Alle doelgroepen op een mooie manier verenigen op de nieuwe website, dat was de wens én uitdaging voor Dokter Drenthe. Toen de organisatie in 2020 ontstond uit een fusering van twee huisartsenorganisaties, kwamen niet alleen dag- en nachtzorg samen, maar ook huisartsen en patiënten. Een complete rebranding werd in gang gezet die niet alleen de organisatie goed op de kaart zet, maar ook een stukje Drenthe laat zien.
In 2020 sloegen Huisartsenzorg Drenthe (HZD) voor ketenzorg en Centrale Huisartsendienst Drenthe (CHD) voor spoedzorg in de avond, nacht en weekenden, de handen ineen. Eén organisatie voor 24/7 zorg in de regio. Onder de nieuwe naam Dokter Drenthe helpen zij Drentse huisartsenpraktijken toekomstbestendig te zijn door o.a. het anders organiseren van zorg en optimalisering van de praktijkvoering. Ook werken we aan veranderopgaves die uiteindelijk zorgen voor werkdrukverlaging op de huisartsenposten. Zodat de huisarts meer ruimte heeft voor zorg en meer plezier in zijn of haar werk ervaart.
De fusering van de twee organisaties naar één overkoepelende regio-organisatie zette een complete rebranding in gang. Joyce van Dijk, Communicatieadviseur bij Dokter Drenthe: “Ten eerste moesten we onze ambities in kaart brengen en ontstond er een positioneringsvraagstuk: ‘Wat willen we uitdragen?’, ‘Hoe moet dat eruitzien?’ en ‘Wat hebben we daarvoor nodig?’ Toen de naam en het design stond, kwam daar ook een nieuwe website bij.”
Het bleek nog best een uitdaging om alles op een website te verzamelen. Joyce: “HZD en CHD hebben beide een eigen doelgroep die we achter één voordeur bedienen. Dat wilden we niet doen door een sterke scheiding te maken tussen deze doelgroepen, maar het implicieter aan te pakken door een bepaalde sfeer neer te zetten. De website moest een soort ingang worden die uitnodigt om meer over ons te weten te komen.” Lisanne Wielink, Marketeer bij Dokter Drenthe vult aan: “Met de nieuwe website willen we ook laten zien dat Dokter Drenthe geen stoffige organisatie is, maar dat we vooroplopen en anders zijn dan anders.”
Om niet alleen anders, maar ook persoonlijk te zijn, was een van de eerste stappen in de rebranding afkomen van stockfoto’s. Lisanne: “Wij zeggen altijd dat we elkaar kennen en ook dat huisartsen patiënten het beste kunnen helpen als ze elkaar kennen. Daarom hebben we ingezet op het opbouwen van een eigen beeldbank met eigen mensen. Ook de inhoud op de website en andere communicatie-uitingen gaan over eigen situaties en mensen. Zo maken we Drenthe herkenbaar voor iedereen uit de regio.”
De website is dus vooral ter ondersteuning van huisartsenpraktijken en patiënten uit de regio. Dat betekent echter niet dat zij de enige doelgroep zijn. Joyce: “Onze missie is ook om huisartsen elders uit het land te laten zien hoe fijn zij het vak in Drenthe kunnen uitoefenen. Met de website willen we echt een stukje Drenthe laten zien en aangeven ‘kom het vooral ontdekken’. Daarnaast wordt onze website door andere regio-organisaties bekeken als best practice. Hoe je het op een andere manier aan kan pakken. Dat is toch een mooi compliment.”
Het persoonlijke aspect op de website is ook doorgevoerd in de contactmogelijkheden. Als regio-organisatie zijn veel bezoekers van de website ook huisartsen zelf. Joyce: “De website moest ook voor hen uitnodigend zijn. Direct weten bij wie je terecht kan. Elke pagina is nu voorzien van een functionaliteit met contactpersonen. Daar vind je naam, functie en het e-mailadres van de persoon die je verder kan helpen met vragen.”
Een van de belangrijkste technische functionaliteiten op de website is de toevoeging van scholingen. Lisanne: “Voor het werken in de regio is scholing heel belangrijk bij onze doelgroep. Huisartsen, triagisten en praktijkmedewerkers kunnen nu alle scholingen in een overzicht op onze website terugvinden. De koppeling met AFAS werkt ook ontzettend fijn en wij zijn er heel blij mee.” Daan Seegers, Projectmanager bij a&m impact legt uit: “Vanuit AFAS worden scholingen gesynchroniseerd en direct op de website getoond. Bezoekers kunnen op de website middels filters een gewenste scholing uitkiezen en zich via de website inschrijven binnen AFAS voor de geselecteerde scholing. Wanneer er wijzigingen binnen AFAS doorgevoerd worden, bijvoorbeeld het aantal inschrijvingen, wordt deze informatie automatisch op de website geüpdatet. Zo is het scholingsaanbod altijd actueel.”
Inhoudelijk werd de website ook grondig aangepakt. Lisanne: “Eerst was de website meer een soort Wikipedia waar je ook veel zorginhoudelijke informatie kon vinden. Dat is niet houdbaar. We hebben de overstap gemaakt om meer te laten zien wie we zijn en wat we doen. En als je daar meer over wilt weten dan zie je per onderwerp bij wie je het beste terecht kan. Doordat we nu ook content voor patiënten schrijven zouden we deze content ook aan kunnen bieden aan de Drentse huisartsenpraktijken. Dat scheelt hen veel tijd.”
Dokter Drenthe draait nu een pilot met drie huisartsenpraktijken en onderzoekt de meerwaarde van een praktijkwebsite gekoppeld aan de Dokter Drenthe website. Samen met a&m impact zijn zij daarom bezig met de ontwikkeling van een multisite oplossing voor praktijken. Daan: “Met een multisite oplossing kunnen wij voor huisartsenpraktijken laagdrempelig een nieuwe website realiseren. Deze praktijkwebsites worden geplaatst op een subdomein van Dokter Drenthe. Zodoende hebben de praktijken toch een eigen website met unieke URL maar profiteren ze van de techniek en doorontwikkeling van www.dokterdrenthe.nl. Praktijken kunnen zelf de website beheren en praktijk specifieke informatie plaatsen. Vanuit Dokter Drenthe kan er ook content beheerd en gepushed worden naar de praktijkwebsites zodat er altijd actuele (zorg)informatie op de site staat en de praktijk hier geen omkijken meer naar heeft.”
Benieuwd hoe zo'n subsite er precies uit ziet? Afgelopen maand lanceerde Dokter Drenthe hun eerste subsite. Bekijk hem hier: huisartspraktijkmantingh.dokterdrenthe.nl/.
Met Trello als communicatietool, regelmatige online meetings en een bezoek aan het kantoor bij a&m impact werd er samen toegewerkt naar de lancering van de nieuwe website. Lisanne: “Doordat wij overgestapt zijn van een andere leverancier naar a&m impact was voor ons vooral belangrijk: ‘hoe kunnen we zo snel mogelijk lanceren?’. Het was fijn om te merken dat alles volgens een goede planning verliep en dat wij altijd tijdig over nieuwe sprints werden geïnformeerd. En de nuchtere Achterhoekse houding was ook prettig. In een paar maanden tijd hebben we samen iets mooi neergezet.” Joyce vult aan: ”Sowieso vielen we met onze neus in de boter, want vlak na de start van onze samenwerking organiseerde a&m impact een kennisdag. Een leuke manier om kennis op te doen én direct kennis te maken met a&m impact.”
Benieuwd naar het eindresultaat van dit project? Check dan de website www.dokterdrenthe.nl.