Veel mensen maken gebruik van zorg of kennen iemand in hun directe omgeving die daar gebruik van maakt. In de zoektocht naar een geschikte zorggever ben je als patiënt of cliënt kwetsbaar en zoekende. Als zorggever is het dan ook belangrijk dat je de patiënt of cliënt een vertrouwd en gehoord gevoel geeft. Of zij dat ook zo ervaren kunnen patiënten het beste zelf beoordelen. Zorgzoekenden kunnen door andere patiënten, cliënten en verwanten op weg worden geholpen door hun ervaringen delen op ZorgkaartNederland. Hierdoor maken we met elkaar de zorg beter.
ZorgkaartNederland is met ruim 1 miljoen bezoekers per maand en bijna 1 miljoen gedeelde patiëntenervaringen de grootste ervaringssite voor de Nederlandse gezondheidszorg en heeft als doel het bevorderen van openheid in de zorg. De website biedt informatie om te kunnen kiezen voor een zorgverlener die het beste past bij de wensen van patiënten, onder andere in de vorm van keuzehulpen en informatiepagina’s. Daarnaast kunnen patiënten, mantelzorgers en verwanten hun ervaringen met een zorgorganisatie of zorgverlener delen door cijfers te geven aan verschillende aspecten van de zorg en een korte toelichting te plaatsen. De scores van toelichtingen van andere patiënten zijn tevens zichtbaar. Met deze ervaringen van patiënten kunnen niet alleen zorgzoekenden een goed doordachte keuze maken, maar kunnen zorgorganisaties ook de kwaliteit van zorg verbeteren. ZorgkaartNederland is een product van Patiëntenfederatie Nederland.
Voor veel zorgaanbieders is ZorgkaartNederland een (verplicht) kwaliteitsinstrument, waarmee ze inzicht krijgen in wat volgens patiënten goed gaat en beter kan. Door de nieuwe integratie met ZorgkaartNederland is het mogelijk om je waarderingen en het waarderingscijfer te tonen op je sociaal intranet, verwantenportaal of website. Hiermee geef je als zorgorganisatie de relevantie van deze externe waarderingen weer en creëer je bewustzijn bij je medewerkers en vrijwilligers. Klanttevredenheid lever je met de gehele organisatie, dus hoe toegankelijker deze informatie voor je medewerkers en vrijwilligers is, hoe meer betrokkenheid dit oplevert.
De ervaringen van cliënten en patiënten zijn dus erg belangrijk voor het verbeteren van de zorgkwaliteit. Uiteindelijk kan dat ertoe leiden dat meer cliënten en patiënten voor jouw zorgorganisatie kiezen. Bij steeds meer waarderingen op ZorgkaartNederland is een groen vinkje te zien. Dit betekent dat het ‘geverifieerde waarderingen’ (PREM) zijn. Van deze waarderingen is het zeker dat de inzender zorg heeft gekregen bij jou als zorgorganisatie. Vanuit je cliëntenportaal en/of verwantenportaal kun je jouw ‘klanten’ uitnodigen jou als organisatie te beoordelen. Een laagdrempelige manier om je cliënten, patiënten en verwanten feedback te laten geven!
PREM staat voor Patiënt Reported Experience Measurement en is een landelijk afgestemde meetmethode om patiëntervaringen te meten. Een PREM is een (korte) vragenlijst die patiënten invullen waarin wordt gevraagd hoe patiënten hun zorg (hebben) ervaren.
Interesse in deze integratie of sociaal intranet? Wij helpen je graag!