Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

9 voordelen van het sociaal intranet

Herkennen jouw medewerkers deze symptomen: verloren tijd door telkens opnieuw inloggen, overvolle mailboxen waardoor belangrijke updates worden gemist, eindeloze zoektochten naar dat benodigde document. En hoe kom je toch in contact met al je collega’s? Met ons sociaal intranet is dat allemaal verleden tijd. Onze oplossingen voor betere digitale communicatie helpt zorgorganisaties meer tijd over te houden voor dat wat echt belangrijk is: zorg verlenen. Benieuwd welke voordelen het sociaal intranet nog meer heeft voor jouw organisatie? Wij delen er 9 met je!

Wat maakt een goed intranet?

Veel zorgorganisaties bestaan uit vele verschillende afdelingen die allemaal een eigen noodzaak hebben voor het social intranet. Daarnaast werken wij voor veel verschillende sectoren zoals onder andere ziekenhuizen, de gehandicaptenzorg en de ouderenzorg. Ook zij geven allemaal hun eigen invulling aan het sociaal intranet. Een goed intranet zorgt ervoor dat de behoeftes van deze verschillende afdelingen en sectoren worden vervuld. In de eerste plaats door iedereen te verbinden op één centrale plek. Maar er zijn genoeg andere voordelen van het social intranet die medewerkers helpen in hun werkzaamheden.

1. Verhoging van interne betrokkenheid

Als zorgorganisatie wil je al je medewerkers betrokken houden. Hoe je dat doet? Door ze direct op de hoogte te brengen van het laatste nieuws en ontwikkelingen. Als management speel je daarin een grote rol. Met nieuwsberichten bereik je direct iedereen in de organisatie en door korte updates te delen op de tijdlijn kan iedereen meelezen en erop reageren. Ook kunnen er aparte pagina’s ingericht met nieuws over een specifiek onderwerp, zoals bijvoorbeeld omtrent corona.

2. Verbetering van de onderlinge interactie

Het mooie van het sociaal intranet ten opzichte van een traditioneel intranet is de mogelijkheid voor collega’s om onderling in contact te komen. Een tijdlijn, samen werken in groepen, persoonlijke chat; er zijn allerlei verschillende mogelijkheden om met elkaar te communiceren op het sociaal intranet. De interactie maakt het platform niet alleen super levendig, het zorgt er ook voor dat medewerkers het met plezier gaan gebruiken. Het sociaal intranet is namelijk waar je niet alleen werkupdates vindt, maar ook waar je meer van je collega’s ziet.

3. Meer kennisdeling intern en tussen organisaties

Wat is er nou beter dan van elkaar leren? Binnen een zorgorganisatie zit een schat aan kennis. Dit kan kennis zijn over bepaalde protocollen die geüpdatet zijn of praktische kennis die is opgedaan door het succesvol opzetten van een project. Allemaal informatie die je collega’s zonder twijfel ook interessant vinden. Op het intranet is het heel makkelijk om deze kennis te delen met de hele organisatie of een zelf aangemaakte groep. Maar kennisdeling gaat verder dan de uitwisseling van informatie tussen collega’s. Met de scholingsmodule heb je het aanbod aan leeractiviteiten overzichtelijk op het intranet en is aanmelden zo geregeld. Zo wordt verder leren nog makkelijker gemaakt voor medewerkers.

4. Makkelijker samenwerken in real-time

Hoe vaak komt het wel niet voor dat medewerkers in een oude versie van een bestand zitten te werken omdat zij de laatste update hebben gemist of deze niet goed is gedeeld. Door de koppeling met Microsoft/Office 365 is het mogelijk om via het intranet én via Teams in realtime samen te werken. Ben je samen met collega’s bezig met een project dan kun je een projectgroep aanmaken waar informatie in gedeeld kan worden. Zo krijgen alleen medewerkers die betrokken zijn de informatie te zien en is alles op één plek verzameld.

5. Minder maildruk

Mail is al jaren een belangrijke toepassing om zakelijke berichten mee te versturen. Nadeel is vaak dat als de mailbox volloopt met verschillende berichten het moeilijk is om daar overzicht in te houden. Die taak ligt dan vooral bij de medewerker zelf om daar een systeem in te vinden. Op het sociaal intranet zijn berichten veel makkelijker te onderscheiden. Zo worden belangrijk nieuwsupdates op de homepagina gedeeld en documenten in groepen geplaatst en gelabeld. Je krijgt dan een notificatie als je een bericht ontvangt of als er iets in een groep wordt geplaatst. En korte updates die gewoon leuk zijn om te delen? Die kun je gewoon op de tijdlijn plaatsen voor iedereen om te zien!

6. Meer efficiëntie en effectiviteit

Medewerkers kunnen veel efficiënter werken omdat alle (corporate en project) informatie centraal en overzichtelijk te vinden is. Om deze informatie te vinden hoeven ze alleen de allesomvattende zoekfunctie te gebruiken om te zoeken naar documenten, gegevens en collega’s. Verder hoeven medewerkers met single sign on alleen bij het opstarten in te loggen op de digitale werkplek om direct toegang te krijgen tot alles wat zij nodig hebben. Zo blijft er veel meer tijd over voor de zorgverlening.

7. Makkelijk te hanteren

Een van de belangrijkste eigenschappen van ons intranet is dat het alle systemen samenbrengt op één centrale plek. Voor medewerkers is dit veel makkelijker te hanteren omdat zij zo niet allerlei verschillende applicaties moeten kennen voor zij het kunnen gebruiken. Op het sociaal intranet vind je o.a. de documentenopslag, het adresboek en de planning. Verder dient het ook als portaal waarmee je direct doorklikt naar andere applicaties en kunnen bijvoorbeeld HR-gegevens uit AFAS uitgelezen worden op het intranet. Wat jouw organisatie nodig heeft is terug te vinden, maar medewerkers kunnen ook zelf voor hun relevante applicaties laten toevoegen.

8. Overal bereikbaar

Nooit meer het excuus dat de laatste updates niet gelezen zijn of de informatie niet beschikbaar is, want het intranet is altijd en overal te bereiken en te gebruiken/bewerken. Op de desktop, laptop, mobiel én interne tv-schermen. Met de mobiele app houd je ook de medewerkers op de hoogte die geen computer bij de hand hebben of onderweg zijn. Ook geen mobiel mee tijdens het werken? Door middel van narrowcasting kan het intranet op interne tv-schermen getoond worden. Zo houd je al je medewerkers betrokken bij de organisatie.

9. Veilig hybride werken

Werken gebeurt sinds kort niet alleen meer op locaties, maar ook veel vanuit huis. Om het voor iedereen mogelijk te maken gewoon zijn/haar werk te blijven te doen, onafhankelijk van een locatie, is het beschikbaar stellen van informatie online noodzakelijk. Dat kan allemaal op het intranet! Dat moet uiteraard wel veilig gebeuren. Veiligheid staat bij ons hoog in het vaandel (ISO27001/NEN7510) en ons sociaal intranet is dan ook de perfecte plek om informatie van jouw organisatie en alle medewerkers veilig te bewaren en delen.

Behaal winst met een sociaal intranet

Zie jij de voordelen van een sociaal intranet voor jouw organisatie ook al in? Laat ons je dan verder op weg helpen! Door onze jarenlange focus op zorg hebben we met a&m impact inmiddels veel praktische, hands-on ervaring opgedaan. Deze kennis en ervaring delen wij graag. Neem vooral contact op.

© 2024 a&m impact