Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

cookies, waarom je ze met mate moet nemen én instellen

Cookies, wie kent ze niet? En wie wordt er eigenlijk niet een beetje gek van die melding bij elke website die je opent. We zijn vaak geneigd de cookiemelding te accepteren om die melding weg te krijgen, maar het is natuurlijk veel verstandiger om even goed te lezen wát je nu precies accepteert. Want weet jij wat er allemaal in die cookiemeldingen staat? Als organisatie moet je zelf ook cookies instellen voor jouw digitale communicatieoplossing. Tijd om eens toch nog eens naar cookies te kijken.

cookies? waar heb je het over?

Dat zegt natuurlijk niemand meer in deze tijd, iedereen weet inmiddels wel wat cookies zijn. Voor degene die even een opfrisser nodig heeft. Cookies worden ingezet om het gedrag van gebruikers op een website te registreren. Zo weten zij wat je op de website aan het doen bent en kunnen bijvoorbeeld persoonlijke advertenties worden aangeboden op basis van jouw zoekgedrag. Daarnaast zorgt het accepteren van cookies ervoor dat je op website ingelogd kan blijven voor je volgende bezoek. Terwijl iedereen eigenlijk wel weet wat cookies doen, kijken weinig mensen echt naar wat ze accepteren. Gek eigenlijk toch? We doen er alles aan om gegevens veilig te bewaren, maar cookies worden vrij snel geaccepteerd. Misschien toch tijd om nog eens naar de cookies te kijken.

Illustratie pop up wij maken gebruik van cookies
Verschillende soorten cookies

Je kan het onderscheidt maken tussen twee verschillende soorten cookies:

  • Essentiële cookies | Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website of applicatie. Je hebt bij dit soort cookies te maken met verschillende wetten zoals de AVG en de Telecomwet (TW). Onder essentiële cookies vallen o.a. functionele-, sessie- en analytische cookies, hier is geen toestemming voor de gebruiker voor nodig. Uiteraard alleen als de verkregen informatie niet (in)direct te herleiden is tot een persoon en enkel het broodnodige wordt bijgehouden om het platform te onderhouden en goed te laten functioneren.
  • Tracking Cookies | Door dit type cookies wordt meer informatie verkregen dan strikt noodzakelijk en vereist daarom voorafgaande en geïnformeerde toestemming. Dit is altijd door middel van een actieve handeling van de bezoeker, dus niet een optie die van tevoren is aangevinkt. Daarnaast moet weigering van cookies de toegang tot de website niet belemmeren. In de praktijk zien we nog wel eens anders, maar volgens de wet moeten gebruikers altijd actief toestemming geven. Met tracking cookies wordt meer persoonlijk gedrag van gebruikers op de website opgeslagen waardoor bijvoorbeeld relevante advertenties getoond kunnen worden.
Instellen van cookies

Als organisatie ben jij verantwoordelijk voor het instellen van de cookies op jouw website of sociaal intranet. Denk daarom goed na over welke cookiemelding je instelt. Essentiële cookies zijn nodig om de website zo goed mogelijk te laten werken. Tracking cookies daarentegen… daar moet je zelf wat beter over nadenken. Want wat wil je eigenlijk meten en waarom? Als je dat helder hebt kun je de juiste cookies instellen. Het is vooral belangrijk dat je transparant bent in je melding, op een website, maar nog meer op een intern systeem. Waarom wil je deze informatie tracken op een sociaal intranet of portaal? Als het gaat om een nice-to-know, dan is het beter cookies niet in te stellen. Alleen bij need-to-know, bijvoorbeeld als het noodzakelijk is voor de uitvoer van arbeidsovereenkomst, veiligheid of functionaliteit, dan zijn cookies op een intern systeem relevant. Als je de reden helder hebt, dan kun je daar actie op ondernemen.

cookiemeldingen: do’s and don'ts

In elke vorm en maat komen ze voor, de cookiebuttons. Soms moet je eindeloos scrollen om hem te vinden, heb je allemaal opties die je moet aanvinken of heeft hij verschillende kleuren. Dat terwijl er toch best wat voorwaarden hangen aan een cookiebutton. We zetten ze even op een rijtje voor je:

  • De cookiemelding moet helder en transparant zijn: geef duidelijk aan wat je gaat tracken met tracking cookies, waar geven mensen nu echt toestemming voor? Maak dat in een oogopslag helder.
  • De kleur en vormgeving van de button mag je grotendeels zelf bepalen, zolang deze maar niet misleidend zijn.
  • Daarnaast moet je ook denken aan de associatie van een kleur. Groen staat vaak voor goed/akkoord/positief. Die kleur mag je dus eigenlijk niet aan de knop accepteren geven, want daarmee impliceer je dus dat accepteren goed is. De cookiemelding moet echter neutraal zijn.
  • Het hebben van een cookiewall, waardoor gebruikers je website niet kunnen gebruiken zonder cookies te accepteren, is in strijd met de AVG en telecomwet en is daarom dus niet toegestaan. Vermijd dit dan ook op jouw website of intranet.
ben je weer op de hoogte!

Zo, in vogelvlucht hebben we je even langs een aantal belangrijke elementen van cookies geleid. Als organisatie doe je er goed aan om je cookiemeldingen eens onder de loep te nemen. Wat meet je en vooral waarom meet je dit. Zo zorg je ervoor dat iedereen op een prettige manier jouw website of intranet kan blijven gebruiken.

Benieuwd geworden?

Laten we bellen!

Wil je meer weten over onze producten? Laat je telefoonnummer achter en we nemen z.s.m. contact met je op.

© 2025 a&m impact