw zorgorganisatie? We vertellen je graag meer over de mogelijkheden en denken mee over hoe het jouw organisatie kan verrijken. Aan de hand van een demonstratie laten we je zien hoe ons cliëntenportaal eruit ziet en kun je zelf ervaren welke voordelen het platform biedt.
Neem nu contact met ons op voor een geheel vrijblijvende kennismaking en demonstratie. Dit kan bij jou op locatie, op ons kantoor in Doetinchem, of via een online meeting. Laat je gegevens achter in onderstaand formulier en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!