Naar inhoud

jouw project agile maken

Samen in de sprint naar oplossingen die echt werken

‘Wat maakt jullie aanpak nu zo anders dan die van andere ontwikkelaars?’ Het is een vraag die ik regelmatig krijg als ik met klanten om de tafel zit voor een pitch van een nieuw project. Lang hoef ik daar natuurlijk niet over te denken want sinds de oprichting van ons bedrijf, 18,5 jaar geleden, beloven wij onze klanten dat we het verschil voor ze gaan maken.

Inspelen op kansen

Net als andere internetbedrijven leverde a&m impact in de beginjaren op de traditionele wijze webdiensten. Een opdrachtgever wilde een nieuwe website, portal of een specifieke webapplicatie om een bedrijfsproces te automatiseren, en dat maakten we dan. Geheel volgens het plan van aanpak en de wensen van de klant. Klant tevreden, wij tevreden. Maar toch begon dat na verloop van tijd te knagen. Want de enorme vlucht die de mobiele bereikbaarheid en de digitale techniek de laatste jaren maakte, bood veel meer mogelijkheden. En die zouden bedrijven en organisaties goed kunnen benutten als ze maar wisten hoe. We hebben toen onze focus verlegd om ze juist daarbij te helpen.

Schil om de organisatie

Vanaf dat moment zijn we ons bedrijf niet meer gaan zien als slechts de toeleverancier van internetapplicaties. Iedere nieuwe opdracht betekent een intensieve samenwerking; we gaan samen met de klant het avontuur aan. Tijdens de reis delen wij onze kennis, kunde en creativiteit op het gebied van internettechnologie, en de klant leert ons alles over de ins en outs van de organisatie. Zo zijn we in staat om ons als schil om de organisatie heen te vouwen en de kansen die er liggen aan te wijzen en te benutten. Veel tijd wordt er dus besteed aan het meedenken en vooral vooruitdenken. Waar wil de organisatie naartoe? Hoe kunnen wij daar met internettechnologieën op inspelen zodat het meer tijdwinst oplevert? Zorgt voor meer service naar de klant of gewoon meer omzet gaat genereren? Zo kom je tot unieke maatwerkoplossingen die je vooral samen met de klant maakt.

Agile aanpak

Als je zo intensief samen gaat werken dan wil je dat de aanpak van het project ook dynamisch en transparant is. En de klant intensief betrekken bij de ontwikkeling van het product dat je beiden voor ogen hebt. Daarom werken we al een paar jaar Agile. Hierbij delen we het project op in korte iteraties (ofwel sprints) van een bepaald aantal uren. Na iedere sprint leveren we een nieuw werkbaar onderdeel op zodat de klant het kan gaan ervaren. Het is dus echt anders dan de meer traditionele waterfall methode waarin je met het plan van eisen in de hand alles van te voren gaat vastleggen om daarna alles ineens te ontwikkelen.

Inzicht en invloed op voortgang

Het voordeel van een Agile projectmethodiek is dat je het product ziet ontstaan en groeien. Opdrachtgevers hebben daarbij een belangrijke rol en bepalen welke uren en kosten in welk onderdeel geïnvesteerd moeten worden. Ze denken in iedere fase mee, krijgen direct feedback en kunnen door voortschrijdend inzicht of een veranderende visie ook de koers bijsturen. ‘Voldoet deze applicatie aan onze verwachtingen? Heb ik dit onderdeel echt nodig of investeer ik het geld liever in een ander stuk software?’ Het zijn vragen die aan het eind van iedere sprint gesteld kunnen worden. Moet het toch anders, dan stellen we samen met de klant bij. Zo levert het een product op dat veel beter aansluit op het vraagstuk dat er ligt.

Balans als basis

We hebben gemerkt dat onze benadering in de praktijk echt werkt! Om ons heen heeft zich nu een groep vaste opdrachtgevers gevormd die de aanpak en vooral ook de mensen van ons team erg waarderen. Goed onderling contact houden, oprecht zijn over inhoud, planning en budget, met de klant meedenken, elkaar begrijpen en bovenal vertrouwen staat in onze klantrelaties dan ook altijd voorop. Deze balans geeft ons de nodige energie om de beste oplossing voor de klant te willen vinden.

Tot slot

Wat ik misschien nog het belangrijkst vind is dat de ‘klik’ met de klant er is en dat je enthousiasme over nieuwe toepassingen met elkaar kunt delen. Zo kom je tot de beste resultaten. En zo werkt het ook in ons team; we hebben allemaal de zelfde drive, passie en mentaliteit die wordt gecombineerd met onze Achterhoekse nuchterheid en uiteraard… humor. Want hoewel we natuurlijk altijd vol inzetten om onze deadlines te halen, is het altijd goed om even stil te staan en te genieten van al dat moois wat we met zijn allen aan het doen zijn.

Nieuwsgierig geworden naar wat a&m impact voor uw organisatie kan betekenen? Bekijk eens onze projecten. Om nader kennis te maken kan je altijd even een mail sturen naar info@am-impact.nl.

Cookie-instellingen

a&m impact maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Meer informatie.