Vérian en a&m impact zijn een meerjarige samenwerking aangegaan. Op het programma: een sociaal intranet, diverse apps en nieuwe websites. Allemaal bedoeld om de administratieve zaken en werkprocessen van deze thuiszorgorganisatie te versoepelen en samen te brengen in een overkoepelend digitaal systeem. En daarmee de medewerkers in de wijk zo maximaal mogelijk te faciliteren. Het eerste deelproject, de nieuwe website van Vérian, werd onlangs met succes gelanceerd.
Vérian is een grote thuiszorgorganisatie rond Zwolle, Apeldoorn en Nijmegen en heeft ruim 2.300 medewerkers. Om de dagelijkse informatie-uitwisseling tussen de centrale organisatie, zorgverleners, cliënten, verwanten en externe zorginstanties te stroomlijnen, wil Vérian een digitaal medewerkersportaal binnen de workflow integreren, met daaraan gekoppeld een nieuwe website. Frank Klerks en Peter Beliën, respectievelijk projectleider en informatiemanager van Vérian, lichten het project toe.
‘De aanzet voor dit project begon met onze website, want deze was niet meer up-to-date en oogde nogal stoffig’, aldus Peter. ‘Niet alleen qua look & feel, de pagina’s hadden ook weinig informatieve waarde voor cliënten en zorgprofessionals uit de regio. Verder wordt Vérian regelmatig benaderd door potentiële medewerkers die een uitdagende baan zoeken, en dat onderdeel was helemaal verouderd. De site moest dus compleet anders en vooral beter aansluiten op onze business. Tegelijkertijd lag er de wens om dit te combineren met de opzet van een sociaal intranet.’
Met een intern comité zette Vérian de eisen en prioriteiten voor beide projecten op een rij en uiteindelijk volgde met drie ontwikkelaars een gesprek. Waar ze bij de grotere bureaus wat starheid zagen, viel a&m impact op door hun frisse kijk op zaken en pragmatische aanpak. Peter: ‘Ik ken het wereldje en weet dat veel beloften en mooie verhalen van ICT-bedrijven niet altijd opleveren wat de klant voor ogen heeft. Je moet daar dus als opdrachtgever doorheen zien te prikken. Maar a&m impact had een realistische kijk op het project, stelde de juiste vragen en maakte de dingen ook niet fraaier dan ze zijn. We kregen er meteen een goed gevoel bij en zijn de samenwerking aangegaan.’
Als eerste pakte a&m impact de website aan. Deze is inmiddels in een eigentijds jasje gestoken en Vérian is erg tevreden over de gerichte benadering van de verschillende bezoekers. Ook het feit dat alles er op smartphone en tablet fraai uitziet en probleemloos werkt oogst lof. ‘Je ziet bij andere websites dat de multidevice integratie vaak te wensen overlaat, maar hier is dat helemaal niet het geval,’ licht Peter toe. ‘Verder klopt het totaalplaatje; alles is mooi vormgegeven en de navigatie, teksten en zoekmogelijkheden zijn voor al onze klantgroepen helder. We kunnen zelf ook goed uit de voeten met het nieuwe CMS. Dat was bij het oude systeem wel anders, want daarbij was de inhoud nauwelijks te sturen. Eindelijk hebben we een systeem in handen wat we makkelijk verder kunnen uitbouwen.’
Volgens Vérian illustreert deze succesvolle start de plezierige samenwerking die inmiddels met a&m impact is opgebouwd. Frank: ‘Hun visie past precies bij dat van ons en wat filosofie en aanpak betreft zitten we op dezelfde lijn.’ Dat a&m impact een relatief jong team heeft, vindt hij ook een pluspunt. ‘De ontwikkelaars zijn vlotte jongens, dus de omgang is ontspannen. Tegelijkertijd hebben ze goede vakkennis, kunnen op de juiste momenten meters maken en durven ook kritiek te leveren. Bovendien hebben we ze bewust gevraagd kritisch mee te denken. Veranderingen kunnen nog weleens lastig zijn, dus we hebben vooral een partij nodig die ons laat zien dat het op bepaalde punten écht anders moet. Dat heeft a&m impact goed gedaan.’
Daan Derksen coördineert vanuit a&m impact het project. Dat er zo’n geslaagd partnerschap is ontstaan, komt volgens hem ook door de overeenkomsten in projectbenadering. ‘Op dit moment is er bij Vérian intern heel wat aan het veranderen en bij deze processen maken ze gebruik van scrum. Daar sluit onze Agile-benadering naadloos op aan. Zo zijn we gestart door samen met Vérian te kijken welke onderdelen van de website prioriteit hadden en hebben die vervolgens direct opgepakt. Elk component dat we klaar hadden, werd grondig getest en geëvalueerd, en vervolgens ga je op basis van die uitkomsten verder optimaliseren. Zo pakken we ook het vervolgtraject aan.’
Frank en Peter kijken alvast reikhalzend uit naar de lancering van het centrale portaal en de apps, die naar verwachting een grote positieve impact zullen hebben op de organisatie. ‘Uiteindelijk moet de digitalisering van processen ervoor zorgen dat er meer tijd ontstaat voor onze cliënten,’ vertelt Frank. ‘Onze zorgmedewerkers aan huis werken bijvoorbeeld voornamelijk met hun smartphone in plaats van een laptop. Dus dat wordt hun belangrijkste toegang. Naast allerlei manieren om snel te schakelen met collega’s, willen we die apps zo opzetten dat taken en routes automatisch worden herkend en het systeem alle relevante documenten en formulieren meteen kan klaarzetten.’
Vérian benadrukt dat ze het vooral belangrijk vinden dat ze nu verzekerd zijn van continuïteit, onderhoud en doorontwikkeling op ICT gebied. ‘Dat komt uiteindelijk de zorgverlening zelf ten goede,’ concluderen Frank en Peter. ‘We zijn ontzettend blij dat we met a&m impact een goede partner hebben gevonden waarmee we naar de toekomst kunnen kijken.’
Zie ook www.verian.nl. Meer informatie over dit project of zelf wensen voor een website, intranet of andere webapplicaties om de workflow binnen je organisatie te stroomlijnen? Neem dan contact met ons op.
- Branding
- Gebruiksvriendelijk en intuïtief
- Optimalisatie mobiele apparaten
- Vindbaarheid