Stel je bent verstandelijk beperkt en op zoek naar een fijne, beschermde woonplek. Je oriënteert je op een leuke dagbesteding of hebt eigenlijk wat extra hulp nodig bij de dagelijkse dingen. Via het internet vind je wel aanbieders, maar het is je dan nog onduidelijk hoe ze jou kunnen helpen. Of je kunt niet goed beoordelen of het wat voor je is.
Zorginstelling Dichterbij zag het probleem en besloot met hulp van a&m impact een volledige nieuwe website te ontwikkelen. Dus niet meer redeneren vanuit de zorgaanbieder, maar kiezen voor het perspectief van de cliënt.
Websites van zorgorganisaties vormen een belangrijke schakel tussen zorgvragers en zorgverleners. Ook voor Stichting Dichterbij, die in de regio Brabant, Limburg en Zuid-Gelderland verschillende vormen van hulp- en dienstverlening biedt aan mensen met een verstandelijke beperking.
Vorig jaar gaf Dichterbij, na een stevig selectietraject, a&m impact de opdracht haar website te ontwikkelen. Een website met nieuwe functionaliteiten en een eigentijdse moderne uitstraling. Bovendien wilde de marketingafdeling graag kunnen meten wat alle content precies opleverde, bijvoorbeeld in de vorm van informatieaanvragen en aanmeldingen, zodat Dichterbij daarop kon sturen.
Toon Schraven, Community Manager & Marketingadviseur bij Dichterbij: 'Met onze oude website liepen we tegen meerdere zaken aan. Het eerste probleem was vooral technisch van aard, want de site was dusdanig opgezet dat er nauwelijks uitbreidingen mogelijk waren. Of dat ging via de webbouwer heel moeizaam. Verder was onze benadering van de zorgvrager te afstandelijk. Het draaide vooral om "Wat is Dichterbij?" en "Wat doet Dichterbij", in plaats van wat het voordeel daarvan is voor de doelgroep. We misten een goede aansluiting met de cliënt.'
Ook voor conversie waren de denkstappen op de site te groot. Toon: 'Voorheen zat er bijvoorbeeld na een informatief filmpje direct een aanvraag voor zorg. In de praktijk werkte dat natuurlijk niet, want voor het inschakelen van hulp of het onderbrengen van je kind in een zorginstelling, daaraan gaat een wereld aan nadenken en overwegen vooraf. Op die reis moet je iemand als het ware aan de hand meenemen en vertrouwen geven.'
Samen met a&m impact koos Dichterbij voor een frisse vormgeving en een directe klantbenadering. De cliënt moest zich vooral persoonlijk aangesproken en begrepen voelen. Vervolgens kreeg een vraaggestuurde navigatie een centrale rol in het bepalen van de zorgbehoefte.
Toon: 'Of je nu als cliënt zelf informatie opzoekt, of een verwant of verwijzer doet dat voor jou, het draait uiteindelijk allemaal om de zorg die voor jou is bestemd. Daarom kozen we ervoor om naar alle informatie te kijken vanuit de ogen van de cliënt en draait het allemaal om de wensen die hij of zij heeft.'
'Sitebezoekers kunnen we heel gericht naar een passende conversie leiden, zoals een informatieaanvraag, direct contact met een zorgconsulent of een aanmelding voor een zorglocatie. Verder maakte a&m impact de site responsive omdat meer dan de helft van de bezoekers via mobiele apparaten komt. We hebben nu ook een chatmodule om contact zo laagdrempelig mogelijk te maken.'
Dichterbij kijkt terug op een intensieve en vooral vruchtbare ontwikkelingsperiode. Volgens Toon viel a&m impact op omdat ze bij de selectieprocedure vooral focusten op een gedegen technische basis. 'Onze keuze heeft goed uitgewerkt, want we beschikken nu over een doordachte sitestructuur waaraan we van alles kunnen uitbreiden en ophangen. Tot nu toe is de respons op de nieuwe site erg positief.'
Beide partijen vonden elkaar ook in de aanpak van het project. Toon: 'Appen, even bellen, het kon op ieder moment. Verder had ik Daan Derksen als vast aanspreekpunt, maar iedereen bij a&m impact was goed op de hoogte. Verder vulden we elkaar goed aan. Zo ben ik meer creatief en conceptueel, Daan is echt de man van het proces en de gefaseerde benadering.
Onze samenwerking is ook nog niet ten einde, want we hebben allerlei uitbreidingsideeën. Het was van begin af aan immers het streven om een website op te leveren welke we continue kunnen doorontwikkelen aan de hand van de bevindingen en resultaten die we ermee opdoen. Online marketing is vaak anticiperen.'
Ook Tom Dellepoort, Managing partner bij a&m impact, onderstreept de geslaagde samenwerking. 'Dit was een mooi project om aan te pakken en we zijn erg tevreden over het resultaat. Bij ons is het niet zo dat we alleen een product leveren en vervolgens klaar en weg zijn, wij gaan partnerships met onze klanten aan en kunnen m.b.v. onze service level agreements blijven doorontwikkelen en innoveren. En dat doen we samen met de opdrachtgever, want het is immers hun product. Zo pakken we dat ook aan bij Dichterbij. Je kunt het zien als een langdurige samensmelting van hun vakkennis en van onze technische knowhow.'
Bekijk de website www.dichterbij.nl.
- Branding
- Conversie- en omzetverhogend
- Innovatieve uitstraling